Page 2 of 9
Posted: 02 Apr 2010, 20:59
by Bmwandreas
Grooverhound wrote:de är med vipec inkopplat i orginalhärva som du gjort en tråd om att du kan fixa för en slant nu lr?
Stämmer bra det. Funkar precis som en orig fast med lite mer effekt nu
Posted: 02 Apr 2010, 23:29
by Roobin
Pimplaren wrote:Jävla gott mos
riktigt nice!!
Var en jävligt kul dag uppe hos er.. jag vill upp oftare
bygg flera bilar
sjukt najsa siffror, fan mer än min kina bil leverera!
Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)
Posted: 02 Apr 2010, 23:49
by mcdonaldsmannen
Bmwandreas wrote:Har idag bromsat en oöppnad M50B25.
Setup:
Precision SC5862 billet med 0.63 A/R avgashus.
E85 och 850cc spridare.
1st 044 i tanken, orig ledningar.
Inkopplat i orig kabelhärva samt Audi spolar.
Utan turbo = 167 whp.
1.1 bar laddtryck 406 whp.
Alltså är det ca 140 % effektökning med 1 bar.
Med vanos är det 0.7 bar vid 2500 rpm statiskt.
Utan vanos är det 0.25 bar vid 2500 rpm statiskt.
Vid svep blir det fullt laddtryck 800 rpm tidigare med vanos.
Nu har vi svart på vitt vad vanos gör, och håller den här fint vid 1.1 bar kommer vi öka till 1.5 bar.
Fränt
Posted: 03 Apr 2010, 00:32
by markus
Gissningsvis vad kan man komma upp i men BF95 ? Med allt samma i övrigt.
Posted: 03 Apr 2010, 06:58
by Bmwandreas
markus wrote:Gissningsvis vad kan man komma upp i men BF95 ? Med allt samma i övrigt.
En snabb gissning 300 whp kanske. Har inte testat än så jag lovar inget.
Posted: 03 Apr 2010, 08:03
by chefsmek
Tack johan
den går riktigt fint och tyst som en bruksbil bör göra
Posted: 03 Apr 2010, 08:12
by Thörn
Fasen vad fränt att ni kollat det där med vanosen med
Fråga ang. tändningen där, läste i Saabs papper att det vid vridmax bör vara lägre tändning med e85 än för bf98 men högre på resten, vad säger ni om det?
Posted: 03 Apr 2010, 08:26
by johankihl
chefsmek wrote:Tack johan
den går riktigt fint och tyst som en bruksbil bör göra
Projekttråd tack, 10srb Vanos monster.
Posted: 03 Apr 2010, 08:44
by Bmwandreas
Thörn wrote:Fasen vad fränt att ni kollat det där med vanosen med
Fråga ang. tändningen där, läste i Saabs papper att det vid vridmax bör vara lägre tändning med e85 än för bf98 men högre på resten, vad säger ni om det?
Nej snarare tvärs om. Man kan ha mycket högre tänding men man behöver inte öka tändingen på varv lika mycket för att effekten ska hänga med på varv. Men det är väldigt olika mellan motor och motor.
Posted: 03 Apr 2010, 08:54
by kimmit
kan du legge ut broms papirer..er nyskjerrig på denne turboen da jeg har bestillt en sånn til en S14 bmw motor
Posted: 03 Apr 2010, 09:52
by knotan
är det inte så att dem menar att vid vridmax så bör man "plana ut" tändkurvan mer, å före /efter vridmax kan man gå på med mycket mer tädning.
med bensin kan man inte "stegra" runtom vridmax med tändingen lika mycket för då hittar man nya problemområden med spikningar som följd,
.
i övrigt så är det grymt fränt att bmw motorena sväljer laddtryck så sjukt fint... 140% ökning är ju inte illa alls
Posted: 03 Apr 2010, 12:11
by FixFax
kan man fråga vad det koster og bygge en slik?
Posted: 03 Apr 2010, 12:59
by Söderling
Jag har kört denna denna varianten hela förra sommaren och det har funkat kanon. Har även vart uppe på 1.5bar vid vissa race i slutet av sommaren.
Enligt Maptunes bromsbänk gav den 468whp vid 1.2bar
Men nu låter den rätt illa, klånkar när den går på tomgång men den går än. Tror nån stake har gett sig lite. Men har kört den till västerås och kört race där efter att det ljudet började.
Så dom är riktigt sega innan dom rasar.
Helt klart den bästa snikmotorn ja kan tänka mig som finns plus att det går att göra riktigt monstermotorer av dom oxå
Posted: 03 Apr 2010, 20:59
by Mikael S
Bmwandreas wrote:markus wrote:Gissningsvis vad kan man komma upp i men BF95 ? Med allt samma i övrigt.
En snabb gissning 300 whp kanske. Har inte testat än så jag lovar inget.
Är det pga av kompet du räknar med den effekten?
Posted: 04 Apr 2010, 01:12
by Grefven
300whp är en go brukis. Typ turkturbon. Prestanda som seglar ifrån e46 m3.