Dumpa lumpen?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Brox

Post by Brox »

Tack för några bra och någre mindre bra tips, samt så vill jag berätta för dem som antar att jag är en gnäll kärring att jag kanske inte berättar ut hela min situation här på forumet....

Jag är psykiskt nere, och då menar jag verkligen nere! stressen gör ju inget bättre heller... och jag utbildar mig till stridsfordonsbefäl, och vi har hört nu från dem andra att dem ska verkligen drilla hårt med oss för att vi ska bli befäl... kul... eller inte.

Ni tror säkert jag vill bara hitta på någonting för att komma därifrån utan orsak.. men jag har redan pratat med pl.chef o kaptenen om hur jag mår osv... att jag är totalt omotiverad och varför jag är det etc.... Det man fick till svar utav honom var att : Dem som har fått lämna (2st) hade riktigt grova psykiska störningar och är tvugna o besöka psykiatiker 3 dar i veckan... och efter lite meningar senare så förstod jag det som såhär....:

Det hjälper inte att du berättar hur om hur illa du mår och att som exempel säga att du mår så dåligt så du kan skjuta din kamrat imorgon ... utan enligt kaptenen så kan dem endast släppa dig ifall du skjuter honom nästkommande dag... :shock:

Jaja enda lediga stunden nu att skriva på , måste sova för ett jävla brak imorgon! :roll:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Masen

Post by Masen »

Mår du dåligt och inte vill va där ska du inte va det heller.
Att man blir man i lumpen är ju bara nån ursäkt för dem som är dumma nog att göra den :lol: .
Prata med läkaren ni har istället för dina befäl för de skiter i hur du mår.Va inte rädd för skrämselpropagandan att du kommer att få gå hos psykolog 3 dagar i veckan...jag har då inte vart dit än fast jag mådde jävligt dåligt 8) . Du kommer att få tala med en psykolog där du få tala om som det är. Bedömmer han/hon att du mår dåligt så får du åka hem direkt. Det hjälper att överdriva lite oxå :wink: .
När jag fick frisedel så hörde man från många att man måste ha den erfarenheten, kommer inte få några jobb etc...tja jag har då inte märkt nåt på de 15 åren som gått nu..
camata

Post by camata »

På min pluton har vi haft fem drop-offs:
1. Efter sju dagar av de första tio drar han. Inga som helst problem att göra det.
2. Efter 3-4 månader är det en kille som inte klarar utav utbildningsbehoven.
3. Efter 3-4 månader är det en kille som anklagas för sexuella trakasserier ("han har en obehaglig framtoning i sina samtal med kvinnliga anställda/vpl här på kompaniet" HAHA), en annan pluton anklagar honom för att ha ristat in "VI HATAR DIG" på en tjejs skåp (fastän hon själv hävdar motsatsen) samt att han inte klarade utbildningsbehoven. (kunde inte ens "Patron ur")
4. Efter 4-5 månader drar en kille genom doktor/psykiatriker/kompanichef hem pga en kusin till honom dog. Han mådde väl dåligt.
5. Efter 5-6 månader drar en kille som alltid, alltid är sjuk/skadat/trött och dålig på prov. Han valde själv att dra, kanske dels av "mobbing" och dels av att han insåg själv läget.

Det finns alltså några sätt:
1. Gå till doktor och säg som det är. (en kille som fortfarande är kvar fick en veckas ledigt då han och hans tjej bröt upp)
2. Skit i prov och sånt där tjaffs, lek att det är högstadiet och att du inte bryr dig om betyg.
3. Var sjuk och sov aldrig, då vill de inte ha dig.
4. Gör en massa dumma grejer, typ vifta med Ak:n.
5. Medför en luft-/fjäderpistol eller alkohol in på kasernområdet, och lyckas bli haffad.

Iom att arbetsgivare inte har tillgång till någon "Omdömesdatabas" från FM och att de nu för tiden skiter fullständigt i om du gjort lumpen eller inte så spelar det ju ingen roll om du får dåliga omdömen eller inga alls.

