Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande prob

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse977 »

markus wrote:Haha vad skumt. Men skönt du hitta felet iaf :)
Silverboy wrote:hadde du hittat det utan kameran?

1 extra ting på listen min over "kontrolleres i vinter" :)
Tyvärr funkar det inte helt bra fortfarande?.... Testade bilen igår, och det skenladdar på samma sätt, men nu skenar det det inte över 1,5bar i alla fall. Fattar inte varför det blivit så här? Har det hänt nått med wastegaten i alla fall eller?

Har ju testat så den kan öppna fullt och det gör den, så WTF är problemet? Det funkade ju förut så wastegaten kan ju fan inte helt plötsligt vara för liten. :evil:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Pitbull »

Om du nu misstänker wg, öppna och kolla! Vad är det för wg?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Krillian »

Pitbull wrote:Om du nu misstänker wg, öppna och kolla! Vad är det för wg?
Tial 44.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse977 »

Jag har en Tial 44, som jag redan kollat att den öppnar vid rätt tryck. Skrev om det med bilder på förra sidan.

Vette fan vad som är fel. Kan wastegaten hänga upp sig när den blir varm av avgaserna, men funka ok när den är kall (som när jag testade den?)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Pimplaren »

Brotcha upp styrningen en aning då? Låter som ett helskumt fel!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
93T
Posts: 176
Joined: 08 Oct 2011, 07:30

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by 93T »

Bästa hade ju varit att försöka låna en annan WG, då ser du ju direkt om det är där felet ligger.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse977 »

Känner ingen som har en Tial 44a tyvärr.
Men jag får plocka av den och ta isär. Se om man kan putsa lite på ventilskaftet och styrningen.. Det är ju inte direkt "rocket science" vi snackar om här. Överskottet av avgaserna kan helt plötsligt inte längre evakueras ut genom wastegaten av en eller annan anledning. Enda skillnaden jag kan se på min körning då detta problem började var att grejerna blev mycket varmare än tidigare, eftersom jag körde bankörning nere på Anderstorp.

:?:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
93T
Posts: 176
Joined: 08 Oct 2011, 07:30

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by 93T »

Men tycker ju att det borde gå tillbaka med svalnad motor, konstigt ändå, Tial är ju bland det bästa du kan köpa.

Har du kollat med vaccum/tryck när WG är monterad, så att det inte är nåt skumt med monteringen som stoppar ventilen?
Kollat slangen hela vägen från turbon? är magnetventilen ok?
rotrex-vr6
Posts: 479
Joined: 24 Nov 2005, 22:28

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by rotrex-vr6 »

Nisse977 wrote:Känner ingen som har en Tial 44a tyvärr.
Men jag får plocka av den och ta isär. Se om man kan putsa lite på ventilskaftet och styrningen.. Det är ju inte direkt "rocket science" vi snackar om här. Överskottet av avgaserna kan helt plötsligt inte längre evakueras ut genom wastegaten av en eller annan anledning. Enda skillnaden jag kan se på min körning då detta problem började var att grejerna blev mycket varmare än tidigare, eftersom jag körde bankörning nere på Anderstorp.

:?:
rulla ner till varberg så kan vi testa min
---säve 2006 11.94s 198km/h----
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by johankihl »

Skruva av locket av wg, ta ur membranet. Där under sitter tre skruvar som fäster tryckklockan i avgasdelen av wg'n, dessa brukar vibrera upp. När det börjar läcka laddluft på undersidan av membranet så fungerar wg'n inget bra med skenande ladd som resultat. Om du inte har efterdragit dessa så gör det!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse977 »

93T wrote:Men tycker ju att det borde gå tillbaka med svalnad motor, konstigt ändå, Tial är ju bland det bästa du kan köpa.

Har du kollat med vaccum/tryck när WG är monterad, så att det inte är nåt skumt med monteringen som stoppar ventilen?
Kollat slangen hela vägen från turbon? är magnetventilen ok?
Ja precis, man köper ju en dyr Tial för att slippa strul. Men kanske har något hänt eftersom flexdelen ströp flödet = överhettad wastegate?
Har testat att köra utan laddtrycksventil också, bara slang till undersidan av wastegaten, men det blev samma visa ändå..?
rotrex-vr6 wrote: rulla ner till varberg så kan vi testa min
Det tackar jag för :) Ska bara kolla nedanstående först
johankihl wrote:Skruva av locket av wg, ta ur membranet. Där under sitter tre skruvar som fäster tryckklockan i avgasdelen av wg'n, dessa brukar vibrera upp. När det börjar läcka laddluft på undersidan av membranet så fungerar wg'n inget bra med skenande ladd som resultat. Om du inte har efterdragit dessa så gör det!
Ok ska kolla det. Men vet inte vad du menar med tre skruvar? Det sitter en stor mutter under membranet. Den satt lite löst efter Anderstorp, så jag tightade åt den, men det hjälpte inte alls... Eller menar du den del som sitter på toppen av ventilskaftet, som håller membranet i ventilen? Där sitter det några stoppskruvar som jag inte känt på ännu.

Bilder från förra sidan:

Image

Image

Image

:idea:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Thörn »

Tial verkar inte vara någon höjdare :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse977 »

Funkar fortfarande inte... men nu skenar det i alla fall inte iväg mer än till 1,5 bar.

Plockade isär den igen
Image

Hittade skärningsmärken på ventilskaftet
Image

Putsade till skaftet och styrningen
Image

Skruva ihop igen, tog rosa loctite på alla skruvar, mest för att det ska vara tätt
Image

Efter detta så kände man att ventilen öppnade lite lättare, den gled bättre i styrningen.
Men inte fan hjälpte det som sagt. Fattar inte vad som felar?
Har jag pajat den pga att den inte kunde evakuera avgaserna tidigare då flexdelen efter wastegaten strypte flödet? Fattar inte vad som är fel, den öppnar ju om man blåser in 0,8 bar i den, så WTF!?
Nått händer väl när den blir varm.

Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
e30mattias
Posts: 175
Joined: 02 Aug 2011, 20:28
Location: Finland

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by e30mattias »

Mappa bilen på 1.5 bar och KÖÖÖR vettja! ;) haha... skämtto siido


nämen sjuukt va den wg:n bråkar.. måste kila pga. värmen ja

skulle jag vara dig skulle jag slänga iväg en beställning på en ny och använd gamla som en grym fimp kopp elr nåt.. :lol:




MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse Järnet »

Sätt dit den utan ventil då? Så den är helt öppen bara :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Nisse977 »

Har inte lust att köpa ny wg för 4000kr.. Det jag däremot borde göra är att köpa ny ventil till den wg jag redan har.

Ska ta en kik på laddtrycks ventilen också, så den inte läcker igenom och skapar högre laddtryck.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande p

Post by Thörn »

kan du inte testa att värma den och sedan se om den kärvar "på arbetsbänk"?
Låter lite som typ gamla kinaspjäll som hade problem med att material utvidgades olika vid värme, och kärvade därför när de blev varma, sen med senare modell ersattes det med mässingspjäll och problemet försvann (delvis) om man putsar till dom lite.
kanske kan fräsa upp hålet och sätta i en mässingsstyrning eller likn. om det inte går att få till det.

först skulle jag testat att dra slang direkt till wg från kompressorhuset får att se om det lirar på grundladd.
Last edited by Thörn on 19 Oct 2011, 09:32, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply