328 Vev

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

japp de ser bra ut.

men jag skulle vilja ha en bekräftelse om kolvarna funkar. :?


toppen kan du ta vilken du vill. men jag hade tagit M50 toppen bara för att de e lättare. annars så är de lite bättre flöde i M52 toppen, men då lär du plocka bort vanos och köra lyftarna, bryggan och kammarna från M50.
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

hur hållbara är vanos kolvarna? funderar på hur det går att svarva av dem lite när de ändå ska ur så man får lite lägre komp om man kör med 2,8 vev, icke vanos stakar, vanoskolvar, Cooperring packning,
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

hur hållbara är vanos kolvarna? funderar på hur det går att svarva av dem lite när de ändå ska ur så man får lite lägre komp om man kör med 2,8 vev, icke vanos stakar, vanoskolvar, Cooperring packning
Hade så i min förra motor ett par år, laddade max drygt ett bar på BF98 och det höll. De går inte att ta så mycket på som ickevanos som har nedsänkning i mitten. Dock har de ju ventilurtag, dit ner borde man kunna ta utan att försvaga så mycket.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

är ju tänkt att gå på e85 så det är ju en avvägning :?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

låter bra dehär men hur var det med toppen vill/kan man köra 328 vanos toppen till min tidigare nämnd spec?

Samma med kamaxlar är det något man vill ha från 328 vanos maskin?

Sedan hör jag ofta dubbla insugskammar?"! Varför och vad är de? :p

Ursäkta min okunnighet....

/Marco
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

ska du köra med eftermarknadssprut eller orginal?
för ska du köra med orginal ifrån icke vanos motorn funkar de inte ihop med m52 vanos toppen
Rasmus Olofsson||
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

Med 328 vev och 328 kolvar och icke vanos stakar får man samma komp som 328 har original då stakarna i 328:an och icke vanos är lika långa.
Komp 10.2 eller nåt sånt...

Kör man med vanos kolvar istället för 328 får man ännu högre komp då komphöjden är högre, 32.5 mot 31.8.

Ska man köra med vanoskolvar lär man ha tjockare toppackning...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Brukar man inte använda vanos kolvarna i icke vanos för att kompsänka lite då de har lägre komphöjd? :?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

jorgen wrote:Brukar man inte använda vanos kolvarna i icke vanos för att kompsänka lite då de har lägre komphöjd? :?
alldeles riktigt :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

Okej okej!

Men jag ska köra sprut från Vems (Eftermarknads) alltså...

Men jag är ju ute efter mest hållbara och effektfulla uppsättning därför jag undrar vad jag ska köra för jag har ju som sagt en komplett 325 icke vanos maskin och en komplett 328 vanos maskin.

Men är 328 Vanos topp bättre än 325 Icke Vanos topp på något sätt?? Samma med kammar?"!

/Marco
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

i min bil så kör jag med:
M50B25 icke vanos block
M50B25 icke vanos vev
M50B25 icke vanos stakar
M50B25 icke vanos kolvar
M52B28 vanos topp med bortagen vanos ( simpelt som fan att ta bort.)
M50B25 kammar, bryggor och tryckare.
jag kör org sprut med turbo chip

M52b28 toppen går utmärkt att använda om man använder m50b25 kammar bryggor, tryckare och m50b25 kammaxelgivare. har ingen betydelse om du har sprut eller inte. men de finns ingen anledning för dej att strula med de. kör m50b25 toppen, och spara m52b28 toppen som resärv. finns ingen märkbar skillnad i flöde eller liknade.

men jag skulle vilja att någon kan bekräfta om marcoE36 kan köra med den setuppen som jag gav han.

-m50 block
-m52 vev
-135mm stakarna ur m50in.
-kolvarna ur m52.
-m50toppen.


det jag är osäker på är alltså m52 kolvarna. är dom lika som m50 vanos kolvar eller är de någon skillnad?
ett simpelt Ja de funkar eller Nej de funkar inte vill jag ha i svar.
inte "min farbrors kusins brorsa tror jag körde så" eller liknade
:wink:

så länge du inte ska jaga 600hk ser jag inte så stor anledning att du ska köra dubbla insugskammar.
om jag förstår dej rätt så e du ganska färsk på de här och då finns de ingen anledning att strullatill de hela.

:)
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

Holm wrote:Med 328 vev och 328 kolvar och icke vanos stakar får man samma komp som 328 har original då stakarna i 328:an och icke vanos är lika långa.
Komp 10.2 eller nåt sånt...

Kör man med vanos kolvar istället för 328 får man ännu högre komp då komphöjden är högre, 32.5 mot 31.8.

Ska man köra med vanoskolvar lär man ha tjockare toppackning...
alltså så funkar de utmärkt att köra m52b28 kolvarna?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

jorgen wrote:Brukar man inte använda vanos kolvarna i icke vanos för att kompsänka lite då de har lägre komphöjd? :?
I icke vanos har du 135mm stakar och kolvar med komphöjd 38.2
Vanosmotorn har 140mm stakar och 32.5 i komphöjd, så om du sätter i vanoskolvar tillsammans med 135 stakar får du lägre komp, väldigt lågt...
det blir som att lägga dit en topplockspackning som är 38.2-32.5= 5.7mm tjockare än original...

Tillsammans med 2.8 vev får du som sagt 2.8ans original komp om du har 135mm stakar och 2.8 kolvar.
odd wrote:
Holm wrote:Med 328 vev och 328 kolvar och icke vanos stakar får man samma komp som 328 har original då stakarna i 328:an och icke vanos är lika långa.
Komp 10.2 eller nåt sånt...

Kör man med vanos kolvar istället för 328 får man ännu högre komp då komphöjden är högre, 32.5 mot 31.8.

Ska man köra med vanoskolvar lär man ha tjockare toppackning...
alltså så funkar de utmärkt att köra m52b28 kolvarna?
Yes, om du vill köra med original komp.
På min motor har ja svarvat kolvarna en aning för att få ner kompet lite.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

Holm wrote:Yes, om du vill köra med original komp.
På min motor har ja svarvat kolvarna en aning för att få ner kompet lite.
Tack Holm=)

för att göra de så enkelt och billigt som möjligt hade jag kört den settupen jag skrev tidigare. på den settuppen skulle jag inte vilja ladda så mkt mer än 1 bar (med ARP bult i toppen). sen kan du ju slänga i en MLS packning och ladda mer.

men vid 1 bars ladd så lär du ligga runt 400hk tror jag man brukar säga och de klarar man sej långt på.=)
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

m50b25 icke vanos 135mm stakar
m50b25 vanos 140mm stakar
m52b28 135mm stakar
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
guldfisken
Posts: 121
Joined: 06 Nov 2008, 15:25
Location: Varberg

Post by guldfisken »

jag som har m50 vanos motor och ska ha 328 vev, vilken längd på stakar och vilka kolvar ska man köra med? :) är så osäker på vilket, de flesta kör ju med icke vanos så jag hittar ingen info om det. om jag fattar det rätt så ska jag ha 135mm stakar och 328:ans kolvar men jag kanske är ute och seglar :? :D
Daniel Nikolic 0733993036
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Post by Holm »

guldfisken wrote:jag som har m50 vanos motor och ska ha 328 vev, vilken längd på stakar och vilka kolvar ska man köra med? :) är så osäker på vilket, de flesta kör ju med icke vanos så jag hittar ingen info om det. om jag fattar det rätt så ska jag ha 135mm stakar och 328:ans kolvar men jag kanske är ute och seglar :? :D
Rätt uppfattat...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Post Reply