Page 2 of 13

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Posted: 18 Dec 2012, 11:42
by Loordan
Yes kihl:) Det stämmer. börjar få lite klarhet i detta nu. Är sugen på o bygga igenom det nästa vinter..
Bifogar text från bosse.

Om du bygger om till etanoldrift så kan du behålla 2,5 motorn och sätta på turbo - om du inte byter till etanoldrift så måste du ha en annan motor i originalskick.
/B


Allstå kan man köra med 2,5 L blocket . och sedan montera turbo. Fast vara busig o trycka i 2.8vev :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur fundering

Posted: 10 Jan 2013, 22:27
by Loordan
Jaha.Då ska vi se. Har pangat i turbo motorn iallfall.och monterat hydrauliska handbromsen.Ena luftnippeln på oket var kasst . gick av i oket. så då orkade jag inte mer. Köpte e36 330 Ok med greenstuff belägg av en kille på forumet. Beställde zimmerman bromsskivor och handbromsbackar och bromssköldar. Har inte fått hem skivona ännu. fick endast sköldarna av schmiedmann.resten kommer nog senare.
Så det blir nog grejor. :)

Sen motorn. Distanserade upp motorfästen med lite tjockplåt så den blev iallfall 1 cm mer på avgassidan. Så det blev lite skillnade iallafall.Kikade på men speciall oljeretur idag och det borde funka med denna vinkel.
Turbinhuset behöver väll inte monteras rakt så att säga. nu vred jag turbin huset så det fick lite schysst vinkel mot oljereturer istället. provat och lite på röret. Det blev tajt mot multiremmen.Har ca 4 mm tillgodo. men det borde gå eller?

Kolla in bilder och säg vad ni tror om fallet och om ni vet på en hum om hur mycket remmen "vobblar" när motorn är igång. :)
Image
Image
Image
Image
Image

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 16 Jan 2013, 21:23
by Loordan
När turbomotorn nu är uppstartad igen så är det lite småpill bara i sprutet. Eller små pill. Lite avancerat är det iallfall för mig. Skall koppla in 3vägsventilen för att styra mottrycket tänkte jag. och sedan snitsa lite på anti lag mappen jag har. Den går lite ovanligt om man jämför med andra bilar. Har kollat lite filmer o skit och dom smattrar o lever som fan. min smäller ingenting.

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 16 Jan 2013, 21:30
by Loordan
http://www.youtube.com/watch?v=viLpy_sodB4" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna jävlen tex. Kör med en sjukt aggresiv antilag mapp.

http://www.garaget.org/video/126374" onclick="window.open(this.href);return false;
Dåligt men tog ett kort klipp. Min för inte ett jävla liv som andra antilag system på vissa bilar.

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 16 Jan 2013, 22:36
by P.Herrdahl
Visst funkar det väl med returen sådär men varför inte i bröstkåpan? :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 16 Jan 2013, 22:57
by Loordan
har inte lyft toppen eller lossat veven så därav kände jag att det blir inget sånt jobb med denna motor. kör med denna tills den ger sig men gör nått hyffsat enkelt för stunden:)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 21 Jan 2013, 20:33
by Loordan
Har pillat lite igen. Monterat och gjort iordning E46 330 oken, Skivor o handbromsbackarna. Bolt on... ELLER
Nej. Allt förutom handbromsbackarna. Nyabromssköldar.kapa av "pitten" som backarna vilar emot vid bromsning och bygg en ny som man fäster i bromssköldarnas skruvar. luftat och klart. Jobbigt dock att ha större bromsar bak än fram.. Får bli en uppdatering fram med såsmåningom! Bild har jag ej nu.,men tar ett kort eller 2 imorn.

Sen har jag en fråga ang avgasstempen. Vart är bra o sätta den. Jag kan säga såhär. Hade ju varit smart om jag gjorde iordning ett uttag innan jag stoppa ner motorn. Men nu är det som det är. Finns utrymma för o sätta den i kollektorn faktiskt. Så jag kommer åt att borra o gänga då. så det kan gå. För att sätta den efter turbo är helt värdelöst eller? Mvh

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 25 Jan 2013, 17:33
by m_ellisson
Tja mannen :)
Sätt tempgivaren i kollektorn , helst närmast 6ans rör :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 26 Jan 2013, 17:09
by Loordan
Tja :D
Bra tack! Ska sikta in mig ditåt då. Plockade ner Dp idag så det kommer jag åt. :) Gänga i kollektorn bara borde funka va? det är ju 3mm .Eller ska man möka med o svetsa på en svetsmutter?

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 26 Jan 2013, 17:53
by markus
Svetsa. Inte så bra om flisorna åker ner i röret och sen in i turbon :wink:

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 27 Jan 2013, 20:56
by Loordan
ska ju ändå borras på plats. så det är kört hur som. Får bli en heavy duty dammsugare samtidigt som borret går varmt. Hx55 har 2 meter mellan impellrarna så det kastar han ut fort :D

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Oljeretur synvinkel

Posted: 27 Jan 2013, 22:34
by HellMek
Loordan wrote:Tja :D
Bra tack! Ska sikta in mig ditåt då. Plockade ner Dp idag så det kommer jag åt. :) Gänga i kollektorn bara borde funka va? det är ju 3mm .Eller ska man möka med o svetsa på en svetsmutter?
Borra ett litet hål, sen slår du upp hålet med nåt spetsigt så får du en kant som viker sig inåt och är alldeles utmärkt att gänga i :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 28 Jan 2013, 06:57
by Loordan
Det låter som en bra lösning faktiskt. :) Återkommer med resultat:)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 28 Jan 2013, 18:13
by HellMek
Loordan wrote:Det låter som en bra lösning faktiskt. :) Återkommer med resultat:)
Det är en beprövad lösning :) Gör det ofta på plåtsumpar när vi monterar oljetemp.

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 29 Jan 2013, 06:51
by Loordan
säg du ska gänga 9mm .kör du 8 då och knackar in eller har du nått system där med? Mvh

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 29 Jan 2013, 18:19
by HellMek
Loordan wrote:säg du ska gänga 9mm .kör du 8 då och knackar in eller har du nått system där med? Mvh
Borrar gör man om man måste, och då så lite som möjligt :) Sumpar är så tunna så där bankar man bara rätt igenom. På mitt grenrör borrade jag typ 3mm för att få hål bara, sen slog jag resten.

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 05 Feb 2013, 10:37
by Erikk
Du lär ställa upp spjället manuellt när du lägger in antilagg mappen. Då ska du se att det blir lite mer fräsa ;) Hur många % du ska ha på TPS givaren är inställt under ALS inställningarna under motorsport fliken. Lite fintuning behövs nog på inställningarna då dom bara kastades i lite snabbt inför en trackday ;)