Trasiga Hd-vippor!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

37mm är det standard och det är det fjädrarna ska ha.
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Hittar inget annat konstigt än att inspänningsmåttet är fel!
Har skaffat lite nya vippor nu iaf :) Ska svarva till lite schims.
Vad kan det ha tappat i tryck då 3mm fattas?

Tackar för mycket god service och upphämtning av nya vippor!

Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kan mäta på måndag hur hårda de är vid 40mm. Det sjunker mycket vid 1mm vet jag.
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Rev av toppen förra veckan. Allt ser kanon ut, Plockade ur alla ventiler för kontroll. Mätte in inspänningstrycket till 37mm. Stoppar i fyra nya vippor på cylinder 1 och 2. Smäller ihop allt med ny packning + olja.

Nu har jag kört 20 mil. Öppnar ventilkåpan. Insugsventil på cylinder 1. Vippan ihoptryckt 2mm i aluminiumet. Som på bild på sida 1.

Nu måste jag ha tips vad det kan vara för fel.
Varför trycks dem ihop?

Nu har jag justerat ner spelet igen till 0,25 på den vippan. Men givetvis ändras ju vinkeln på vippan + att klacken ligger ju löst! Har startat motorn. Men vågar inte köra så här!

/MVH Martin
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Var det samma ventil som det händer igen på?

Tråkigt, men om andra inte har problem så ska nog ditt kunna lösas med tiden ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Nisse977 wrote:Var det samma ventil som det händer igen på?

Tråkigt, men om andra inte har problem så ska nog ditt kunna lösas med tiden ;)
Förra gången var det cylinder 2.
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

Har funderat ifall justeringen har släppt!
Hur hårt vågar man dra den m6 muttern?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Den ska dra hårt som fan. Betydligt hårdare än du drar en M6 normalt, annars släpper rullen direkt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

jag total paja en hd vippa idag :cry:
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Bäckis wrote:Den ska dra hårt som fan. Betydligt hårdare än du drar en M6 normalt, annars släpper rullen direkt.
Är det vanligt att det händer? Drog av en ventil på min motor och misstänker att justeringen hade släppt och orsakat det hela. För jag antar att man drar lika hårt på orginalvipporna.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Er det den her som det snakkes om?

1AZ Clamping bolt in rocker arm M10/M20/M30 M6 10 Nm

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=37285
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Image

så här ser min vippa ut nu mer
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Men dina ventiler hade väl tagit i? Då går allt sönder. Blir ganska hårt då :wink:
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

ja de e väl de som e frågan haha :lol:
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
e30jimpa
Posts: 221
Joined: 04 Apr 2009, 20:01

Post by e30jimpa »

har samma problem. men dock inte bara 1 vippa :D
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Fan vad illa! Jag ska plocka ihop min topp ganska snart, känns sådär att stoppa i dom nya dyra hd vipporna om org BMW är bättre.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

Bäckis wrote:Den ska dra hårt som fan. Betydligt hårdare än du drar en M6 normalt, annars släpper rullen direkt.

:shock: Faasiken va tuur att jag råkade se detta nu! Har inte startat min ennu efter haft isär motorn men när jag ställde in mina så drog jag muttrarna inte alls hårt. :oops: Hade isärn motorn i skolan och frågade läraren hur hårt jag vågar dra dom "dom skall inte alls dras hårt, dom klämms fast på en gång"... :x

Ingen som vet åtdragningsmoment till dom tillåme? Skulle ju kännas skönt att dra med moment!



MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
Post Reply