Page 2 of 3
Posted: 16 Oct 2009, 09:14
by odd
japp de ser bra ut.
men jag skulle vilja ha en bekräftelse om kolvarna funkar.
toppen kan du ta vilken du vill. men jag hade tagit M50 toppen bara för att de e lättare. annars så är de lite bättre flöde i M52 toppen, men då lär du plocka bort vanos och köra lyftarna, bryggan och kammarna från M50.
Posted: 16 Oct 2009, 09:59
by jorgen
hur hållbara är vanos kolvarna? funderar på hur det går att svarva av dem lite när de ändå ska ur så man får lite lägre komp om man kör med 2,8 vev, icke vanos stakar, vanoskolvar, Cooperring packning,
Posted: 16 Oct 2009, 10:11
by Thörn
hur hållbara är vanos kolvarna? funderar på hur det går att svarva av dem lite när de ändå ska ur så man får lite lägre komp om man kör med 2,8 vev, icke vanos stakar, vanoskolvar, Cooperring packning
Hade så i min förra motor ett par år, laddade max drygt ett bar på BF98 och det höll. De går inte att ta så mycket på som ickevanos som har nedsänkning i mitten. Dock har de ju ventilurtag, dit ner borde man kunna ta utan att försvaga så mycket.
Posted: 16 Oct 2009, 10:31
by jorgen
är ju tänkt att gå på e85 så det är ju en avvägning

Posted: 16 Oct 2009, 11:23
by MarcoE36
låter bra dehär men hur var det med toppen vill/kan man köra 328 vanos toppen till min tidigare nämnd spec?
Samma med kamaxlar är det något man vill ha från 328 vanos maskin?
Sedan hör jag ofta dubbla insugskammar?"! Varför och vad är de? :p
Ursäkta min okunnighet....
/Marco
Posted: 16 Oct 2009, 12:40
by Grooverhound
ska du köra med eftermarknadssprut eller orginal?
för ska du köra med orginal ifrån icke vanos motorn funkar de inte ihop med m52 vanos toppen
Posted: 16 Oct 2009, 14:12
by Holm
Med 328 vev och 328 kolvar och icke vanos stakar får man samma komp som 328 har original då stakarna i 328:an och icke vanos är lika långa.
Komp 10.2 eller nåt sånt...
Kör man med vanos kolvar istället för 328 får man ännu högre komp då komphöjden är högre, 32.5 mot 31.8.
Ska man köra med vanoskolvar lär man ha tjockare toppackning...
Posted: 16 Oct 2009, 16:05
by jorgen
Brukar man inte använda vanos kolvarna i icke vanos för att kompsänka lite då de har lägre komphöjd?

Posted: 16 Oct 2009, 16:35
by Bmw*Alex
jorgen wrote:Brukar man inte använda vanos kolvarna i icke vanos för att kompsänka lite då de har lägre komphöjd?

alldeles riktigt
mvh
Posted: 16 Oct 2009, 16:46
by MarcoE36
Okej okej!
Men jag ska köra sprut från Vems (Eftermarknads) alltså...
Men jag är ju ute efter mest hållbara och effektfulla uppsättning därför jag undrar vad jag ska köra för jag har ju som sagt en komplett 325 icke vanos maskin och en komplett 328 vanos maskin.
Men är 328 Vanos topp bättre än 325 Icke Vanos topp på något sätt?? Samma med kammar?"!
/Marco
Posted: 17 Oct 2009, 00:06
by odd
i min bil så kör jag med:
M50B25 icke vanos block
M50B25 icke vanos vev
M50B25 icke vanos stakar
M50B25 icke vanos kolvar
M52B28 vanos topp med bortagen vanos ( simpelt som fan att ta bort.)
M50B25 kammar, bryggor och tryckare.
jag kör org sprut med turbo chip
M52b28 toppen går utmärkt att använda om man använder m50b25 kammar bryggor, tryckare och m50b25 kammaxelgivare. har ingen betydelse om du har sprut eller inte. men de finns ingen anledning för dej att strula med de. kör m50b25 toppen, och spara m52b28 toppen som resärv. finns ingen märkbar skillnad i flöde eller liknade.
men jag skulle vilja att någon kan bekräfta om marcoE36 kan köra med den setuppen som jag gav han.
-m50 block
-m52 vev
-135mm stakarna ur m50in.
-kolvarna ur m52.
-m50toppen.
det jag är osäker på är alltså m52 kolvarna. är dom lika som m50 vanos kolvar eller är de någon skillnad?
ett simpelt Ja de funkar eller Nej de funkar inte vill jag ha i svar.
inte "min farbrors kusins brorsa tror jag körde så" eller liknade
så länge du inte ska jaga 600hk ser jag inte så stor anledning att du ska köra dubbla insugskammar.
om jag förstår dej rätt så e du ganska färsk på de här och då finns de ingen anledning att strullatill de hela.

