Tips på hemmabyggd hydralhandbroms!

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Grefven

Post by Grefven »

3riksson wrote: Framförallt bullen, det är sjukt åt det vilken översittarstil du har börjat med, börjar moderator rollen stiga dig över huvudet?
haha, framförallt bullen? när folk ber honom använda kolroten innan han gör nåt?

"förhelsike, vad är det för lösning"

är det att vara översittare så får jag väl vara det.

sjukt kul att folk tycker att ett moderatorskap är något speciellt. skulle det göra mig till något annat? jag kan frånsäga mig det direkt. men då måste den som lipar mest ta över rollen såklart.
Andy_b

Post by Andy_b »

bullen! wrote:
3riksson wrote: Framförallt bullen, det är sjukt åt det vilken översittarstil du har börjat med, börjar moderator rollen stiga dig över huvudet?
haha, framförallt bullen? när folk ber honom använda kolroten innan han gör nåt?

"förhelsike, vad är det för lösning"

är det att vara översittare så får jag väl vara det.

sjukt kul att folk tycker att ett moderatorskap är något speciellt. skulle det göra mig till något annat? jag kan frånsäga mig det direkt. men då måste den som lipar mest ta över rollen såklart.
tror inte det är bara den komentaren som gör att han tycker du har fått en översittar stil
pm om det är nått
Grefven

Post by Grefven »

jag tycker att andy_b och 3ricsson ska maila admin nu och be om att få vara moderator istället för mig.

jag är allvarlig och menar det. jag förväntar mig att det blir bättre än det jag modererat.
3riksson

Post by 3riksson »

Tyvärr så är det just det här jag tycker är så tråkigt att få se.
Kan du inte försöka att gå tillbaka att vara ordningsmakten på forat istället för att vara den som drar igång det med vassa kommentarer?

Vore skönt att få upp kvalliten på forumet lite igen, det börjar närma sig zatzy mera och mera tyvärr.

mvh
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

och det är mitt fel? för att jag ifrågarsätter en konstruktion?

det hade val vari skillnad om jag varit otrevlig. "förhelsike" är väl ett uttryck som mormor använder för att visa att hon vill vara mild i att uttrycka sin förvåning över något?

när jag postar inlägg är jag inte moderator om jag inte bokstavligen uttrycker det som vid en rensning av en tråd. jag är moderator när jag raderar trådar osv. inte när jag kommenterar någons grejor.
Franzén

Post by Franzén »

Olander : Okej... jag lever ju efter principen "allt kan bli lättare".

:D

3eriksson och Andyb : Ni har INTE fel men ta gärna detta i PM med Bullen, det blir så mycket mindre pajkastning och trådkapning då.

Bullen : Nej det är inte ditt inlägg som skapar irritation och osämja... det är ATT du är i allt och rör om och domderar.
Det finns en liten liten klausul som man får läsa när man blir medlem på PPF och det är att man just inte skall "okynnesskriva" i alla trådar.
Andyb och 3eriksson skulle kunna vara moderatorer istället ja.
Det är inte första gången detta tas upp in public på forumet och att ditt nick florerar i ämnesraden.

Jag behöver inget 3 meter långt PM om detta nu, vi har redan klarat av den biten en gång för alla.

Du är säkert en kanonkille IRL, och det kanske är så att det blir lite galet och lätt uppfattas fel i text och skrift.

Jag känner rent spontant att om man får ansvaret som moderator så måste man vara disciplinerad och inte glida iväg åt något håll.
Konsekvens och att man inte missuppfattar sin uppgift är oerhört viktigt.

Ja nu tar det väl hus i helvete bara för att någon säger ifrån lite, men det funkar ju tyvärr så eftersom ingen annan säger ifrån eller höjer sin röst i JanteSverige.

Kram på er alla och förlåt om jag har köttat lite i din tråd Olander.

Nu skall jag göra lite Kaffe för snart kommer det vänner på besök.

:wink:
Grr!
0706-419608
Grefven

Post by Grefven »

Ok. Då får andy bli moderator nu. Så jag kan få härja vidare utan att behöva höra den biten iaf.

edit: jag har begärt att bli bortplockad nu.
ramberg

Post by ramberg »

Undrar lite varför du ska köra med dubbla ok för?
Är det inte lättare att bara koppla in till de redan existerande?
Fungerar ju att göra så med men undrade bara :)
Andy_b

Post by Andy_b »

Grefven wrote:Ok. Då får andy bli moderator nu. Så jag kan få härja vidare utan att behöva höra den biten iaf.

edit: jag har begärt att bli bortplockad nu.
jag har väll alldrig sagt att jag vill bli det?
och har alldrig sagt att du inte ska vara det längre häller
tycker bara du har fått mer och mer fittig attityd den senaste siden
fins NOG inte en tråd du inte skrivigt nått i nu och 2-3 av 10 inlägg du skriver har en dålig attityd tycker jag (och flera andra)

(och ja du får skriva i vilka trådar du vill .. MEN TAGGA NER )

men om du väljer att frigöra dej från moderator rollen så är det upp till dej
pm om det är nått
Franzén

Post by Franzén »

SÅ!

Nu är det enough...
Saken är nog infekterad som den är och ingen av oss behöver mer gnabb.
Ingen av oss vill se sånt här på forumet.

Alla som velat har fått säga och göra sitt.

OM ni känner att ni har ytterligare att tillägga eller tillföra ämnet så gör det via PM istället.

:evil:
Grr!
0706-419608
pelko

Post by pelko »

Jävla tjöt här.

