Page 2 of 4

Posted: 06 Jan 2010, 16:07
by pelko
Du har guld i arbetstempo.

Mvh

Posted: 12 Jan 2010, 14:32
by AndreasT
Ja man får passa på och jobba när man är ledig Pelko =). Har små pysslat lite med bilen. Dubbla slutrör har monteras samt jag har byggt en vevhusventilationtank och monterat.
Rensade lite i elsystemet då ett ej färdigkopplat larm låg och gömde och passade på installera en stereo. Fläktmotorn funkade inte så den smörjdes upp då den gick trögt i lagringen. Magnetventilerna i vanosen lödde jag om och monterade med nya o-ringar och vid klicktest med 9v batteri blev det en markant skillnad.
Huven på plats och bilen utbackad ur garaget men fortfarande -8 grader och snö så provtur får vänta tills våren.

Image

Image

Image

Posted: 12 Jan 2010, 14:48
by moonzhine
kommer du klara av att ha den ståendes utan att börja på med en turbo konventering? :wink:

Posted: 12 Jan 2010, 15:15
by pelko
Han har en mördarhoj som stillar det behovet 8)

Mvh

Posted: 12 Jan 2010, 16:20
by AndreasT
Nej i denna blir det ingen turbo, tror en 3.2l spis kan vara rätt trevlig i denna bil endå :wink:

Posted: 12 Jan 2010, 18:40
by erikjakan
Fan vad fin!

Riktigt avundsjuk!

MVH Erik

Posted: 27 Mar 2010, 14:34
by AndreasT
Behöver lite ideer nu då jag har provkört bilen i helgen med lite problem när motorn kommer upp i arbetstemp. Bilen startar med en tomgång på 1000rpm kall vilket är normalt. När tempen når arbetstemp runt 80 grader har tomgången dock ökat till 1400-1500rpm, dock går bilen bra fortfarande. Har läcksökt överallt utan att hitta några vaccum läckage på insugssidan. CLT, TPS, IAT sensorer samt tomgångsventilen är bytta utan framgång. Vanosen har fått magnetventilerna omlödda och med nya omringar samt LMM är rengjord med elektronik spray. Men drar jag ur kontakten går den ner på normala 800rpm dock med ojämn gång. Drar jag ur lambda sonder märks ingen skillnad, så vad tror ni? Några ideer , eller någon som haft liknande problem? I övrigt går motorn fint av det lilla jag provat.

Posted: 27 Mar 2010, 14:58
by s2_i_e30
ja har nog orginal lmm om du vill pröva en annan..

Posted: 27 Mar 2010, 18:25
by Tox
Har samma fel på min s50b30 har bytt lmm vart ingen skillnad...

Posted: 27 Mar 2010, 21:55
by ramberg
Hur är gasresponsen?
Går den ner snabbt och normalt efter du varvat upp eller "stannar den kvar" en stund?

Borde du iof skrivit ifall du märkt utav.

Posted: 29 Mar 2010, 13:03
by AndreasT
Gasresponsen är bra, körde lite till med bilen och den tvekade lite på låga varv vid fullgas. Tråkiga är dock jag måste byta tryckplatta då den nu slirar :/ Men vill först hitta problemet med tomgången...

Posted: 29 Mar 2010, 18:50
by Tox
Hittar du felet så skriv gärna här då jag har inte hittat.

Posted: 30 Mar 2010, 13:01
by AndreasT
Igår kväll läste jag ur felkoderna, var hela 25st, raderade dem och det kvarstår felkod: 44, 46,81,151. Tyvärr stod ingen förklaring till dessa men det borde vara luftpumpen, a/c, kolkanistern bland annat, någon som vet?

Posted: 30 Mar 2010, 17:32
by affe
Har inga förklaringar till 3.2 men översätter man dom från förklaringana till 328 (gorde så på min 3.0) så blir det såhär

46 Bränslenivåsignal Bränslenivå låg, ledningar, bränslemätarens nivåsensor

81 Motortemperaturgivare - felfunktion Ledningar, kontaktdon, motortemperaturgivare

151 Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1 - låg spänning Ledningar, kontaktdon, uppvärmd lambdasond

44 hittar jag ingen förklaring till

Posted: 30 Mar 2010, 17:33
by affe
motortempgivare känns ju inte som en omöjlig orsak

Posted: 31 Mar 2010, 13:34
by AndreasT
Okej, har testat med ny motortemp givare och med samma resultat tyvärr.
A/C och luftpumpen och dess vakuum ledningar är bortplockade, måste man byggla kontakterna mån tro? Får testa med ny LMM snart och löser set sig inte kör jag den till skroten snart!

Posted: 31 Mar 2010, 14:36
by -AL-
AndreasT wrote:Får testa med ny LMM snart och löser set sig inte kör jag den till skroten snart!


Läs mitt tidigare inlägg innan... :D Du löser säkert problemet snart.

//AL