är väl mest för att dem ska ha så hög verkningsgrad på motorn som möjligt + att det ska var mer effekt på det låga registret....Zwofurti wrote:nej självklart funkar det nog, men du kör väl 3,5 liters också? lär bli värre på en b20 eller så.
men nog är det väl alltid bäst kring 8:1.
undravarför nya turbomaskiner alltid har över 10_1nästan, skithögt ju.
M20+TURBO EFFEKT???
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Overcharged
Nya maskiner som etanol tankare bygger, eller nya maskiner från tex en bil tillverkare?Zwofurti wrote:nej självklart funkar det nog, men du kör väl 3,5 liters också? lär bli värre på en b20 eller så.
men nog är det väl alltid bäst kring 8:1.
undravarför nya turbomaskiner alltid har över 10_1nästan, skithögt ju.
Nu handlade ju inte tråden om nya motorer, utan om hans maskin.
Ja, hur mycket laddar man i nya bensinare från fabrikerna då? Ja knappast är det så man kan andvända uttrycket ladda skinkorna ialla fall.Zwofurti wrote:nya bensinare från tillverkare såklart.
nej men komp, 6:1 är enligt min åsikt för lågt iag fören vettig karaktär, visst går detsäkert attfå en vettig karaktär pådet visetockså men det finns ingen anledning att ha så låg komp.
min åsikt, sen kan ju du peppe köra med 4:1 om du nu vill
Jag åker inte med 4:1 i kompa, men jag undrar där emot om du har en susning i säven vilken karaktär maskinen kommer få med 6.0:1 i komp.
Nu lämmnar vi denna disskussion, tråden handlade ju inte ens om detta :F
Har du provat? Jag har, och visst går det att köra vettigt med 6,5:1 i komp.Zwofurti wrote:yes enough nu.
klart jag har en susning, rätt död innan ladd kommer den vara.
Har man en liten turbo så märker du inte skillnaden, t.o.m. är 2liters turbo motorn piggare vid samma varv än original 2L utan turbo och 9,8:1 i komp.
Skit i det. Motorn i fråga (om han nu har 6:1 i komp och inte bar) så kan han lätt ladda 2 bar utan att o-ringa.
Fagon, Stabbarps-Auto, Smidmek AB,HD-Pro
- Mattias Sandgren
Har sett låg-kompade M10:or gå rätt fint med 6.5-7.0:1, det är inte alls som att köra en "helt död" motor, och den lilla sugmotorförlust du har (mindre topp-effekt) kompenserar du lätt med ett eller två hekto laddtryck - men stora bonusen är att du kan ha lååångt mer laddtryck också. Man måste också köra på med mer förtändning då förbränningen blir långsammare.
På en 6-cylindrig maskin med mer bottenvrid tar jag hellre låg kompression mot för problem med spikning och att man tvingas sänka tändningen, feta på och tappa effekt. Men nog är det ingen dum idé att köra med 7.0:1 eller högre om man inte ska ha superhögt laddtryck.
På en 6-cylindrig maskin med mer bottenvrid tar jag hellre låg kompression mot för problem med spikning och att man tvingas sänka tändningen, feta på och tappa effekt. Men nog är det ingen dum idé att köra med 7.0:1 eller högre om man inte ska ha superhögt laddtryck.