Page 2 of 3
Posted: 05 Jul 2010, 16:32
by Bmwandreas
37mm är det standard och det är det fjädrarna ska ha.
Posted: 09 Jul 2010, 14:26
by martin.wangerud
Hittar inget annat konstigt än att inspänningsmåttet är fel!
Har skaffat lite nya vippor nu iaf

Ska svarva till lite schims.
Vad kan det ha tappat i tryck då 3mm fattas?
Tackar för mycket god service och upphämtning av nya vippor!

Posted: 09 Jul 2010, 15:47
by Bmwandreas
Kan mäta på måndag hur hårda de är vid 40mm. Det sjunker mycket vid 1mm vet jag.
Posted: 23 Jul 2010, 20:40
by martin.wangerud
Rev av toppen förra veckan. Allt ser kanon ut, Plockade ur alla ventiler för kontroll. Mätte in inspänningstrycket till 37mm. Stoppar i fyra nya vippor på cylinder 1 och 2. Smäller ihop allt med ny packning + olja.
Nu har jag kört 20 mil. Öppnar ventilkåpan. Insugsventil på cylinder 1. Vippan ihoptryckt 2mm i aluminiumet. Som på bild på sida 1.
Nu måste jag ha tips vad det kan vara för fel.
Varför trycks dem ihop?
Nu har jag justerat ner spelet igen till 0,25 på den vippan. Men givetvis ändras ju vinkeln på vippan + att klacken ligger ju löst! Har startat motorn. Men vågar inte köra så här!
/MVH Martin
Posted: 26 Jul 2010, 02:00
by Nisse977
Var det samma ventil som det händer igen på?
Tråkigt, men om andra inte har problem så ska nog ditt kunna lösas med tiden

Posted: 26 Jul 2010, 11:18
by martin.wangerud
Nisse977 wrote:Var det samma ventil som det händer igen på?
Tråkigt, men om andra inte har problem så ska nog ditt kunna lösas med tiden

Förra gången var det cylinder 2.
Posted: 26 Jul 2010, 11:28
by martin.wangerud
Har funderat ifall justeringen har släppt!
Hur hårt vågar man dra den m6 muttern?
Posted: 26 Jul 2010, 11:41
by Bäckis
Den ska dra hårt som fan. Betydligt hårdare än du drar en M6 normalt, annars släpper rullen direkt.
Posted: 27 Jul 2010, 01:37
by Roobin
jag total paja en hd vippa idag

Posted: 27 Jul 2010, 07:28
by Andreas K
Bäckis wrote:Den ska dra hårt som fan. Betydligt hårdare än du drar en M6 normalt, annars släpper rullen direkt.
Är det vanligt att det händer? Drog av en ventil på min motor och misstänker att justeringen hade släppt och orsakat det hela. För jag antar att man drar lika hårt på orginalvipporna.
Posted: 27 Jul 2010, 08:52
by Silverboy
Er det den her som det snakkes om?
1AZ Clamping bolt in rocker arm M10/M20/M30 M6 10 Nm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=37285
Posted: 27 Jul 2010, 20:06
by Roobin
så här ser min vippa ut nu mer
Posted: 27 Jul 2010, 20:21
by Bmwandreas
Men dina ventiler hade väl tagit i? Då går allt sönder. Blir ganska hårt då

Posted: 27 Jul 2010, 20:27
by Roobin
ja de e väl de som e frågan haha

Posted: 05 Nov 2010, 07:12
by e30jimpa
har samma problem. men dock inte bara 1 vippa

Posted: 05 Nov 2010, 12:34
by JimmyA
Fan vad illa! Jag ska plocka ihop min topp ganska snart, känns sådär att stoppa i dom nya dyra hd vipporna om org BMW är bättre.
Posted: 14 Nov 2010, 18:00
by maattias
Bäckis wrote:Den ska dra hårt som fan. Betydligt hårdare än du drar en M6 normalt, annars släpper rullen direkt.

Faasiken va tuur att jag råkade se detta nu! Har inte startat min ennu efter haft isär motorn men när jag ställde in mina så drog jag muttrarna inte alls hårt.

Hade isärn motorn i skolan och frågade läraren hur hårt jag vågar dra dom "dom skall inte alls dras hårt, dom klämms fast på en gång"...
Ingen som vet åtdragningsmoment till dom tillåme? Skulle ju kännas skönt att dra med moment!
MVH. Mattias