Bloms Bmw e30 dubbelturbo(Snart start )

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Måste bara fråga om du ska köra M50 vanoskolvar OCH 3,5mm MLS packning ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

räkna 1cc per hk om du ska åka på bensin, alltså 380hk = 380cc spridare (bmw m5 3.8 ). Ska du åka med e85 så är det lika men spridarna ska vara 30% större.
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)
Karl Jansson, 070-4406777
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

markus wrote:Måste bara fråga om du ska köra M50 vanoskolvar OCH 3,5mm MLS packning ?


vad info ja fick av förra ägaren att det satt i men ja vet inte om det är orginal packning. blir det fel att köra så?
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

_Kalle_ wrote:räkna 1cc per hk om du ska åka på bensin, alltså 380hk = 380cc spridare (bmw m5 3.8 ). Ska du åka med e85 så är det lika men spridarna ska vara 30% större.
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)


okej. ja tänkte köra på blyfri o hade hoppats att kunna få ut ca 400 typ. köper spridare runt 500 cc då. Tack för svar
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

mitt fel. det sitter original packning
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Nja fel och fel men det blir sjukt låg komp. Om man sätter vanoskolvar i en original M20B25 så får man ca 7,0 i komp om jag inte minns helt galet och sen en 3,5mm packning på det så blir det nog närmare 6,0 :)

Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.

Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.

EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

markus wrote:Nja fel och fel men det blir sjukt låg komp. Om man sätter vanoskolvar i en original M20B25 så får man ca 7,0 i komp om jag inte minns helt galet och sen en 3,5mm packning på det så blir det nog närmare 6,0 :)

Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.

Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.

EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig :wink:



ska kolla upp det imorgon då ja ska försöka starta den.men är inte så säker på hur ja ska göra start mappen ..
haha :wink:
iron m///
Posts: 913
Joined: 27 Dec 2005, 20:17
Location: Gislaved i Småland
Contact:

Post by iron m/// »

är 2 ventiluttag på varje sida och är orginal pakning.. jag som byggt bilen förutom kopplat sprutet.. hur går det med pengarna?

släng in lite fler bilder på den nu :lol:
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

[quote="iron m///"]är 2 ventiluttag på varje sida och är orginal pakning.. jag som byggt bilen förutom kopplat sprutet.. hur går det med pengarna?

släng in lite fler bilder på den nu :lol:[/q

ska kolla upp det i veckan nu så det löser ja :D
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

Inte någon som ligger och klämmer på en start mapp som skulle funka för mig?:)
User avatar
J.Eklund
Posts: 190
Joined: 20 Dec 2008, 14:30
Location: Vimmerby

Post by J.Eklund »

Fick ni kontakt igår? :)

/Jonas
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

J.Eklund wrote:Fick ni kontakt igår? :)

/Jonas


japp:) så nu är det bara en start mapp som behövs:)
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

V8
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

St3v3 wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41128 ?


där fanns ju en del. Tack
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

Image


Image


Image
Post Reply