ring på lite z3 diffar på bildelsbasen och be att få chassie nummer ring sedan bmw och dubbelkolla utrustningslistan
Införande
Torsen differentialen införs från 4/98 för första gången på BMW och är en differential med spärrverkan, som arbetar utan spärrlameller.
Denna spärrdifferential har utvecklats av den amerikanske ingenjören Vernon Gleasmann och tillverkas hos firman Zexel i belgien.
Namnet Torsen härleds från TORque SENsing (Vridmoment-känslig).
Till att börja med införs den endast på Z3 med spärrdifferential (Z3 1.8 lit/1.9 lit med extrautrustning M- chassie och alla Z3 2.8 lit). På Z3 Coupé 2.8 lit införs den från seriestart.
Inte heller Torsen spärrdifferential har, som normalt på Z3, något grundspärrmoment. Den under last angivna spärrverkan uppgår till 25% vid drivning och 40% vid motorbromsning.
verkar som nästan alla z3 2.8 har torsendiff standard =)
googlade runt lite och z3m har inte torsen den har lamelldiff
Torsendiff? Bra lr anus?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact: