Page 2 of 2
Posted: 16 Mar 2011, 00:36
by Moker
erikjakan wrote:Nej ni har fel, det ar bara ett troghetsmoment.
MOTORN utvecklar lika mkt vrid oavsett om svanghjulet vager 1kg eller 100kg?
MVH Erik
Erikjakan har rätt, bara ett tröghetsmoment, inget som ska påverka vridet från motorn direkt
Sen angående de dära med sinterlamell, visst de är sant att man får mer tryck på puckarna eftersom de är mindre anläggningsyta, men däremot så får man ju mer friktionsyta i en vanlig lamell, frågan är ju dock, vilken av dessa är att föredra? Verkar dock som att högre tryck + "sintermaterial" med hög friktion är vägen man ska gå...
Posted: 16 Mar 2011, 03:30
by odd
tror på Erikjakan jag.
kan inte tänka mej att ett lättare svänghjul kan ge sämre vrid. det blir ju bara lättare för motorn att öka i varvtal om hjulet är lätt.
på motorbroms ger de säkert sämre vrid
Posted: 16 Mar 2011, 16:05
by erikjakan
Pa en std 4 cyl volvomaskin med 150hk VET jag att det marks stor skillnad pa ett latt och ett tungt svanghjul.
Men pa en 400/800hk turbomaskin tror jag inte att du kan kanna nan storre skillnad.
MVH Erik
Posted: 16 Mar 2011, 17:58
by cerwinboy
odd wrote:tror på Erikjakan jag.
kan inte tänka mej att ett lättare svänghjul kan ge sämre vrid. det blir ju bara lättare för motorn att öka i varvtal om hjulet är lätt.
på motorbroms ger de säkert sämre vrid
skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,
tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.
hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?
Posted: 16 Mar 2011, 18:07
by cerwinboy
erikjakan wrote:Pa en std 4 cyl volvomaskin med 150hk VET jag att det marks stor skillnad pa ett latt och ett tungt svanghjul.
Men pa en 400/800hk turbomaskin tror jag inte att du kan kanna nan storre skillnad.
MVH Erik
klart det gör skillnad, det vet jag med, har själv lättat svänghjul till volvo åkare och bland annat har jag lättat lill-mange "ZAK" här på forumets svänghjul samt att Adde "BOOST" har kört med ett av mina svarvade svänghjul.
maskinen kommer ju dra anurlunda men största skillnaden märker du när du ätter trimm kam, på m20b27 motorn jag byggde till MEB693 vägde 4.2kg och hade diesel vevaxel, det hände inte ett skit förr än 4500 och upp åt då märkte man klart och tydligt att dr:schrick 284 graders kammen drog som satan gämfört med en orginal kamaxel.
men upp dit till 4500 så gick den sämre än en orginal 325.
Posted: 16 Mar 2011, 18:29
by motec
Ett lättat svänghjul gör inget på varken max effekten eller vridet.
Däremot har du ett tyngre svänghjul så har du mer roterande massa och alltså mer vrid ifrån stillastående start.
Säg att du står på linjen och håller 5000varv, svänghjulet väger 4kg.
Då boggar bilen. och du kommer inte iväg.
Du byter svänghjul till ett som väger 7kg, samma varv.
Helt plötsligt så boggar den inte och du åker iväg med 1 framhjul i luften.
Haha..
Hoppas du fattar mitt kassa svar...
Posted: 16 Mar 2011, 19:50
by cerwinboy
motec wrote:Däremot har du ett tyngre svänghjul så har du mer roterande massa och alltså mer vrid ifrån stillastående start.
ville att dom skulle komma på det själva.. övning ger färdigheter
Posted: 16 Mar 2011, 21:39
by ramberg
BmwFredrik wrote:erikjakan wrote:Bmw*Alex wrote:Sedan har du ett lättare svänghjul tapar du en del vrid också.
för eller nackdel vad det ja
mvh
Det dar lat som bullshit, utveckla!
Har med mängden material som är i rörelse. håller med alex där.
Lättning av svänghjul påverkar inte effekten motorn ger.
Det är rörelseenergi och är givetvis lättare att sätta fart på något som är lättare än ett som är tyngre.
Fördelen med ett lättat är att det lättare kommer upp i fart, motorn blir rappare.
Nackdelen är att det tar lättare stop, då det inte har lika mycket massa i rörelse som ett tyngre.
Posted: 16 Mar 2011, 22:07
by P.Herrdahl
Är du medlem på zatzy så fråga SaabJohan där om det är nått rent generellt du vill veta om motorer.
Måste va bland de grymmaste i Sverige på sådana frågor.
Posted: 17 Mar 2011, 17:28
by odd
cerwinboy wrote:odd wrote:tror på Erikjakan jag.
kan inte tänka mej att ett lättare svänghjul kan ge sämre vrid. det blir ju bara lättare för motorn att öka i varvtal om hjulet är lätt.
på motorbroms ger de säkert sämre vrid
skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,
tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.
hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?
jag har inte skrivit att du får mera vrid/efeckt med ett lättare svänghjul. jag vågar däremot påstå att du inte får sämre vrid med ett lättare svänghjul.
att de e lättare att få käringstopp har väll ändå inte med vridets toppeffekt att göra? de handlar ju bara om att de inte e lika mkt.
vid ett ökande varv så kan massan i svänghjulet bara göra att de går trögare. de går ju värkligen inte lättare.
och varför motortillvärkaren har kommit fram till en vis vikt på hjulet har ju inte med denhär frågan att göra. eller diskuterar vi standarbilar som ska klara av start i backe med en normal(kass) förare?
sitter i bilen och skriver nu så jag orkar inte försöka förklara mej mer än så.
Posted: 17 Mar 2011, 20:53
by ramberg
cerwinboy wrote:skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,
tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.
hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?
Den stora anledningen till det är lite högre vikt i en vanlig standardbil är att det påverkar vridkurvan, jämnar ut mer över hela registret.
Påverkar med andra ord gången i motorn. utan motstånd/belastning skulle du bara få en motor som går upp och ner i varv väldigt fort..
Ett tyngre gör att bilen blir lättare att köra när du kan hålla mer jämna varv.
Valet på vikt av svänghjul och drivlina som lär sättas i rotation (rörelseenergi) påverkar alltså hur registret över/på motorn är/blir.
Mer drivlinan väger som motorn lär sätta fart i rotation/på (ofjädrad vikt) ju mer kraft går det åt/till spillo och jämnare/slöare kommer bilen kännas.
Med ovanstående text antar jag du förstår varför ett svänghjul är tyngre/mer massa på ett arbetsfordon..
Mer massa i svängning, jämnare varv och kurva.. mer lagrad energi och svårare att få stopp på.
I en sportmaskin vill man att motorn ska vara så rapp som möjligt på gassvar, samt så är ofjädrad vikt mer märkbart än fjädrad viktlättning.
Det sista är bara BS
Du får varken mer eller mindre hk/nm i motorn av lättat svänghjul.
Se det som en lättning av bil, du rensar din bil, den kommer bli lite piggare på lägre växlarna.. men du har fortfarande exakt samma effekt som motorn producerar.
Posted: 18 Mar 2011, 02:46
by odd
väldigt bra skrivet och förklarat ramberg
*tummen upp*
Posted: 18 Mar 2011, 09:47
by maattias
japp, bra skrivet, man lär sig nått nytt varenda dag!!
Nå slutarbetet gick hur bra som hellst iaf!
så jag tackar för hjälpen alla!
MVH. Mattias