Det är otroligt svårt att ibland nå fram rätt budskap med bara ord, speciellt om man är fåordig av sig. Det är ingen ide att diskutera enskilda användare i sig men då många verkar tycka illa om bullen så får väl jag, utan hans "medlidande" och helt opartisk säga att man läser det man vill läsa. Vill man få det att låta negativt så blir det lätt så, vill man se glimten i det som skrivits så gör man det. Det är inte så att bullen vill vara någon jävla översittare och skryta att han är moderator, han är ärlig och säger som han tycker och tänker. Sällan smileys som många andra missbrukar.

Jag är inte på någons sida men tycker det är fel att bullen får ta all skit för saker som inte alltid är så hårda och "tykna" som man vill uppleva det.

Det är inte så att vi coola moderatorer skryter om det på krogen. Sedan är det med handen på hjärtat inget "ansvar" att tala om på det sättet mer än att ha lite gott förnuft och ta vissa beslut ibland. Jag bokstavligen HATAR att prata om mig själv i tredje person, att på minsta sätt skryta att man är moderator är ju katastrof. Som att vara på krogen och nämna att man är chef, det är nog det mest patetiska man kan höra om det inte är på ren skämtnivå i en bekantskapskrets.

Det finns lägen då man kläcker ur sig saker man kanske inte borde säga men det gäller alla här.

Alla kan väl tagga ner lite nu, ta alla inlägg med glimten i ögat då det är sällan folk menar illa och inte ta allt ordagrant eller stenhårt. Vi är ett gött gäng här på forumet och det är som på alla publika ställen, det finns ALLTID något/någon man stör sig på och det blir absolut inte bättre att klaga om det då alla ser, bättre att ta det individuellt med den personen om det nu är så hemskt.

Jag vill inte skydda tykna och elaka bullen men bara be alla lugna sig lite, jag tar inte livet fullt seriöst utan det gäller att se mellan ögonen och ibland bara njuta av alla idioter där ute inombords.

Fel ställe att ta det i detta tråden men det är bättre att alla ser här nu. Jag tar bort allt onödigt skit här sen när alla läst.

Kram ;)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
HenrikF

Post by HenrikF »

Folk med taskig attityd biter sig själv i svansen. därför gnäller jag sällan på sånt. Är bullen ett rövhål så får han vad ett rövhål förtjänar. Är han det inte så får han det inte.
Men däremot är det inte sagt att man kan kläcka ur sig vad som helst bara för att man själv tar lätt på saker. Och jag kan till viss del hålla med om vad som skrivits här tidigare. Om man vill hålla hög nivå på forumet så kan man börja med att föregå med gott exempel.

För att återknyta till trådens ämne så tycker inte jag heller att det ser så bra ut, men olander91 har visat att han VILL bygga. Han ställer en fråga, så som många andra gör här, om hur han ska göra det rätt. Att svara på frågan, som vissa gjort, är ju bättre än att kritisera. Man kan ha synpunkter, men om man inte kommer med lösningar kan man hålla dem för sig själv. Det finns andra sätt att se på saker än de man själv tycker är rätt.
/Henrik
aelget

*suck*

Post by aelget »

Däck rök, Rock N Roll, Turbo Beemers och Bira!

Hoppas alla tänker på nåt de gillar och sitter med ett leende på läpparna nu! ;)

Olander: Antar att du fått all hjälp du kan få, är det nåt så skicka mig ett PM !
Carlsson

Post by Carlsson »

ramberg wrote:Undrar lite varför du ska köra med dubbla ok för?
Är det inte lättare att bara koppla in till de redan existerande?
Fungerar ju att göra så med men undrade bara :)
finns en annan tråd ang detta anledningen att ha dubbla ok är att det är 100% besiktningsbart att ta bort orginal handbromsen då + att man kan använda en vanlig huvudbromscylinder istället för att köpa en för 650kr.
använder man en kina spak med befintliga oken så seriekopplar man den bromscylindern på bromröret och då är inte den hand bromsen ett separat broms system och du måste behålla orginal handbroms.
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
ramberg

Post by ramberg »

Carlsson wrote:finns en annan tråd ang detta anledningen att ha dubbla ok är att det är 100% besiktningsbart att ta bort orginal handbromsen då + att man kan använda en vanlig huvudbromscylinder istället för att köpa en för 650kr.
använder man en kina spak med befintliga oken så seriekopplar man den bromscylindern på bromröret och då är inte den hand bromsen ett separat broms system och du måste behålla orginal handbroms.
Den biten missade jag nog i den tråden! :oops:
Då förstår jag varför, tyckte bara det var onödigt att kränga dit 2 till istället för att använda de befintliga som sagt.

Tack för bra svar!
Carlsson

Post by Carlsson »

ramberg wrote:
Carlsson wrote:finns en annan tråd ang detta anledningen att ha dubbla ok är att det är 100% besiktningsbart att ta bort orginal handbromsen då + att man kan använda en vanlig huvudbromscylinder istället för att köpa en för 650kr.
Den biten missade jag nog i den tråden! :oops:
Då förstår jag varför, tyckte bara det var onödigt att kränga dit 2 till istället för att använda de befintliga som sagt.

Tack för bra svar!
nej jag menade inte att det står i den andra tråden utan att det igentligen kanske var bättre att ta dom frågorna där jag är inte så bra på det här med menings uppbyggnader å punkter å sånt så det blev kanske lite fel :roll:
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
olander_91

Post by olander_91 »

Jag vill ha 2st extra ok, för att jag har uppfattat det som att det inte går att använd handbromsen samtidigt som man bromsar om broms och handbroms går på samma ok.

Men shit vilken spårad tråd! Pelko, du kan väl ta bort alla inlägg som inte hör till nu?:)

Ställer samma fråga igen: Någon som vet ett par bra och små ok jag kan använda mig av?!
Post Reply