Page 2 of 4
Posted: 01 Sep 2010, 00:08
by Fernis1
Nisse Järnet wrote:kör biltemas olja i m42 turbon utan minsta problem.
Har kört biltemas 5-50 hela sommaren i min m50 turbo också utan några som helst problem och har kört typ varenda race man kan köra här nere i sthlm i princip varje helg.
Posted: 01 Sep 2010, 09:14
by moxi
Fernis1 wrote:Nisse Järnet wrote:kör biltemas olja i m42 turbon utan minsta problem.
Har kört biltemas 5-50 hela sommaren i min m50 turbo också utan några som helst problem och har kört typ varenda race man kan köra här nere i sthlm i princip varje helg.
Aja..känns som om jag ska testa o byta olja till att börja med.
Om det inte funkar så är det mest troliga att det e sugen som fastnar i botten pga den ligger för nära botten.
I så fall blir det att riva framvagnen istället för att riva ur motorn.
motorn ska det fan inte vara nått fel på!
Posted: 02 Sep 2010, 10:57
by moxi
igår tog jag ner oljetråget o pumpen för inspektion.. men tyvär hittade jag inget. Allt gjordes rent o satt dit flänspackning överallt där det kunde tänka sej behövas.
Men problemet kvarstår.. Vad är felet??
Posted: 02 Sep 2010, 11:00
by moxi
är det vevlagrerna som gått på lunch eller?
Fan sprojtans nya lager som e körda ca 100mil..låter ju helt osannolikt!
Posted: 02 Sep 2010, 11:36
by rockker
Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Posted: 02 Sep 2010, 11:36
by Mikael S
moxi wrote:är det vevlagrerna som gått på lunch eller?
Fan sprojtans nya lager som e körda ca 100mil..låter ju helt osannolikt!
Att du inte hakade av överfallen och kikade på lagrena när du endå hade av tråget?
Posted: 02 Sep 2010, 12:39
by Grefven
det spelar lixom inte någon roll hur lite vevlagren har gått om oljefilmen sviker. de tar skada precis lika fort om de är 1 mil gammla eller 20000mil gammla.
så du kan inte utesluta det bra för att de är nybytta.
Posted: 02 Sep 2010, 12:41
by moxi
rockker wrote:Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Bytte till en värsting olja som används till dragracing bilar med överladd..dyr som satan!
men samma grej i alla fall...låg bra till en början men sen ju varmare motorn vart destomer märkte jag att oljetrycker sjönk.
låg på typ 0.5bar på tomgång.
börjar känna att det inte blir någon körning denna sommar/sensommar utan att bygga 2,8L i vinter o byta alla lager o göra det SJÄLV så man vet att det e schyssta grejer.
Posted: 02 Sep 2010, 12:44
by pelko
moxi wrote:rockker wrote:Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Bytte till en värsting olja som används till dragracing bilar med överladd..dyr som satan!
men samma grej i alla fall...låg bra till en början men sen ju varmare motorn vart destomer märkte jag att oljetrycker sjönk.
låg på typ 0.5bar på tomgång.
börjar känna att det inte blir någon körning denna sommar/sensommar utan att bygga 2,8L i vinter o byta alla lager o göra det SJÄLV så man vet att det e schyssta grejer.
Alltså, det är skillnad på en "dragracing" bil och en turbokonventerad BMW, i den bemärkelsen. Så det är inte säkert det är rätt för det.
Dessutom så påverkar inte lagren i sig oljetrycket, så skyll inte på dom.
Hitta felet och åtgärda istället, det tjänar du på i längden. Försök tänk lite vad som är gjort, kolla hur oljan rör sig i motorn, läs lite om oljans viskositet osv. Till slut ramlar polletten ner och det är skönt att lära sig.
Posted: 02 Sep 2010, 13:45
by BMWM20
ja hade precis samma fel på min m20 förra året och jag är nästans säker på att det var oljepumpen som krånglade.. ja kom iallafall inte på nåt annat de skulle kunna va..
Posted: 02 Sep 2010, 14:48
by moxi
pelko wrote:moxi wrote:rockker wrote:Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Bytte till en värsting olja som används till dragracing bilar med överladd..dyr som satan!
men samma grej i alla fall...låg bra till en början men sen ju varmare motorn vart destomer märkte jag att oljetrycker sjönk.
låg på typ 0.5bar på tomgång.
börjar känna att det inte blir någon körning denna sommar/sensommar utan att bygga 2,8L i vinter o byta alla lager o göra det SJÄLV så man vet att det e schyssta grejer.
Ja..men vad ska man göra?
Mina tankar e slut, förstår inte vad som felet kan vara. Måste riva isär maskinen för att kunna inspektera närmare in i motor.
Sprillan ny olja, 20-50 anpassad för överladdade bilar! Tagit ner pumpen o oljeröret för inspektion o kunde inte se nått.. gjorde rent som fan o satte flänstätning över allt där det skulle kunna tänka sig behöva sitta.
Det jag o polarn nu tänker på o funderar e att lossa turbon o sen plugga igen oljereturen o se om det blir någon skillnad.
Alltså, det är skillnad på en "dragracing" bil och en turbokonventerad BMW, i den bemärkelsen. Så det är inte säkert det är rätt för det.
Dessutom så påverkar inte lagren i sig oljetrycket, så skyll inte på dom.
Hitta felet och åtgärda istället, det tjänar du på i längden. Försök tänk lite vad som är gjort, kolla hur oljan rör sig i motorn, läs lite om oljans viskositet osv. Till slut ramlar polletten ner och det är skönt att lära sig.
Posted: 02 Sep 2010, 14:50
by moxi
BMWM20 wrote:ja hade precis samma fel på min m20 förra året och jag är nästans säker på att det var oljepumpen som krånglade.. ja kom iallafall inte på nåt annat de skulle kunna va..
vad var felet??
Posted: 02 Sep 2010, 15:01
by BMWM20
vet ej exakt. sket i de sen när ja köpte m50..

men nåt med pumpen iallafall.. pröva byt pump så kanske de löser sej..

Posted: 02 Sep 2010, 15:22
by moxi
BMWM20 wrote:vet ej exakt. sket i de sen när ja köpte m50..

men nåt med pumpen iallafall.. pröva byt pump så kanske de löser sej..

Hur fan ser eller känner man att en oljepump är dålig..tog isär pumpen i molikyler igår o gjorde rent. Såg eller kändes inte som om det var nå fel på den. Har jobbat med båtmotorer o hobbymekat bilar bra länge, även en polare som är Jävligt duktig mekaniker. Ingen av oss kunde se nått som antydde att pumpen var trasig.
Posted: 02 Sep 2010, 15:36
by FoX
en vild gissning
men kan det inte vara så att det har blvit repigt/trasigt vid oljetrycksreduceringsventilen?(eller vad det heter)
alltså nr6
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ith_drive/
Posted: 02 Sep 2010, 15:44
by moxi
vi tog isär den också o kollade, såg inga repor tyvär!
Posted: 02 Sep 2010, 17:30
by malte
Har precis samma fenomen med min 1.8ts. Körde biltemas helsyntet. Varm olja = knackar som galet i toppen. Har dock bara lyckats få oljan så varm när bilen stog i steksolen på tomgång i 45min med ac'n på 19c..
Blir annan olja nästa byte.