Page 2 of 18
Posted: 18 Oct 2010, 16:24
by Bäckis
Du har redan stumma silentblock, så det känns vansinnigt onödigt att byta?
Fan vad cool den är, saknar den riktigt mkt och är väldigt glad att se att du tar hand om den väl och uppgraderar!
Posted: 18 Oct 2010, 16:28
by Grefven
gör en 45% uppgradering då. blir 1500:- extra bara. värt varenda krona.
ta bort förspänningen oxå. det måste men iofs med 45% för att fysiskt få plats.
Posted: 18 Oct 2010, 19:42
by Casy
Bäckis wrote:Du har redan stumma silentblock, så det känns vansinnigt onödigt att byta?
Ja just det tänkte jag inte på. Det är aluminium som sitter där?
Grefven wrote:gör en 45% uppgradering då. blir 1500:- extra bara. värt varenda krona.
ta bort förspänningen oxå. det måste men iofs med 45% för att fysiskt få plats.
Har inte bestämt mig än vilken % det blir, vad brukar folk vanligtvis åka med? Enhjula är det värsta jag vet
Posted: 18 Oct 2010, 20:29
by Grefven
Den lär inte enhjula lättare med 45 än 25 iaf. Min mobimechbyggda 45% är underbar.
Vill du bara simulera en svetsdiff så kan du maxa förspänningen. Då enhjular den inte heller men den frihjular inte när man vill det heller. En stripplösning.
Posted: 18 Oct 2010, 20:33
by Bäckis
Tror det är alu, stenhårda iaf så du behöver INTE byta
Posted: 18 Oct 2010, 21:18
by Casy
Grefven wrote:Den lär inte enhjula lättare med 45 än 25 iaf. Min mobimechbyggda 45% är underbar.
Det kanske blir 45% isåfall. Spela roll vad det kostar, bara det fungerar bra så blir jag nöjd
dumt att snåla in på nån enstaka tusenlapp
Posted: 21 Oct 2010, 14:42
by e30_andre
Rå E30!
Posted: 25 Oct 2010, 20:57
by Casy
Har äntligen börjat riva ner bakvagnen! Med lite tur kanske jag kan lämna alla grejer på blästring om 2 veckor. Sen måste jag svarva nya silentblock på jobbet. Därefter ska allt lackas, men det går ju fort! 4 veckor från nu tills hela bakvagnen är klar? Är tanken iaf.
Men diffen lär ju ta sin lilla tid den med. Måste få ner skiten nu på onsdag så jag kan plocka isär den och beställa grejer. pressat schema som fan! haha. Brukar Mobimech ha långa leveranstider?
Posted: 27 Oct 2010, 20:39
by Casy
Drog till garaget ikväll och monterade ner hela bakvagnen. Gick faktiskt rätt smidigt, men fick klippa handbromswire'arna. Duktigt fastrostade i navet
Bromsrören blev oxå avklippta då tålamodet tröt.
Har för övrigt haft kontakt med Mobimech, det blir en lamellsats med 45% diffverkan. Ska bli mycket spännande!
Posted: 28 Oct 2010, 18:09
by Casy
Här kommer lite bilder på gårdagens tungmek!
Svetsad balk som ska bytas ut. Måste bli 100% rakt och stabilt till nästa säsong
Några stöddigare grejer än original iallafall.. nån som känner igen kittet?
Är hardyn mycket sliten (ser likadan ut runtom)? Och det verkar vara något konstigt skrapmärke på kanten? (finns 3 sånna märken)
Kan det vara delrin?
Här ska det snyggas till! Hade tänkt svetsa fast ett extra diffäste i balken/karossen för lite mer stabilitet
Är lite brydd på hardyn.. är den i OK skick eller bör de bytas?
Och kan man återanvända silentblocken till nya balken?
Mvh
Posted: 28 Oct 2010, 18:35
by Bäckis
Tanken är för läääänge sedan bortmonterad så jag förstår inte hur du ska ta bort den?
Hardyn ser muggig ut. Byt den OCH fixa spakstället så blir det 100%.
Posted: 28 Oct 2010, 18:40
by Casy
Jaså är den? haha!
Va helt bombsäker att jag såg en tank.. pinsamt!
Vilken modell av hardy sitter där?
Posted: 28 Oct 2010, 18:46
by Bäckis
Det är "stora". Sitter på alla gamla M3, M5, 535 osv.
Posted: 28 Oct 2010, 19:26
by Pimplaren
Bäckis wrote:Det är "stora". Sitter på alla gamla M3, M5, 535 osv.
Finns väl 2 olika stora? =) jag köpte en m535 hardy först, den bottnades omgående och fick kastas! nu sitter det m5 e34 hardy i e28an:) den var Mycket tjockare!
Posted: 28 Oct 2010, 20:54
by Pitbull
Hardyn sitter väl fel??
Posted: 28 Oct 2010, 20:57
by Pimplaren
Pitbull wrote:Hardyn sitter väl fel??
Tänkte fan det också, den "tjocka" delen dras i nu, den ska tryckas i..
Posted: 28 Oct 2010, 20:58
by r.ivars
Pitbull wrote:Hardyn sitter väl fel??
jupp
kul med ett till projekt med nån som inte är blyg att riva i kärran!