Bloms Bmw e30 dubbelturbo(Snart start )
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Måste bara fråga om du ska köra M50 vanoskolvar OCH 3,5mm MLS packning ?
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
räkna 1cc per hk om du ska åka på bensin, alltså 380hk = 380cc spridare (bmw m5 3.8 ). Ska du åka med e85 så är det lika men spridarna ska vara 30% större.
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)
Karl Jansson, 070-4406777
_Kalle_ wrote:räkna 1cc per hk om du ska åka på bensin, alltså 380hk = 380cc spridare (bmw m5 3.8 ). Ska du åka med e85 så är det lika men spridarna ska vara 30% större.
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)
okej. ja tänkte köra på blyfri o hade hoppats att kunna få ut ca 400 typ. köper spridare runt 500 cc då. Tack för svar
Nja fel och fel men det blir sjukt låg komp. Om man sätter vanoskolvar i en original M20B25 så får man ca 7,0 i komp om jag inte minns helt galet och sen en 3,5mm packning på det så blir det nog närmare 6,0
Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.
Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.
EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig
Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.
Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.
EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
markus wrote:Nja fel och fel men det blir sjukt låg komp. Om man sätter vanoskolvar i en original M20B25 så får man ca 7,0 i komp om jag inte minns helt galet och sen en 3,5mm packning på det så blir det nog närmare 6,0
Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.
Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.
EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig
ska kolla upp det imorgon då ja ska försöka starta den.men är inte så säker på hur ja ska göra start mappen ..
haha