Oöppnad M50 = 406 whp :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Grooverhound wrote:de är med vipec inkopplat i orginalhärva som du gjort en tråd om att du kan fixa för en slant nu lr?


Stämmer bra det. Funkar precis som en orig fast med lite mer effekt nu :wink:
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Pimplaren wrote:Jävla gott mos :) riktigt nice!!

Var en jävligt kul dag uppe hos er.. jag vill upp oftare :twisted:


bygg flera bilar :D


sjukt najsa siffror, fan mer än min kina bil leverera!
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
mcdonaldsmannen
Posts: 469
Joined: 02 Feb 2007, 15:05

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Post by mcdonaldsmannen »

Bmwandreas wrote:Har idag bromsat en oöppnad M50B25.

Setup:

Precision SC5862 billet med 0.63 A/R avgashus.
E85 och 850cc spridare.
1st 044 i tanken, orig ledningar.
Inkopplat i orig kabelhärva samt Audi spolar.

Utan turbo = 167 whp.
1.1 bar laddtryck 406 whp.
Alltså är det ca 140 % effektökning med 1 bar.

Med vanos är det 0.7 bar vid 2500 rpm statiskt.
Utan vanos är det 0.25 bar vid 2500 rpm statiskt.
Vid svep blir det fullt laddtryck 800 rpm tidigare med vanos.
Nu har vi svart på vitt vad vanos gör, och håller den här fint vid 1.1 bar kommer vi öka till 1.5 bar.


Fränt :D
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Gissningsvis vad kan man komma upp i men BF95 ? Med allt samma i övrigt.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

markus wrote:Gissningsvis vad kan man komma upp i men BF95 ? Med allt samma i övrigt.


En snabb gissning 300 whp kanske. Har inte testat än så jag lovar inget.
chefsmek
Posts: 8
Joined: 08 Nov 2006, 06:48

Post by chefsmek »

Tack johan :)

den går riktigt fint och tyst som en bruksbil bör göra ;)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Fasen vad fränt att ni kollat det där med vanosen med :)

Fråga ang. tändningen där, läste i Saabs papper att det vid vridmax bör vara lägre tändning med e85 än för bf98 men högre på resten, vad säger ni om det?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

chefsmek wrote:Tack johan :)

den går riktigt fint och tyst som en bruksbil bör göra ;)


Projekttråd tack, 10srb Vanos monster. :lol:
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Thörn wrote:Fasen vad fränt att ni kollat det där med vanosen med :)

Fråga ang. tändningen där, läste i Saabs papper att det vid vridmax bör vara lägre tändning med e85 än för bf98 men högre på resten, vad säger ni om det?


Nej snarare tvärs om. Man kan ha mycket högre tänding men man behöver inte öka tändingen på varv lika mycket för att effekten ska hänga med på varv. Men det är väldigt olika mellan motor och motor.
User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

kan du legge ut broms papirer..er nyskjerrig på denne turboen da jeg har bestillt en sånn til en S14 bmw motor
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

är det inte så att dem menar att vid vridmax så bör man "plana ut" tändkurvan mer, å före /efter vridmax kan man gå på med mycket mer tädning.
med bensin kan man inte "stegra" runtom vridmax med tändingen lika mycket för då hittar man nya problemområden med spikningar som följd,
.

i övrigt så är det grymt fränt att bmw motorena sväljer laddtryck så sjukt fint... 140% ökning är ju inte illa alls :twisted:
FixFax
Posts: 466
Joined: 15 Nov 2008, 20:39

Post by FixFax »

kan man fråga vad det koster og bygge en slik?
Køper gjerna en vass motor for e30
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Jag har kört denna denna varianten hela förra sommaren och det har funkat kanon. Har även vart uppe på 1.5bar vid vissa race i slutet av sommaren.
Enligt Maptunes bromsbänk gav den 468whp vid 1.2bar
Men nu låter den rätt illa, klånkar när den går på tomgång men den går än. Tror nån stake har gett sig lite. Men har kört den till västerås och kört race där efter att det ljudet började.
Så dom är riktigt sega innan dom rasar.

Helt klart den bästa snikmotorn ja kan tänka mig som finns plus att det går att göra riktigt monstermotorer av dom oxå :D
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Bmwandreas wrote:
markus wrote:Gissningsvis vad kan man komma upp i men BF95 ? Med allt samma i övrigt.


En snabb gissning 300 whp kanske. Har inte testat än så jag lovar inget.


Är det pga av kompet du räknar med den effekten?
Grefven

Post by Grefven »

300whp är en go brukis. Typ turkturbon. Prestanda som seglar ifrån e46 m3.
Post Reply