Page 2 of 3
Posted: 21 Mar 2011, 16:51
by Koop
Hur är kopplingsbytet utfört? Hos märkesverkstad eller annan verkstad som bryr sig om att det står: "OBS! MÅSTE MONTERAS MED SPECIALVERKTYG" på grejerna?
Dessa bilar har SACkoppling, och måste spännas in och monteras med avsett verktyg, annars uppstår scenariot som ni har råkat ut för.
Posted: 21 Mar 2011, 17:22
by M3JONAS
Koop wrote:Hur är kopplingsbytet utfört? Hos märkesverkstad eller annan verkstad som bryr sig om att det står: "OBS! MÅSTE MONTERAS MED SPECIALVERKTYG" på grejerna?
Dessa bilar har SACkoppling, och måste spännas in och monteras med avsett verktyg, annars uppstår scenariot som ni har råkat ut för.
Det är monterat i min egen skyddade verkstad...
Jag köpte original koppling och den är förspänd från början och det sitter en "sprint" som man släpper när man muttrat dit tryckplattan. Ska mao inte behövas verktyg för att montera en ny koppling utan bara om man ska återmontera en begagnad.
Posted: 21 Mar 2011, 18:28
by Muppetz
Ja har ett M54B30 svänghjul ligger om nån skulle behöva ett.

Posted: 21 Mar 2011, 18:41
by SoreuQ
Koop wrote:Hur är kopplingsbytet utfört? Hos märkesverkstad eller annan verkstad som bryr sig om att det står: "OBS! MÅSTE MONTERAS MED SPECIALVERKTYG" på grejerna?
Dessa bilar har SACkoppling, och måste spännas in och monteras med avsett verktyg, annars uppstår scenariot som ni har råkat ut för.
Jag har PPF´s sporttryckplatta till dessa bilar, så det behövs inga specialverktyg till denna.
Mvh
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 22 Mar 2011, 11:05
by M3JONAS
Nu funderar jag på om man ska köpa ett nytt svänghjul från LuK eller om man ska jaga tag på en ny lamell med fjädrat nav och helt sonika stumsvetsa mitt nuvarande svänghjul?!
Re:
Posted: 22 Mar 2011, 16:57
by maattias
M3JONAS wrote:SoreuQ wrote:Finns inget stumt svänghjul som passar?
Jag kollar runt lite efter det. Vill man ha stumt svänghjul på en bruks-diesel?
Isf måste man väl iaf få tag på en fjädrad lamell för att skona drivlinan en del.
ähh, vågar nästan garantera att du märker ingen skillnad, ingen större skillnad iaf. Dubbelmassa svänghjulen fixar dom väl bara så det skall finnas flera slitagedelar = får in mera pengar.

dyra som attan..
fjädrad lamell och stum svänghjul så e de å tuuta å kööra!
MVH. Mattias
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 22 Mar 2011, 17:58
by SoreuQ
Då var det bara att riva och köpa fjädrad lamell då :/
Stumt + stumt ska ju vara bra annars :p
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 23 Mar 2011, 23:53
by M3JONAS
http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nånting säger mig att det är något fel som är trasigt...
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 24 Mar 2011, 02:26
by SoreuQ
M3JONAS wrote:http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s
Nånting säger mig att det är något fel som är trasigt...
Ja det där var ju ganska dåligt faktiskt

Vi testade samma sak på mitt innan vi satte dit då, men det gick fan inte att snurra.
Bara hoppas det inte är samma fel på min.
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 24 Mar 2011, 15:53
by Beemari
M3JONAS wrote:http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s
Nånting säger mig att det är något fel som är trasigt...
Sådär ska de inte vara iaf. Det brukar kunna gåoch
Röra några mm till 1cm när dom är nya.
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 24 Mar 2011, 21:42
by Mats Ivarson
Jag hade inte tagit bort dubbelmassesvänghjul på en bruksbil.
Men det såg inte särskilt helt ut på filmen!
Mats
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 24 Mar 2011, 22:48
by M3JONAS
Nytt svänghjul från LUK är beställt via England. Org svänghjulet är också från LUK, Gick på 3500:- ink frakt istället för 9725:- som org kostar... Svårt val

Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 24 Mar 2011, 23:16
by Moker
Hoppas de håller ihop och inte pajjar igen då
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 25 Mar 2011, 12:48
by M3JONAS
Det gamla höll ju iaf 22000 mil, om det nya håller iaf 15000 mil så e jag nöjd

Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 25 Mar 2011, 14:34
by SoreuQ
Hoppas det funkar bra med det nya då
Jag river mitt nästa helg så får vi se vad är för skit med min häck..
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 27 Mar 2011, 10:48
by Anders Elenius
Är det standard motorer ni talar om eller trimmade?
min erfarenhet är iaf. att orig. koppling (fast den är sprillans ny med svänghjul och allt) inte håller knappt för en trimbox.
Finns ju Sachs race kopplingar till dessa. blir ju trögtrampade men slirar gör det inte...

har monterat ett antal.
Testade först med en ny orig. koppling och svänghjul. (köpt på bmw) men det höll ej.
(den motorn hade väl ca 50hk/150nm mer än original)
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Posted: 31 Mar 2011, 11:39
by SoreuQ
Hur har det gått Jonas?
Fått ditt svänghjul än?