Page 2 of 3
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 15 Nov 2012, 18:35
by manzzen
Håller på för fulla muggar med bilen, just nu att efterspänna toppen. Men jag kom inte ner med någon hylsa mellan kamaxlarna och vagorna
Matte viste du några hylsor på biltema man kunde använda? va där inne här om dagen och kollade men hitta inga. vilka är det man skulle använda

?
Haha har rivit av kamaxlarna men kom ändå inte åt med min hemma svarvade hylsa

och de hade ju sögit så in i helvete å få slita av vaggorna för de här

BMW 525 Turbo
Posted: 24 Dec 2012, 10:29
by Bolero
Om du har plockat kamaxlarna så är det ju bara att lyfta själva bryggorna så kommer du åt med vilken vanlig hylsa som? Jag har plockar alltid kammarna när jag skruvar. Iofs så river jag alltid min haha

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 12 Jan 2013, 15:07
by manzzen
Någon som har en rör bit som är 56mm ytter och 44mm inner. Det är till svarv ämne jag ska ha för å bygga en egen v-bandsklämma. Så de gör inget om den är större i yttern dvs 56 och uppåt. Samt gör de inget om den är mindre i innern dvs 44 och under.

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 24 Mar 2013, 13:02
by manzzen
Så där ja här har hänt en hel del med bilen nu. De där hämska orginal avgaset me en adapter för down pipe e kastat åt helvete sen pissat på och ett nytt fint 3" system är monterat. Ny e85 älskande soppa pump monterad och en hel massa annat. Bilder finns men ja har inte lyckats ladda upp dom än

men S
så att en liten gat mappning börjar de bli läge för

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 02 Apr 2013, 01:56
by Fillppa
manzzen är en skön typ iaf

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 15 Apr 2013, 11:12
by manzzen
Här hänt en del. Bytt koppling och svänghjul till
*Om svarvat M20 svänghjul
*sachs 618 tryckplatta
*6-puckad sinter med fjädrat centrum
*M20 startmotor (från en 320 -87 så stora m20 starten)
Va lite klabb att få dit startmotorn men efter att ha filat ner fästet till kontakten för orginal lambdan så gick de precis att få dit
*3" avgasystem hemma svetsat med Biltemas böjar en liten dämpare och en Race kat
*Grenröret ombygt till singel entry från twin entry.
*Bygt dit extern 50mm wastegate me screempipe
*Bygde en specialare mellan wastegaten och grenröret. Röret till WGn tog emot rambalken på bilen så där sitter hemma bygda v-bands klämmor.
*El fläckt är monterad och ska bara kopplas in för att styras via sprutet

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 27 May 2013, 06:05
by manzzen
* kylfläkt inkopplad och styrs av VEMSet trig: 80grader
* varvmätare inkopplad vi sprutet. Bus enkelt faktiskt

* full tankad med E85

* mappning inbokad med Cerveca. Torsdag är det dax

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 30 May 2013, 18:08
by manzzen
Till alla er som har sett koppar topppackningen till M50 motorer på KL Racing: KÖP DEN FÖR F-N INTE!!! 0.2kg i ladd sen rasade den. Hade hållt mycke bättre med en orginal packning
Så nu blir de cooperring packning och ARP
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 03 Jun 2013, 13:13
by smiley
Misstänkte det! Uppdatera med lite bilder nu då!
Intresserad att se hur du fick dit stora starten från m20 i din,, bildbild bild
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 01 Feb 2014, 12:30
by manzzen
Ja nu e de väl ändå dax att uppdatera lite här med ett gäng bilder
Kopplingsbytet: Orginal kopplingen på dessa håller inte för mycke mer än orginal, Ett klasiskt koncept är att använda svänghjul från M20 motorn som man får svarva ner på baksidan (in mot motorn) sen en Sach 618 tryckplatta med sinterlamell.
jag körde fjädrad lamell och 6-puckad, räknade på att de bör hålla för ca 500Nm
Svarvar ner bakkanten på M20 svänghjulet
618 Tryckplatta, Nersvarvat M20 svänghjul, och en fjädrad 6-puckad sinter
Har tyvär inte mycke bilder på när jag monterade allt, Problemen ja stötte på var att när du byter till M20 svänghjul är det lättaste att byta till M20 startmotor (startkranserna är olika), där va nått fäste på motoblocket, tror de va en gjuten kant med skruvfäste för en hållare till orginal lambdasonds kontakt, den fick ja slipa ner annars fick ja inte dit startmotorn ioch med att den är större än orginal
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 01 Feb 2014, 12:55
by manzzen
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 01 Feb 2014, 13:02
by manzzen
Här kommer in bild i efterhand
Bestämde mig för att snickra ihop en vacum station med lite skit ja hade i garaget. De ska väl inte va så svårt, eller ?
de gick som de gick, sen ringde ja en polare som e lite vassare på de här. Frågade om han kunde svarva och gänga hylsor med Npt 1/8" gänga. de blev att han svetsa hela stationen till mig... lite snyggare än min

Re: BMW 525 Turbo
Posted: 03 Feb 2014, 10:17
by manzzen
Siter å smider framtidsplaner för fullt, funderar rätt skarpt på dubbla insugskammar.
Sen köra omslipad kam på insug
Har kollat lite med EnEm. Dom kunde slipa om en orginal kam så man får ca 1mm högre lyft för en rätt shyst peng
Är det någon som har erfarenhet om att köra omslipade kammar?
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 03 Feb 2014, 21:40
by Jespersson
Du fick väl knappt kört något 2013? Inte bättre du smäller ihop den original och kör o svinar med 400hk innan du utvecklar vidare?
Ang. märkena på topp och kolv är det säkerligen så att du fått ner något skit i cylindern, typ en svetsloppa. Jämför du märkena på resp delar ser du att de är matchande!
Alles gut!
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 04 Feb 2014, 10:21
by ippe
Jga gissar också att något gått genom motorn på cyl 1..
Linda grenröret väl !!!
Re: BMW 525 Turbo
Posted: 04 Feb 2014, 20:28
by manzzen
Jip: ja de har du rätt i. Men ja forskar lite på för å nackdelar :p
Ippe: ahh de ser nästan så ut ju :p hehe de är vällindat :p få försöka dölja mina jätte "fin" svetsar :p hehe