Ännu en dag i rikets tjänst,

Krp Larsson
Brox

Post by Brox »

Första värnpliktsdagen utan kvällstjänst idag!:D

lite skönt men nu har jag värk i hela kroppen att tänka på... :oops:

Jag tror inte dem är så villiga att låta mig kila eftersom jag är en utav 5 stridsfordonsbefäl men ifall jag verkligen visar att jag inte platsar där så kanske det ordnar sig...

det känns bra med lite stöd här från det civila mörket :wink:

Tack alla! ifall dem inte lyssnar på hur jag mår så blir jag väl tvungen till att använda en åtgärd :wink:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Fredde

Post by Fredde »

Kan berätta min story, så kan du väll försöka köra samma visa..

Dagen innan inkallelsen skickade jag ett mail o sa att jag inte ville komma :). blev uppringd av en trevlig herre som bad mig komma dit o stämpla in, ville jag sedan därifrån skulle dom försöka lösa det. Väl på plats händer allt jag inte ville skulle hända.

Får den värsta utskällningen du kan tänka dig av Kaptenen. försöker då berätta läget för honom och vi går in på hans kontor, jag drar en visa om att mina föräldrar skiljt sig nyligen, o även att min flickvän gjort slut sen ett 4år långt förhållande. hans svar på allt det var väll i stora drag att han o dom andra killarna skulle hjälpa mig att bli "man" o lösa mina problem på plats. Då försöker jag med att jag har problem med ryggen sen lång tid tillbaks, o då har dom självklart ett gym på stället där jag kan träna o bli frisk i ryggen, men blir ändå skickad till doktorn.

Doktorn hittar inga fel på mig o jag skickas tillbaks till Kaptenen, Där vi drar samma visa om o om igen, en fänrik kommer in i rummet som vet hur det ligger till, ställer sig över mig o säger "Du borde inte sitta här o klaga, du ska tjäna din kung o ditt fosterland" Frågar då honom om han är dum i huvet på riktigt eller om jag ska skratta, en stor konflikt bryter ut o jag får lämna rummet. Förstod senare att det var ganska dumt sagt o jag fick stanna natten. På morgonen ber jag ännu en gång om att få prata med kaptenen, för jag ville verkligen inte vara där. Han ber mig då gå till deras Kurator o prata. Jag drar samma visa för honom men NEJ tydligen inte nog stora skäl för att få lämna

Får stanna ytterligare en natt, och jag har inte ens fått mina militärkläder eller någonting?. Nästa morgon blir jag väl lagom förnedrad när jag tvingas stå på planen o göra manövertrams med dom andra "männen" i mina jeans o t-shirt. Blir rent av förbannad för detta o jag går till kuratorn själv o ber honom att ta mig ifrån stället annars drar jag själv!. Han ser väll ganska allvarligt på den situationen o beställer en tid till mig hos en Psyknisse inne i stan. Behöver inte spendera natten på stället o åker hem, Bestämmer mig för att spela spel med hjärnskrynklarn. Får en massa roliga frågor av honom och jag svarar väll så dåligt man kan på dom, och får frisedel!.

Ångrar mig inte en sekund, vem vill dö i krig?. Tror dessutom inte deras rutiner fått mig att bli mer man, bädda sängen lär man väl sig hemma, o stå med händerna bakom ryggen samtidigt som nån står o kacklar på en är väl inget kul?. Det jag tror många gillar med lumpen är umgänget o dom kompisar man skaffar sig där, Trivs du inte med dom så dra!. Att försöka utbilda en människa till att bli något han aldrig vill bli är som att lära en tjej o köra bil, i dom flesta fall då helt omöjligt. Finns många förståndiga militärer som förstår det. men även dom som kollat för mycket på pluton-b!

Mvh F
Perra

Post by Perra »

AndersJ

Post by AndersJ »

Hmm.
Det första jag kan avråda dig från är att vara vårdslös med din AK. Risken är att det förr eller senare händer en olycka för att du inte hanterat det riktigt och då är det troligtvis någon annan som råkar riktigt illa ut.
Om jag hade varit i din situation hade jag gjort så gott jag kunde för att visa befälen att jag inte är den som sätter mig på tvären. Jag hade fortsatt prata med befäl, personalvårdskonsulent o.s.v för att få frisedel.

