enkel sugtrim m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

Yes där fick jag ett bra svar :) jag skiter i grader m.m ska jag byta vill jag veta va skillnaden blir. Blir det bättre respons även om man sätter den som avgaskam? Och låter insugskammen vara original?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:Yes där fick jag ett bra svar :) jag skiter i grader m.m ska jag byta vill jag veta va skillnaden blir. Blir det bättre respons även om man sätter den som avgaskam? Och låter insugskammen vara original?


det kan man säga med säker het att det blir bättre respons. kolla på dubbel vanos maskinerna . och bmw är inte ensamna på att ha något vassare avgaskammaxel. .. dom har lite vassre avgaskam än insug.. 240 grader in och 244 ut.. och det måste finnas en anledning till det, bmw har ju byggt sina maskiner med efter tacke på sugmotorer som fortfarande konkurerar ut turbo maskiner.

men sätter du vas kam i insuget och en lite lamare på ut så blir ju den som en liten broms.. som jag förstått det vill man ha så bra kammar som möjligt men som full följer en bra förbränning med så lite förluster som möjligt. och jag själv ser ju att ett högt HC värde är en förlust då bränslet bara passarar rakt igenom förbränningskammaren.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

Okay så om jag skulle ha 2st iv insugskammar på min m52b25 och ett m20 svänghjul så får jag en väldigt vass maskin? Kör med 3.45 utväxling nu så accet är ju ganska bra redan nu då den varvar lite mer än 325 och 323 hehe men ja va tar du för en adapter?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:Okay så om jag skulle ha 2st iv insugskammar på min m52b25 och ett m20 svänghjul så får jag en väldigt vass maskin? Kör med 3.45 utväxling nu så accet är ju ganska bra redan nu då den varvar lite mer än 325 och 323 hehe men ja va tar du för en adapter?



veet att du kommer få bättre gång i maskinen med dom insugskammarna än med orginal. men hur mycket du ska öppna dom vet jag inte. har ställt den frågan här på forumet men ingen som svarar :evil: vet att en del vet på ett ungerfär hur mycket man borde öppna dom.

när det gäller svänghjulet vet jag att man behöver svarva baksidan för att få det att passa m50. men hade jag varit som du hade jag inte lättat det fullt ut. försök spara så mycket vikt i pereferin som möjligt. eller plana det bara för att få det att passa ..
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

gött :) får börja med att byta avgaskam då om jag inte får sålt den vill säga för behöver pengarna mer än goare motor hehe.
Det med svänghjulet vet jag om man inte har ett från tidiga m20 upp till 84 har jag för mig då är dom bolt on ihop med startmotor och annan tryckplatta. Kan hända att jag byter till m30 hjul också om det går Chimsa om min tryckplatta då jag har 240mm svänghjul och koppling nu.
Pris på adaptern är du svår med ;)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: enkel sugtrim m50

Post by Muppetz »

Kika den här tråden: viewtopic.php?f=1&t=53659

nicnir90 wrote:M50B25
icke vanos:
insug 240 grader, 9,7 lyft
19°btdc/41°abdc
avgas 228 grader, 8,8 lyft
35°bbdc/13°atdc

vanos:
insug 228 grader, 9,0 lyft
4°btdc/44°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
35°bbdc/13°atdc

M52B28
enkel vanos:
insug 230 grader, 9,0 lyft
1°atdc/49°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
39°bbdc/9°atdc

dubbel vanos:
insug 240 grader, 9,0 lyft
6°atdc/54°abdc
avgas 244 grader, 9,0 lyft
47°bbdc/17°atdc



Dessa uppgifter verkar stämma väldigt bra. Kan även tillägga att M54B30 har 240 grader, 9,7 lyft på insug, precis som M50 icke-vanos, men fungerar med M52 vanos-enhet också. Då kan man altså köra M50 icke-vanos insugskam som avgas och M54B30 insugskam som insug och få "dubbla insugskammar" fast med fungerande vanos. Kör själv den setupen och fungerar klockrent.

Kan även tillägga att öppna ventilerna 0.2mm i ÖD gör nästan ingen skillnad, har kört 0.8-1.0 och det fungerar klockrent med fortfarande rätt bra bottendrag. Kör just nu 1.5mm öppna ungefär, då är den inte alls rolig under 4000varv! Men jävligt rolig över de. Skulle tippa att runt 1.0mm är lagom för att vinna effekt på höga varv men samtidigt bibehålla nån form av bottenvrid.
328 Touring -98
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

gött :) då ska jag se om skroten här hemma har någon b30 jag kan plocka kammen på ;)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Muppetz wrote:Kika den här tråden: viewtopic.php?f=1&t=53659

nicnir90 wrote:M50B25
icke vanos:
insug 240 grader, 9,7 lyft
19°btdc/41°abdc
avgas 228 grader, 8,8 lyft
35°bbdc/13°atdc

vanos:
insug 228 grader, 9,0 lyft
4°btdc/44°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
35°bbdc/13°atdc

