Behöver hjälp med slutarbete.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Behöver hjälp med slutarbete.

Post by maattias »

Tjo, håller som bäst på med mitt slutarbete nu, går sista året på fordons mekaniker. Har renoverat och fixat min m20 motor, sen som ni säkert vet så ska det ju skrivas en arbetsförklaring, och det är fixat men så vill dom också att man skriver lite varför, hur osv. Så tänkte fråga här var de finns kunniga människor innom ämnet efter några fina och proffsiga "förklaringar". :)


Dom frågor jag behöver hjälp med som jag inte kom på nåt riktit bra förklaringar på är:

1. Hur kan en sinter lamell palla mera effekt än vad en original?

2: Varför har jag sänkt kompressionen när jag ska överladda maskin?

3: Varför har jag montera in nytt styrsystem? (Megasquirt)

4: Varför har jag lättat svänghjulet (fördelar, nackdelar?)



Har föredraget imorgon så skulle vara väldigt tacksam för fina och snabba svar! :D



MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Om du inte får hjälp under dagen kan jag sent inatt skriva ner vettiga svar på frågorna.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

pelko wrote:Om du inte får hjälp under dagen kan jag sent inatt skriva ner vettiga svar på frågorna.

Okej, de låter schysst!! :) jepp vi får se!


MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
rotrex-vr6
Posts: 479
Joined: 24 Nov 2005, 22:28

Post by rotrex-vr6 »

http://lmgtfy.com/?q=Varf%C3%B6r+har+ja ... dda+maskin

va bara tvungen :) du hittar riktigt bra svar som du säkert kan rabbla om i timmar i skolan om du söker runt lite
---säve 2006 11.94s 198km/h----
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Men försök själv, mycket finns här på forumet. Det är kunskap du alltid bär med dig.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

1. Hur kan en sinter lamell palla mera effekt än vad en original?

Säg det! lär vara materialet Sinter som greppar bättre än vanligt, dock ska det ej sliras på.

2: Varför har jag sänkt kompressionen när jag ska överladda maskin?

Risken för spikningar minskar, lättare att bygga en Safe lågkompad motor, längre komp mera ladd och mera tändning!

3: Varför har jag montera in nytt styrsystem? (Megasquirt)

För att kunna optimera motorn efter modifikationer.

4: Varför har jag lättat svänghjulet (fördelar, nackdelar?)

Fördel:
Varvilligare/svarar bättre på gas, ojämn tomgång(kan vara fränt ibland)

Nackdel: Lättare att på kärringstopp med en Sinterkoppling, ojämnare tomgång, kan vara nackdel vid bilbes och "stadskörning"


Flika in! jag är inget proffs :lol:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Sedan har du ett lättare svänghjul tapar du en del vrid också.

för eller nackdel vad det ja :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

Pimplaren wrote:1. Hur kan en sinter lamell palla mera effekt än vad en original?

Säg det! lär vara materialet Sinter som greppar bättre än vanligt, dock ska det ej sliras på.

2: Varför har jag sänkt kompressionen när jag ska överladda maskin?

Risken för spikningar minskar, lättare att bygga en Safe lågkompad motor, längre komp mera ladd och mera tändning!

3: Varför har jag montera in nytt styrsystem? (Megasquirt)

För att kunna optimera motorn efter modifikationer.

4: Varför har jag lättat svänghjulet (fördelar, nackdelar?)

Fördel:
Varvilligare/svarar bättre på gas, ojämn tomgång(kan vara fränt ibland)

Nackdel: Lättare att på kärringstopp med en Sinterkoppling, ojämnare tomgång, kan vara nackdel vid bilbes och "stadskörning"


Flika in! jag är inget proffs :lol:


hade tänkt mig att gräva kanske ennu lite djupare i svaren men tack iaf! :D problemet är att det sittar allt från data nördar till hur kloka mekaniker som hellst och hör åpå, väldigt svårt att berätta så alla vet liiite vad det handlar om iaf.. menar snackar jag om spikningar måste jag först förklara vad är "spikningar" osv. :) men har nog det mesta nerskrivet nu, det skall nog gå bra! Hittade faktiskt en bra tråd på ett mitsubishi forum!

ang. sintern så den är med "puckar" alltså, och där är det ju inte bara materialet som spelar roll.. Det är ju nåt med lamellens yyta mot tryckplattan också, ju mindre yta desto mera tryck om jag förstått det rätt.

rotrex, hehe jag har nog sökt som en galning. :D men har inte hittat nåt riktit bra. :S brukar också vara så flummgia förklaringa på wikipedia å liknande. :? men tack iaf!




MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Pimplaren wrote:1. Hur kan en sinter lamell palla mera effekt än vad en original?

Säg det! lär vara materialet Sinter som greppar bättre än vanligt, dock ska det ej sliras på.

2: Varför har jag sänkt kompressionen när jag ska överladda maskin?

Risken för spikningar minskar, lättare att bygga en Safe lågkompad motor, längre komp mera ladd och mera tändning!

3: Varför har jag montera in nytt styrsystem? (Megasquirt)

För att kunna optimera motorn efter modifikationer.

4: Varför har jag lättat svänghjulet (fördelar, nackdelar?)

Fördel:
Varvilligare/svarar bättre på gas, ojämn tomgång(kan vara fränt ibland)

Nackdel: Lättare att på kärringstopp med en Sinterkoppling, ojämnare tomgång, kan vara nackdel vid bilbes och "stadskörning"


Flika in! jag är inget proffs :lol:


Hmm, Sinter är ju inget material utan bara en tillverkningsprocess.
Sinterstål är ett stål som är format och tillverkat utifrån en pulverblandning som hälls i en lämplig form som sedan utsätts för extrema tryck i en hydraulpress.
När det är färdigpressat lägger man in de färdigpressade detaljerna i en ugn på 14-1500 grader.
I denna ugnen processeras sinterpulvret samman och bildar en jävligt hård metall rakt igenom.

En sinterlamell är en lamell som har mindre anliggningsyta mot svänghjulet än en standard, men med samma eller högre kraft som en standardlamell.
För att anliggningsytorna skall palla med den extrema påfrestningen som detta innebär så använder man sig av ett sintrat material istället för ett organiskt.
Grr!
0706-419608
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Bmw*Alex wrote:Sedan har du ett lättare svänghjul tapar du en del vrid också.

för eller nackdel vad det ja :)

mvh


Det dar lat som bullshit, utveckla!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

Franzén wrote:
Pimplaren wrote:1. Hur kan en sinter lamell palla mera effekt än vad en original?

Säg det! lär vara materialet Sinter som greppar bättre än vanligt, dock ska det ej sliras på.

2: Varför har jag sänkt kompressionen när jag ska överladda maskin?

Risken för spikningar minskar, lättare att bygga en Safe lågkompad motor, längre komp mera ladd och mera tändning!

3: Varför har jag montera in nytt styrsystem? (Megasquirt)

För att kunna optimera motorn efter modifikationer.

4: Varför har jag lättat svänghjulet (fördelar, nackdelar?)

Fördel:
Varvilligare/svarar bättre på gas, ojämn tomgång(kan vara fränt ibland)

Nackdel: Lättare att på kärringstopp med en Sinterkoppling, ojämnare tomgång, kan vara nackdel vid bilbes och "stadskörning"


Flika in! jag är inget proffs :lol:


Hmm, Sinter är ju inget material utan bara en tillverkningsprocess.
Sinterstål är ett stål som är format och tillverkat utifrån en pulverblandning som hälls i en lämplig form som sedan utsätts för extrema tryck i en hydraulpress.
När det är färdigpressat lägger man in de färdigpressade detaljerna i en ugn på 14-1500 grader.
I denna ugnen processeras sinterpulvret samman och bildar en jävligt hård metall rakt igenom.

En sinterlamell är en lamell som har mindre anliggningsyta mot svänghjulet än en standard, men med samma eller högre kraft som en standardlamell.
För att anliggningsytorna skall palla med den extrema påfrestningen som detta innebär så använder man sig av ett sintrat material istället för ett organiskt.


ahh, sådärja!! 8)



MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Post by BmwFredrik »

erikjakan wrote:
Bmw*Alex wrote:Sedan har du ett lättare svänghjul tapar du en del vrid också.

för eller nackdel vad det ja :)

mvh


Det dar lat som bullshit, utveckla!