Posted: 17 Oct 2009, 00:12
by odd
Holm wrote:Med 328 vev och 328 kolvar och icke vanos stakar får man samma komp som 328 har original då stakarna i 328:an och icke vanos är lika långa.
Komp 10.2 eller nåt sånt...
Kör man med vanos kolvar istället för 328 får man ännu högre komp då komphöjden är högre, 32.5 mot 31.8.
Ska man köra med vanoskolvar lär man ha tjockare toppackning...
alltså så funkar de utmärkt att köra m52b28 kolvarna?
Posted: 19 Oct 2009, 08:20
by Holm
jorgen wrote:Brukar man inte använda vanos kolvarna i icke vanos för att kompsänka lite då de har lägre komphöjd?

I icke vanos har du 135mm stakar och kolvar med komphöjd 38.2
Vanosmotorn har 140mm stakar och 32.5 i komphöjd, så om du sätter i vanoskolvar tillsammans med 135 stakar får du lägre komp, väldigt lågt...
det blir som att lägga dit en topplockspackning som är 38.2-32.5= 5.7mm tjockare än original...
Tillsammans med 2.8 vev får du som sagt 2.8ans original komp om du har 135mm stakar och 2.8 kolvar.
odd wrote:Holm wrote:Med 328 vev och 328 kolvar och icke vanos stakar får man samma komp som 328 har original då stakarna i 328:an och icke vanos är lika långa.
Komp 10.2 eller nåt sånt...
Kör man med vanos kolvar istället för 328 får man ännu högre komp då komphöjden är högre, 32.5 mot 31.8.
Ska man köra med vanoskolvar lär man ha tjockare toppackning...
alltså så funkar de utmärkt att köra m52b28 kolvarna?
Yes, om du vill köra med original komp.
På min motor har ja svarvat kolvarna en aning för att få ner kompet lite.
Posted: 19 Oct 2009, 14:47
by odd
Holm wrote:Yes, om du vill köra med original komp.
På min motor har ja svarvat kolvarna en aning för att få ner kompet lite.
Tack Holm=)
för att göra de så enkelt och billigt som möjligt hade jag kört den settupen jag skrev tidigare. på den settuppen skulle jag inte vilja ladda så mkt mer än 1 bar (med ARP bult i toppen). sen kan du ju slänga i en MLS packning och ladda mer.
men vid 1 bars ladd så lär du ligga runt 400hk tror jag man brukar säga och de klarar man sej långt på.=)
Posted: 19 Oct 2009, 22:54
by jorgen
m50b25 icke vanos 135mm stakar
m50b25 vanos 140mm stakar
m52b28 135mm stakar
Posted: 25 Oct 2009, 21:33
by guldfisken
jag som har m50 vanos motor och ska ha 328 vev, vilken längd på stakar och vilka kolvar ska man köra med?

är så osäker på vilket, de flesta kör ju med icke vanos så jag hittar ingen info om det. om jag fattar det rätt så ska jag ha 135mm stakar och 328:ans kolvar men jag kanske är ute och seglar

Posted: 26 Oct 2009, 09:10
by Holm
guldfisken wrote:jag som har m50 vanos motor och ska ha 328 vev, vilken längd på stakar och vilka kolvar ska man köra med?

är så osäker på vilket, de flesta kör ju med icke vanos så jag hittar ingen info om det. om jag fattar det rätt så ska jag ha 135mm stakar och 328:ans kolvar men jag kanske är ute och seglar

Rätt uppfattat...