Risken är att om du medvetet sätter dig på tvären så kommer befälen märka detta. Befälen kommer antagligen svara med att vara ännu hårdare mot dig, eftersom de tycker att du är en "pain in the ass". Sen kommer du bara må ännu sämre eftersom befälen gapar o skriker på dig och då blir du plutonens hackkyckling och då är du inne i den negativa spiralen som är skitsvår att bryta. Alltså, du förlorar bara på det själv att totalt sätta dig på tvären.

Gör istället som så att du gör så gott du kan, men se till att halka efter på ett snyggt sätt. Med det menar jag att du hänger med gruppen/plutonen men ser till att dra ner dess prestationsförmåga. En kedja är ju som du säkert vet inte starkare än dess svagaste länk. Om du sköter detta snyggt kommer befälen märka att du inte står upp till utbildningskraven och blir en börda för gruppen. Om de då inte heller tycker att du är en Pain in the ass är chansen mycket större att de visar medlidande för dig och kan då också hjälpa dig ut. De har sett alldeles för många personer som totalstrejkar. Dessa bryter bara ihop av att befälen kör en hårdare attityd mot dem.
Sen kan vi gå in på det här med stress. Fundera lite på hur du ska bete dig när det börjar bli stressigt. Tappa fokus på ett snyggt sätt och bli stressad över saker, inte över småsaker men när det blir mycket att göra samtidigt. Då kommer befälen förr eller senare inse att du inte är kabapel att leda andra människor och du är ytterligare ett steg mot frisedel.

Det sista jag ville ha i min pluton när jag var aktiv, var en person som drog ner gruppens prestationsförmåga omedvetet. Men vad du än gör, hantera alltid ditt vapen som det vore skarpladdat.
/Anders
E30 EVO 335
Nobbe

Post by Nobbe »

hmm...Kanske lite sent nu, men på "min tid" så behövde man bara säga på mönstringen att man inte ville göra lumpen så slapp man, ja mönstra för 6 år sen. Eller som jag gjorde, som visserligen VILLE göra lumpen, men fick ett jobb 1 vecka före inryckningen som ja skulle tjäna dags-ersättningen på 20 minuter med. Jag skicka in alllergi-intyget som jag döljt på mönstringen, och slapp direkt.

Ångrar mig faktisk idag. Lumpen skulle ja fan gjort ändå.

Försök stå ut, tiden går fort, även om de inte känns så för dig nu, men vips så sitter du där om nåra år och tänker tilbaka på lumpen och gravar.
FoX

Post by FoX »

jag mönstrade och blev mc ordinans på p10 strängnäs... lät skit kul tyckte jag.

6 mån innan inryckningen fick jag ett brev att tjänsten hade lagts ner, och jag blev om förflyttad till/som vakt i boden. Jag ringde och berätta att jag minsan inte tänkte bli någon vakt, jag vill ha något annat.
-det finns inte, säger han..

Efter lite tjat om att jag inte tänker bli vakt, frågar jag vad det finns för alternativ (för 8 gången) men den här gången svarar han.
-Ja, det finns ju utblidnings reserv.

jag svarar
-taget!

Jag ångrar inte en sekund att jag "missa" lumpen
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Brox

Post by Brox »

jag har funderat rätt mycke på de där med vapenfri tjänst... men risken är ju att man hamnar nånstans i happajärvi som städare... :roll:

Man tänker ju inte vanligtvis så mycket på vad man egentligen ska vara kapabel till efter lumpen när man väl gör värnplikten...

Du ska ju verkligen kunna döda en annan människa utan att ens blinka och etc...

Det är nog inget jag skulle klarat av... att ge livet för kungen eller vad nu än kaptenerna är villiga att göra....
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
NORMIND

Post by NORMIND »

Brox wrote:jag har funderat rätt mycke på de där med vapenfri tjänst... men risken är ju att man hamnar nånstans i happajärvi som städare... :roll:

Man tänker ju inte vanligtvis så mycket på vad man egentligen ska vara kapabel till efter lumpen när man väl gör värnplikten...

Det är nog inget jag skulle klarat av... att ge livet för kungen eller vad nu än kaptenerna är villiga att göra....
ofta så hamnar dom som gör vapenfri på en brandstation i närheten av där man bor... min morbror fick göra så...
Brox

Post by Brox »

Okidokie men det är ju inte allt för pjokigt för det är ju alltid bra att lära sig nånting inom räddningstjänsten....

Hur länge fick din morbror tjänstgöra där?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
camata

Post by camata »

Brox wrote:Okidokie men det är ju inte allt för pjokigt för det är ju alltid bra att lära sig nånting inom räddningstjänsten....

Hur länge fick din morbror tjänstgöra där?
Som CPLare kan man även bli "vattenkraftstekniker" i Jokkmokk/Porjus.

Men sikta på att slippa skiten helt.
Börja scora skitdåligt på prov
"Glöm" hur man gör "Patron ur" (så länge du har vapnet i skjutriktningen på skjutvallen så kan du ju fippla med manöverhandtaget och låtsas vara helt retarded när det gäller "Patron ur")
Kom sent på kompaniuppställningar
"Glöm" hjälmen när du ska till skjutbanan
När du ska anmäla en fråga eller någonting till ett befäl så var en pajas: "Kapten! Vpl *efternamn* anhåller om en fråga, anhöll en fråga, vill ha en fråga gjord, ställa en fråga"
Tjata om att få kasta handgranat, skjuta pistol, få tändstickor, varför vi ska klä oss på ett visst sätt, osv
Ställ en massa dumma frågor
Glöm hierkarkin och snacka/uppmärksamma alla befäl som om de vore ett syskon.

Drastisk grej: Trakassera en kvinna sexuellt. Vad det innebär vet jag inte, men prövningsnämnden på mitt förband såg mest allvarligt på den anklagelsen för en plutonspolare jag satt som förtroendeman för. Det var tydligen oacceptabelt. Allt det andra (några av grejorna ovan) gjorde bara att han skulle fått byta pluton/befattning, "trakasserierna" gjorde att han skulle bli helt entledigad från försvarsmakten.

Men glöm inte att vara en helschysst KOMPIS bland de andra plutonsmedlemmarna, så att de inte helt tappar respekten för dig.
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Brox wrote:jag har funderat rätt mycke på de där med vapenfri tjänst... men risken är ju att man hamnar nånstans i happajärvi som städare... :roll:

Brorsan vapenvägrade efter två veckor och fick åka hem :) Ingen civiltjänst eller vad det heter.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
HenrikF

Post by HenrikF »

Fredde wrote:Doktorn hittar inga fel på mig o jag skickas tillbaks till Kaptenen, Där vi drar samma visa om o om igen, en fänrik kommer in i rummet som vet hur det ligger till, ställer sig över mig o säger "Du borde inte sitta här o klaga, du ska tjäna din kung o ditt fosterland" Frågar då honom om han är dum i huvet på riktigt eller om jag ska skratta, en stor konflikt bryter ut o jag får lämna rummet. Förstod senare att det var ganska dumt sagt o jag fick stanna natten.
sorry, men fan vad jag skrattade när jag läste detta:D

Jag gjorde inte lumpen, hade nyligen typ korssat halva handen i en mcolycka så jag slapp.
Ang lumpen så hade jag gärna haft det bakom mig. Men inte framför mig...
/Henrik
camata

Post by camata »

Värnpliktsnytt har skrivit en artikel om ett kryphål i pliktlagen.

I korta drag går det ut på att du väljer vapenfri tjänst, men vägrar att kryssa i rutan som ger de rätt att göra en "säkerhetskontroll" på dig.
Regeringen har vetat detta sedan 2000, men har inte brytt sig speciellt mycket.
M_power86

Post by M_power86 »

Gör som en polare annars var riktigt odräglig och säg emot hela tiden, gör inte som dom säger och om det behövs så kasta packningen på befälet :D det gjorde han och dom ville aldrig mer se han :D hihi
Post Reply