Nu höjs bensinpriset igen

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Hool

Post by Hool »

Pimplaren wrote:Urkukade soppapriser =/ hade varit fint om den kostade 9.50 som när man åkte moppe! 8)

Tankade fullt för en 50lapp :|
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
JErngren

Post by JErngren »

FekZen wrote:Så det förvånar mig inte det minsta att bensinen går över 14. Det är inte omöjligt att den går över 20 om inte allt för många år.

Mvh//
A.Fekzen

14.33 för 98 oktan
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Hansa

Post by Hansa »

Det är väll förfan bättre vi sätter ner foten och går ut i strejk istället för att sitta här och gnälla på ett forum! typiskt oss svenssons :roll:

Tänk om alla kunde ha lite ryggrad! ni som bor i sthlm och har en tungt trafikerad E4 som går precis utanför er! ställ era bilar och skriv en skyltjävel där det står "Bensinen är för dyr, jag har inte råd att tanka, så jag fick soppatorsk" :lol: , Då lär det bli mer uppmärksammat än om jag ställer mig på RV50 mellan Borlänge och Falun!

Sluta gnäll för helvete och gör nått åt saken istället för att sitta här och gnälla!

Annars är det bara tanka, betala, och se glad ut!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
aelget

Post by aelget »

tycker strejk idén låter som en bra ide!

Jag ställer min bil i höjd med Mjölby på E4:an och skriver en skylt med texten " Jag fick soppa torsk, återkommer när jag har råd att tanka igen " på lördag, för då är jag ändå ute på annat äventyr där bilen inte behövs !
Hool

Post by Hool »

aelget wrote:tycker strejk idén låter som en bra ide!

Jag ställer min bil i höjd med Mjölby på E4:an och skriver en skylt med texten " Jag fick soppa torsk, återkommer när jag har råd att tanka igen " på lördag, för då är jag ändå ute på annat äventyr där bilen inte behövs !

Tyvärr blir den sönderslagen inom 2h och lämnar du den över natten blir den uppeldad :(
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Hansa

Post by Hansa »

Det tråkiga är att det nog inte funkar om en gör det! men är man ett gäng som stoppar upp div större vägar i sverige så skulle det nog sätta kulan i rörelse lite här och där iaf!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
aelget

Post by aelget »

Hool wrote:

Tyvärr blir den sönderslagen inom 2h och lämnar du den över natten blir den uppeldad :(

Jaja, gamla volvo 740 finns det gott om. ;P
no1_martin

Post by no1_martin »

Rikard B wrote:soppan kommer aldrig komma upp i sitt rätta värde endå ;)

Huvudet på spiken!!!!! Jag skall gladeligen betala 25:-/liter. Det kommer göra att jag får köa mindre :twisted:

Om vi vänder på det hur mycket skulle du/ni betala för att slippa putta bilen lika långt som en liter bensin räcker? :shock: Troligtvis mer än 14:-

En gammal bekant som nyligen gick bort var inne på samma spår som andra här. Han sa "Bensinen har aldrig varit så billig som den är nu i förhållande till inkomst"
Oscarr

Post by Oscarr »

Man kan ju alltid köpa en polo eller clio =)

jag är inte så hårt drabbad då jag bara kör 500 mil om året.
Så 1.5l per mil i min 740 nu på vintern är inga problem :lol:
Hansa

Post by Hansa »

Men jag tycker synd om dom åkeribranchen, busstrafiken, m.m ,

låt säga om dieseln går upp 2kr litern. Tar ett exempel hos min arbetsgivare

3 lastbilar, varje lastbil gör av med minst 200liter per skift (två skift =400liter)

5 dagar i veckan (2 av bilarna rullar även på helgerna)

Det är 6kubik diesel i veckan.

går dieseln upp 2kr så är det 12000kr extra i veckan i dieselkostnader.

det är 576k per år i extra dieselkostnader!

Och kom ihåg att nu räknade jag snålt eftersom jag inte räknade med helgerna + att det går mer än 200liter per skift (mellan 250-300L är mer verklighet) men Orkade inte räkna med dom siffrorna.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Det är just detta som blir kaos av allt.

Plus attfolk kommer o stjäla mer disel, o bensin men så långt tänker inte många föräns dom står där me tom tank.

Under enna vintern som var när jag körde lastmaskin som det blev en hel del av, Då fick jag tanka två gånger om dagen. 100 liter hela tiden, kn ju räkna ut vad det blir i kostnad.

Som sagt vi svenskar är åt helvete för snälla, men som sagt mångaåkare kommer nog o läga ner då dom ej har råd.

Hansa wrote:Men jag tycker synd om dom åkeribranchen, busstrafiken, m.m ,

låt säga om dieseln går upp 2kr litern. Tar ett exempel hos min arbetsgivare

3 lastbilar, varje lastbil gör av med minst 200liter per skift (två skift =400liter)

5 dagar i veckan (2 av bilarna rullar även på helgerna)

Det är 6kubik diesel i veckan.

går dieseln upp 2kr så är det 12000kr extra i veckan i dieselkostnader.

det är 576k per år i extra dieselkostnader!

Och kom ihåg att nu räknade jag snålt eftersom jag inte räknade med helgerna + att det går mer än 200liter per skift (mellan 250-300L är mer verklighet) men Orkade inte räkna med dom siffrorna.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
immy

Post by immy »

Ingen verkar har läst mitt inlägg i början?
_night rider_

Post by _night rider_ »

ett smart alternativ borde ju vara att köra med en väldigt bränsle snål diesel bil och skita i att skatta den. för vad jag "hört" så blir böterna om man åker dit mindre än vad skatten på bilen oftast är. medelstor bil =5000+ och kanske man klarar sej ett år kanske inte. bara man inte åker dit 2ggr :wink:

nu uppmanar jag ju inte till brott. bara spekulationer :wink:
tony

bra

Post by tony »

bra om man klarar sig utan bil... :roll:
HenrikF

Post by HenrikF »

immy wrote:Ingen verkar har läst mitt inlägg i början?

Folk har en tendens att vara så ivriga att komma på något häftigt att skriva att dom missar väsentliga saker som redan skrivits :lol:
/Henrik
Hansa

Post by Hansa »

Nädå jag missade inte ditt inlägg! får väll quote´a det så ingen tror man bara hittar på :lol: ,

Men jag tycker inte diskussionen ska stanna efter ditt inlägg!

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte om dieseln/bensinen kostar 14kr litern, jag lättar lite på högerfoten istället! MEN jag tycker fortfarande synd om dom som är beroende av dieseln!

Min arbetsgivare har 3 bilar och det skulle kosta han 570k+ extra per år om dieseln går upp 2kr litern, tänk er dom som har 25bilar :roll: , Och ni ska inte tro att dom får mer betalt bara för att dieseln blir dyrare!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Nä det stora problemet är ju att alla vill lägga så lågt bud som möjligt, o i slutändan straffar det tyvär åkaren själv. :(

Hansa wrote:

Nädå jag missade inte ditt inlägg! får väll quote´a det så ingen tror man bara hittar på :lol: ,

Men jag tycker inte diskussionen ska stanna efter ditt inlägg!

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte om dieseln/bensinen kostar 14kr litern, jag lättar lite på högerfoten istället! MEN jag tycker fortfarande synd om dom som är beroende av dieseln!

Min arbetsgivare har 3 bilar och det skulle kosta han 570k+ extra per år om dieseln går upp 2kr litern, tänk er dom som har 25bilar :roll: , Och ni ska inte tro att dom får mer betalt bara för att dieseln blir dyrare!
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Post Reply