M52B28
enkel vanos:
insug 230 grader, 9,0 lyft
1°atdc/49°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
39°bbdc/9°atdc

dubbel vanos:
insug 240 grader, 9,0 lyft
6°atdc/54°abdc
avgas 244 grader, 9,0 lyft
47°bbdc/17°atdc



Dessa uppgifter verkar stämma väldigt bra. Kan även tillägga att M54B30 har 240 grader, 9,7 lyft på insug, precis som M50 icke-vanos, men fungerar med M52 vanos-enhet också. Då kan man altså köra M50 icke-vanos insugskam som avgas och M54B30 insugskam som insug och få "dubbla insugskammar" fast med fungerande vanos. Kör själv den setupen och fungerar klockrent.

Kan även tillägga att öppna ventilerna 0.2mm i ÖD gör nästan ingen skillnad, har kört 0.8-1.0 och det fungerar klockrent med fortfarande rätt bra bottendrag. Kör just nu 1.5mm öppna ungefär, då är den inte alls rolig under 4000varv! Men jävligt rolig över de. Skulle tippa att runt 1.0mm är lagom för att vinna effekt på höga varv men samtidigt bibehålla nån form av bottenvrid.



då får man be om ursäkt att inte all info stämde som man hört förut. tur att någon kunde fylla upp det så det blir rätt,.. tackar :D
hopass flera får nyttan av denna tråd. man kanske skulle ha skrivit en samman fattning i slutet på tråden..
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: enkel sugtrim m50

Post by Bmwandreas »

Haha vilka roliga påståenden. Icke vanos har 240 grader kammar vid 0 spel.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Bmwandreas wrote:Haha vilka roliga påståenden. Icke vanos har 240 grader kammar vid 0 spel.


det hade varit bara för oss som handlar av er på ppf om vi fått veta mera och helt koreckt fakta om m50 kammarna så samman fattar vi allt ihopa och skriver ner det och lägger det som en lat hund. eller vad tycker ni..

kan du visa oss vägen och fylla i dom rätta värdena på icke-vanos kammarna och sen fylla i PPF:s m50 sug kammar och turbo kammarna ?. har sett på bilder att era kammar har ganska stora och mjuka radier. ju bredare vi skriver detta ju lättare kan vi dra ihop en sammanfattning "lathund" för era kunder att välja vad dom behöver mest och ger mest för deras ända mål.

tack på förhand
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: enkel sugtrim m50

Post by Bmwandreas »

Både topplock och motorvolym påverkar val av kamaxel så att skriva en lathund är omöjligt.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by bmw.nisse »

Mmeee... Jag byggde ju upp värsta förväntningarna nu..
Jag har en m50 enkel vanos som jag letar insugskam till.. (har redan IV ins på avgas) får man inte veta någe bra alternativ nu...?? :(


(2,8 turbo)
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Bmwandreas wrote:Både topplock och motorvolym påverkar val av kamaxel så att skriva en lathund är omöjligt.



om vi gör det lite enklare och rakare andreas. om du bara hade 2 st icke-vanos insugskammar. hur mycket hade du öppnat dom minst på insug respektive avgas för sug motor och för turbo motor ?

men det hade ändå varit bra att få veta hur pass ppf:s kammar är så man vet vad man får om man ska köpa i framtiden.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: enkel sugtrim m50

Post by Bmwandreas »

bmw.nisse wrote:Mmeee... Jag byggde ju upp värsta förväntningarna nu..
Jag har en m50 enkel vanos som jag letar insugskam till.. (har redan IV ins på avgas) får man inte veta någe bra alternativ nu...?? :(


(2,8 turbo)



Då kör du orig eller köper ett kamset för vanos.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: enkel sugtrim m50

Post by Bmwandreas »

cerwinboy wrote:
Bmwandreas wrote:Både topplock och motorvolym påverkar val av kamaxel så att skriva en lathund är omöjligt.



om vi gör det lite enklare och rakare andreas. om du bara hade 2 st icke-vanos insugskammar. hur mycket hade du öppnat dom minst på insug respektive avgas för sug motor och för turbo motor ?

men det hade ändå varit bra att få veta hur pass ppf:s kammar är så man vet vad man får om man ska köpa i framtiden.


Hade nog chansat på 1mm turbo och 1.5mm sugmotor och sen justerat i bänken.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by bmw.nisse »

Kan ni inte bara sälja en lös kam till insug? Lite lagom-arg?
Mycket lyft, lite duration som ändå funkar med hydrallyftare?
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: enkel sugtrim m50

Post by Bmwandreas »

Antingen byter man till ett matchat par eller kör standard.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply