M20+TURBO EFFEKT???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Zwofurti wrote:nej självklart funkar det nog, men du kör väl 3,5 liters också? lär bli värre på en b20 eller så.

men nog är det väl alltid bäst kring 8:1.

undravarför nya turbomaskiner alltid har över 10_1nästan, skithögt ju.
är väl mest för att dem ska ha så hög verkningsgrad på motorn som möjligt + att det ska var mer effekt på det låga registret....
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Zwofurti wrote:nej självklart funkar det nog, men du kör väl 3,5 liters också? lär bli värre på en b20 eller så.

men nog är det väl alltid bäst kring 8:1.

undravarför nya turbomaskiner alltid har över 10_1nästan, skithögt ju.
Nya maskiner som etanol tankare bygger, eller nya maskiner från tex en bil tillverkare?

Nu handlade ju inte tråden om nya motorer, utan om hans maskin.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

nya bensinare från tillverkare såklart.

nej men komp, 6:1 är enligt min åsikt för lågt iag fören vettig karaktär, visst går detsäkert attfå en vettig karaktär pådet visetockså men det finns ingen anledning att ha så låg komp.

min åsikt, sen kan ju du peppe köra med 4:1 om du nu vill :)
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

tänker bygga mig en spis med 1:1...
fatta va man kan ladda :lol: :wink:
//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Zwofurti wrote:nya bensinare från tillverkare såklart.

nej men komp, 6:1 är enligt min åsikt för lågt iag fören vettig karaktär, visst går detsäkert attfå en vettig karaktär pådet visetockså men det finns ingen anledning att ha så låg komp.

min åsikt, sen kan ju du peppe köra med 4:1 om du nu vill :)
Ja, hur mycket laddar man i nya bensinare från fabrikerna då? Ja knappast är det så man kan andvända uttrycket ladda skinkorna ialla fall.

Jag åker inte med 4:1 i kompa, men jag undrar där emot om du har en susning i säven vilken karaktär maskinen kommer få med 6.0:1 i komp.

Nu lämmnar vi denna disskussion, tråden handlade ju inte ens om detta :F
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

yes enough nu.

klart jag har en susning, rätt död innan ladd kommer den vara.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Zwofurti wrote:yes enough nu.

klart jag har en susning, rätt död innan ladd kommer den vara.
Har du provat? Jag har, och visst går det att köra vettigt med 6,5:1 i komp.
Har man en liten turbo så märker du inte skillnaden, t.o.m. är 2liters turbo motorn piggare vid samma varv än original 2L utan turbo och 9,8:1 i komp.
Skit i det. Motorn i fråga (om han nu har 6:1 i komp och inte bar) så kan han lätt ladda 2 bar utan att o-ringa.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Har sett låg-kompade M10:or gå rätt fint med 6.5-7.0:1, det är inte alls som att köra en "helt död" motor, och den lilla sugmotorförlust du har (mindre topp-effekt) kompenserar du lätt med ett eller två hekto laddtryck - men stora bonusen är att du kan ha lååångt mer laddtryck också. Man måste också köra på med mer förtändning då förbränningen blir långsammare.

På en 6-cylindrig maskin med mer bottenvrid tar jag hellre låg kompression mot för problem med spikning och att man tvingas sänka tändningen, feta på och tappa effekt. Men nog är det ingen dum idé att köra med 7.0:1 eller högre om man inte ska ha superhögt laddtryck.
Post Reply