Thörn wrote:saabmotorer rockar, går ju at få fett med mos ur dom med standarddelar, även motorstyret Trionic 5 funkar ju bevisligen bra uppåt 500+ Kolla ordentligt på höger sida framför dörren, brukar rosta där vid domkraftsfästet, desto mer man river, desto mer hittar man oftast
Kan bara hålla med i båda påståenden!
Varför skulle annars min E30 fortfarande stå i garaget för rostlagning.
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!!
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon. http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo rost lär det finnas att laga så det räcker och blir över =)
Men det är ingen ide att ta några genvägar om man vill ha en fräsch bil.
Tänkte lite på vad man ska köra med för bakdiff samt drivaxlar.
Har ni några tips?
Motorn borde leverera ca 500-600 hk om allt funkar som det ska och ett antal nm. Vad finns det för fina bmw-delar som orkar med denna effekt?
Detta är ju inget som är akut att fixa men det är alltid kul att lära sig lite mer om bmw så man vet den dagen det är dags att handla.
Skulle nog inte rekomendera cossie låda, dessa brukar gå sönder och sluta med att det sitter en bmw låda där för att det ska hålla Adapterplatta till bmw låda kanske vore nått? Blir dessutom enklare att passa ihop med bmw diff som jag antar att du ska använda
en sak som man behöver tänka på om man kör med adapterplatta mellan bmw-låda och saabmotor är att då kommer den ingående axeln bli för kort så man måste bygga ett nytt svänghjul eller svarva ner lådan.
Carlsson wrote:Kolla på http://www.lowbudgetrides.com där finns många saab motorer med bmw låda dom har en egen adapter platta för det.
MVH Daniel
Tack för tipset, har hängt en del på lowbudgetrides och det finns en del info ang detta där =)
citerar vad som står på bakaxel.se
"Våra omsvetsade växellådor har 100% passform (bolt on) mot din motor. Lådorna är ALLTID isärtagna och uppkollade sen sitter det ALLTID en ny packbox fram genom att den går sönder när lådan demonteras. Inga distanser krävs bakom svängjulet. Viss injustering av uttrampningslagret krävs dock beroende på vad du ska ha för koppling/tryckplatta. OBS, hydralisk koppling!
BMW:s kopplingslameller krävs vilket finns att köpa hos oss (10 splintad 6 puck). 228mm och 240mm
Sachs tryckplatta 618 sachs 707. Samt även 3 skivig Tilton koppling, klarar 950 nm. (kan säljas som ett kit med svänghjul planat centrerat och stiftat) Vid köp av ZF låda ges paketpris om du köper en Tilton koppling."
Tolkar det som om man kan köra med orginalsvänghjul? Verkar skumt.
Carlsson wrote:Kolla på http://www.lowbudgetrides.com där finns många saab motorer med bmw låda dom har en egen adapter platta för det.
MVH Daniel
Tack för tipset, har hängt en del på lowbudgetrides och det finns en del info ang detta där =)
citerar vad som står på bakaxel.se
"Våra omsvetsade växellådor har 100% passform (bolt on) mot din motor. Lådorna är ALLTID isärtagna och uppkollade sen sitter det ALLTID en ny packbox fram genom att den går sönder när lådan demonteras. Inga distanser krävs bakom svängjulet. Viss injustering av uttrampningslagret krävs dock beroende på vad du ska ha för koppling/tryckplatta. OBS, hydralisk koppling! BMW:s kopplingslameller krävs vilket finns att köpa hos oss (10 splintad 6 puck). 228mm och 240mm Sachs tryckplatta 618 sachs 707. Samt även 3 skivig Tilton koppling, klarar 950 nm. (kan säljas som ett kit med svänghjul planat centrerat och stiftat) Vid köp av ZF låda ges paketpris om du köper en Tilton koppling."
Tolkar det som om man kan köra med orginalsvänghjul? Verkar skumt.
//Rikard
annars om du kör med adapter platta är det bara att göra en sån hä liten grej för pilotlagret den ovan har jag gjort det är till 850 T5 motor med adapter platta och bmw zflåda som ska i en 240.
Orginal svänghjul och tryckplatta använder du sen mäter du bara hur hur stor din orginal lammel är i diameter sen fixar du en i samma diameter med rätt splinesning (stavning?) för lådan.
MVH Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24
Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar 335IM
cosworth T5 lådan är bra och riktigt skön att spaka med, men för den effekten skulle jag glömma opellådorna på en gång och gå på en bmw låda med omsvetsat svep. Det blir ju rätt dyrt med ett paket, men det håller bevisligen för MASSOR med effekt...
She said "It's just a car!"
I told her "you're just a girl"
Härligt projekt, har lekt lite med den här tanken jag med
Marko på lowbudgetrides började ju sätta i en kortmotor i sin E30, men jag vet inte hur det gick för han med det.
Har du pratat nått med bakaxel.se?
Stod på sidan att han hade lite varierande tillgång på ombyggda zf-lådor..
Var ett tag sedan jag hade kontakt med bakaxel.se faktiskt.
Hoppas det löser sig när det är dags för motor/lådmontage.
Just nu ligger fokus på min saab som måste ihop inför säsongen som kommer har lite fix kvar innan mappning.
När den är klar kommer BMW´n rullas in i garaget för att strippas och skrapas ren från all äcklig underredsmassa m,m
Föresten är det någon som vet hur det går om man vill regga bilen med bur i? Är detta fortfarande möjligt.
Hej
Var ett tag sedan man skrev något här men har njutigt av sommarn och nobbat garaget i sommar.
Nu står bilen iaf uppallad och är nästan helt rensad och redo för den kommande rostlagningen, det är bara motor och låda som ska ur innan jag sätter igång.
Kommer uppdateras flitigare nu när meksuget kommit tillbaka.