Page 2 of 2
Posted: 06 Jul 2006, 15:06
by erikkihl
Andersson wrote:Konstigt för jag åker själv en 535:a med 765 platta och standard lamell och min koppling tog också precis innan golvet, visade sig att det är mer spel i kopplingsarmen med denna tryckplatta av någon anledning, så jag svarvade till en längre pinne och nu är kopplingen perfekt!
Så visst funkar det även om man inte läst hydralik i skolan...
Har själv samma problem med min koppling i 535:an med 765 plattan. Men då får jag väl pröva med en längre pinne då. Hur mycket längre gjorde du den?
Posted: 06 Jul 2006, 15:28
by Andersson
Har för mig att jag gjorde en som var 1cm längre och en som var 2cm längre och jag kör med den som är 2cm längre.
Posted: 06 Jul 2006, 15:29
by Andersson
Har för mig att jag gjorde en som var 1cm längre och en som var 2cm längre och jag kör med den som är 2cm längre.
Gjorde den i vanligt axelstål, sen svarvade jag en hylsa i delrin och satte som hatt som ska ligga an mot kopplingsarmen.
Posted: 06 Jul 2006, 16:02
by knotan
javisst kan det funka med det är defenetivt inte rätt.
du har antagligen förlängt pinnen så pass mycket att den sitter å spänner på tryckplattan hela tiden, visst det funkar men det innebär att du riskerar å få kopplingsslir. samt att du ligger å tuggar på urtrampningslagret hela tiden.
å iom att min bil väger en hel del å jag kör aggresivt med mycket vrid så är inte att kompromissa med å ligga med spännd koppling hela tiden nått speciellt lockande.
känns ju dumt å köpa en koppling som tar 700nm å sen spänna den lite i vilande läge så den kanske bara tar 500nm om ni fattar vad jag menar
ett tips är att ni ser över att inte detta är falloet för er med
Posted: 06 Jul 2006, 18:09
by Andersson
Urtrampningslagret ska ju ligga imot fjädercentrumet på tryckplattan annars får du ju skrammelljud när lagret ligger o ristar runt på axeln.
Kan lova dig att det inte finns någon risk kopplingsslir, du känner ju i pedalen när det börjar koppla ur, kopplar den ur direkt då finns det ju risk men tar pedalen mellan golvet o halvägs upp så är det ju lugnt!
Posted: 06 Jul 2006, 21:59
by knotan
jaja.
skitsamma jag har redan kommit fram till det rätta lösningen på mitt problem, ni får lösa era hur ni vill
Posted: 06 Jul 2006, 22:20
by erikkihl
knotan wrote:jaja.
skitsamma jag har redan kommit fram till det rätta lösningen på mitt problem, ni får lösa era hur ni vill
Hur gjorde du då?
Posted: 10 Jul 2006, 16:48
by knotan
va å hämta en e30 cylinder på skroten,
men hade ingen olja kvar så jag kunde få dit den i helgen, ska sätta dit den ikväll om jag mär bättre, sitter med värsta illamåendet nu, antagligen värmeslg elle nätt skit,
får som det går över om det blir lite svalare
Posted: 10 Jul 2006, 18:30
by erikkihl
Ok, men hør av dig sen nær du prøvat om det fungerar då!
Posted: 10 Jul 2006, 20:10
by worre
har också att min tar riktigt långt ner nu när ag bytt till 765 plattan..
Posted: 10 Jul 2006, 22:21
by knotan
som jag misstänkte så blev det mycket bättre med e30ins slavcylinder. har ett par cm mer till godo mot golvet nu å växlarna glider i mycket lättare
Posted: 11 Jul 2006, 10:53
by erikkihl
Kanon d, då blir det att byta till i e30 slavcylinder då! Men passar den bolt on på lådan, eller behøvs den med modifiering?
Posted: 11 Jul 2006, 16:24
by knotan
fick slipa dän drygt ett par mm onödigt gods på lådan resp. cylindern,
sen är pinnen lite kort så får mäta dem i max intryckta läge å sätta dit en längre stålpinne alt. förlänmga den som sitter.
jag bytte mot ett gängstag i rätt längd å satte dit en platsplutt i änden bara!!
Posted: 11 Jul 2006, 18:52
by erikkihl
Ok, tack så mycket! Får till att inførskaffa en sådan då, så fort som jag fått min tændning att fungera igen