Har med mängden material som är i rörelse. håller med alex där.
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Nej ni har fel, det ar bara ett troghetsmoment.

MOTORN utvecklar lika mkt vrid oavsett om svanghjulet vager 1kg eller 100kg?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

erikjakan wrote:Nej ni har fel, det ar bara ett troghetsmoment.

MOTORN utvecklar lika mkt vrid oavsett om svanghjulet vager 1kg eller 100kg?

MVH Erik


nja, nu är det nog du som får utveckla lite.. har nog också förstått det som fredrik och alex säger. Ett sämre vrid men bättre gasrespons.



MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

maattias wrote:
erikjakan wrote:Nej ni har fel, det ar bara ett troghetsmoment.

MOTORN utvecklar lika mkt vrid oavsett om svanghjulet vager 1kg eller 100kg?

MVH Erik


nja, nu är det nog du som får utveckla lite.. har nog också förstått det som fredrik och alex säger. Ett sämre vrid men bättre gasrespons.



MVH. Mattias


Kan inte tanka mig att vikten pa svanghjulet skulle kunna paverka effekten pa nat satt, respons ja, men inte vridet eller effekten. Hur skulle det ga till menar du?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

erikjakan wrote:
maattias wrote:
erikjakan wrote:Nej ni har fel, det ar bara ett troghetsmoment.

MOTORN utvecklar lika mkt vrid oavsett om svanghjulet vager 1kg eller 100kg?

MVH Erik


nja, nu är det nog du som får utveckla lite.. har nog också förstått det som fredrik och alex säger. Ett sämre vrid men bättre gasrespons.



MVH. Mattias


Kan inte tanka mig att vikten pa svanghjulet skulle kunna paverka effekten pa nat satt, respons ja, men inte vridet eller effekten. Hur skulle det ga till menar du?

MVH Erik


Nä de va som faasiken! Prövat kolla runt lite och de ser nog ut som du har rätt faktiskt Erik! Vet inte varifrån jag fått det ifrån men jag har alltid haft det i mitt huvude, snabbare gas sämre vrid. Men tydligen inte endå. :D måste nog snacka med läraren min i skolan imorgon.. han är enormt erfaren och brukar ha åsikter om allt. :D



MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

erikjakan wrote:Kan inte tanka mig att vikten pa svanghjulet skulle kunna paverka effekten pa nat satt, respons ja, men inte vridet eller effekten. Hur skulle det ga till menar du?

MVH Erik


svänghjulet har flera uppgifter än vad man tro.
1 koppla överföringen av kraften från motorn till drivlina.
2 hjälpa till att starta motorn "startkrans"

3 vikten.. vikten är en död massa när motorn står stilla. men när den kommer i rotation blir dt en levande massa som ökar kraftigt vid varvtal,

vikten på svänghjulet spelar stor roll, om du har 2 lika tunga "kg" svänghjul tex, om du har vikten flyttad mot centrum kommer motorn snabbare att orka vridarunt massan men ger sämre bottendrag och ökar förbrukningen d motorn får hålla igång sig själv, men motorns efeckt kommer att komma mera på varvtal, även så flyttar du efeckten uppåt i varvtalet.

ett svänghjul med samma vikt men som är tungt i pereferin alltså vikrten långt ut i radie mot start kransen är mera massa i rörelse för att hastigheten på massan ökar ju längre ut i radien den är, det upplevs som jämnare motor gång, tar ner topp efeckten på "lägre varv" motorn upplevs svara saktare men blir mera safe till exempel att koppla säkert på väldigt lågt varvtal.

4 svänghjulet måste kunna avleda värmen från kopplingen så snabbt som möjligt för att inte bränna kopplingen och har därför en vis vikt som tar längre tid att värma upp, och mera vikt ökar även ytan som luften kan ta värmen ifrån den roterande massan,
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Post Reply