M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Nisse Järnet wrote:kör biltemas olja i m42 turbon utan minsta problem.

Har kört biltemas 5-50 hela sommaren i min m50 turbo också utan några som helst problem och har kört typ varenda race man kan köra här nere i sthlm i princip varje helg.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Fernis1 wrote:
Nisse Järnet wrote:kör biltemas olja i m42 turbon utan minsta problem.

Har kört biltemas 5-50 hela sommaren i min m50 turbo också utan några som helst problem och har kört typ varenda race man kan köra här nere i sthlm i princip varje helg.
Aja..känns som om jag ska testa o byta olja till att börja med.

Om det inte funkar så är det mest troliga att det e sugen som fastnar i botten pga den ligger för nära botten.

I så fall blir det att riva framvagnen istället för att riva ur motorn.

motorn ska det fan inte vara nått fel på!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

igår tog jag ner oljetråget o pumpen för inspektion.. men tyvär hittade jag inget. Allt gjordes rent o satt dit flänspackning överallt där det kunde tänka sej behövas.

Men problemet kvarstår.. Vad är felet??
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

är det vevlagrerna som gått på lunch eller?

Fan sprojtans nya lager som e körda ca 100mil..låter ju helt osannolikt!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Post by rockker »

Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

moxi wrote:är det vevlagrerna som gått på lunch eller?

Fan sprojtans nya lager som e körda ca 100mil..låter ju helt osannolikt!
Att du inte hakade av överfallen och kikade på lagrena när du endå hade av tråget?
Grefven

Post by Grefven »

det spelar lixom inte någon roll hur lite vevlagren har gått om oljefilmen sviker. de tar skada precis lika fort om de är 1 mil gammla eller 20000mil gammla.

så du kan inte utesluta det bra för att de är nybytta.
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

rockker wrote:Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Bytte till en värsting olja som används till dragracing bilar med överladd..dyr som satan!

men samma grej i alla fall...låg bra till en början men sen ju varmare motorn vart destomer märkte jag att oljetrycker sjönk.

låg på typ 0.5bar på tomgång.

börjar känna att det inte blir någon körning denna sommar/sensommar utan att bygga 2,8L i vinter o byta alla lager o göra det SJÄLV så man vet att det e schyssta grejer.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

moxi wrote:
rockker wrote:Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Bytte till en värsting olja som används till dragracing bilar med överladd..dyr som satan!

men samma grej i alla fall...låg bra till en början men sen ju varmare motorn vart destomer märkte jag att oljetrycker sjönk.

låg på typ 0.5bar på tomgång.

börjar känna att det inte blir någon körning denna sommar/sensommar utan att bygga 2,8L i vinter o byta alla lager o göra det SJÄLV så man vet att det e schyssta grejer.
Alltså, det är skillnad på en "dragracing" bil och en turbokonventerad BMW, i den bemärkelsen. Så det är inte säkert det är rätt för det.

Dessutom så påverkar inte lagren i sig oljetrycket, så skyll inte på dom.

Hitta felet och åtgärda istället, det tjänar du på i längden. Försök tänk lite vad som är gjort, kolla hur oljan rör sig i motorn, läs lite om oljans viskositet osv. Till slut ramlar polletten ner och det är skönt att lära sig.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
BMWM20
Posts: 386
Joined: 09 May 2008, 21:01
Location: åland
Contact:

Post by BMWM20 »

ja hade precis samma fel på min m20 förra året och jag är nästans säker på att det var oljepumpen som krånglade.. ja kom iallafall inte på nåt annat de skulle kunna va..
mvh: Leo karlsson --åland--

Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

pelko wrote:
moxi wrote:
rockker wrote:Bytte du till annan olja, eller är det fortfarande biltema?
Bytte till en värsting olja som används till dragracing bilar med överladd..dyr som satan!

men samma grej i alla fall...låg bra till en början men sen ju varmare motorn vart destomer märkte jag att oljetrycker sjönk.

låg på typ 0.5bar på tomgång.

börjar känna att det inte blir någon körning denna sommar/sensommar utan att bygga 2,8L i vinter o byta alla lager o göra det SJÄLV så man vet att det e schyssta grejer.
Ja..men vad ska man göra?

Mina tankar e slut, förstår inte vad som felet kan vara. Måste riva isär maskinen för att kunna inspektera närmare in i motor.

Sprillan ny olja, 20-50 anpassad för överladdade bilar! Tagit ner pumpen o oljeröret för inspektion o kunde inte se nått.. gjorde rent som fan o satte flänstätning över allt där det skulle kunna tänka sig behöva sitta.

Det jag o polarn nu tänker på o funderar e att lossa turbon o sen plugga igen oljereturen o se om det blir någon skillnad.

Alltså, det är skillnad på en "dragracing" bil och en turbokonventerad BMW, i den bemärkelsen. Så det är inte säkert det är rätt för det.

Dessutom så påverkar inte lagren i sig oljetrycket, så skyll inte på dom.

Hitta felet och åtgärda istället, det tjänar du på i längden. Försök tänk lite vad som är gjort, kolla hur oljan rör sig i motorn, läs lite om oljans viskositet osv. Till slut ramlar polletten ner och det är skönt att lära sig.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

BMWM20 wrote:ja hade precis samma fel på min m20 förra året och jag är nästans säker på att det var oljepumpen som krånglade.. ja kom iallafall inte på nåt annat de skulle kunna va..
vad var felet??
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
BMWM20
Posts: 386
Joined: 09 May 2008, 21:01
Location: åland
Contact:

Post by BMWM20 »

vet ej exakt. sket i de sen när ja köpte m50.. :lol: men nåt med pumpen iallafall.. pröva byt pump så kanske de löser sej.. :wink:
mvh: Leo karlsson --åland--

Alpinvit Turbo bemsar!!!=)
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

BMWM20 wrote:vet ej exakt. sket i de sen när ja köpte m50.. :lol: men nåt med pumpen iallafall.. pröva byt pump så kanske de löser sej.. :wink:
Hur fan ser eller känner man att en oljepump är dålig..tog isär pumpen i molikyler igår o gjorde rent. Såg eller kändes inte som om det var nå fel på den. Har jobbat med båtmotorer o hobbymekat bilar bra länge, även en polare som är Jävligt duktig mekaniker. Ingen av oss kunde se nått som antydde att pumpen var trasig.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

en vild gissning

men kan det inte vara så att det har blvit repigt/trasigt vid oljetrycksreduceringsventilen?(eller vad det heter)

alltså nr6
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ith_drive/
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

FoX wrote:en vild gissning

men kan det inte vara så att det har blvit repigt/trasigt vid oljetrycksreduceringsventilen?(eller vad det heter)

alltså nr6
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ith_drive/
vi tog isär den också o kollade, såg inga repor tyvär!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
malte
Posts: 153
Joined: 01 Oct 2006, 15:37
Location: Vagnhärad

Post by malte »

Har precis samma fenomen med min 1.8ts. Körde biltemas helsyntet. Varm olja = knackar som galet i toppen. Har dock bara lyckats få oljan så varm när bilen stog i steksolen på tomgång i 45min med ac'n på 19c..
Blir annan olja nästa byte.
Post Reply