Page 2 of 7
Posted: 30 Oct 2009, 22:25
by BaCCoN
Det är nått speciellt med stötstänger och konstgjord andning
. Fint bygge!
Posted: 30 Oct 2009, 22:35
by micke999
coolt bygge som fan!!
skulle stå fint mitt garage den här rodden hehe
Posted: 31 Oct 2009, 15:00
by per haglund
Lite rör att bygga grenrör av 50*1.5 rostfritt
Posted: 31 Oct 2009, 16:54
by Bmwandreas
Hur många CC mer volym har kolvarna än orig? Det där ser ut som högkompskolvar om det inte är en synvilla.
Posted: 31 Oct 2009, 17:54
by per haglund
Det ska ge 10.23 i komp som mest med minsta volymen i topparna enligt spec men det kan ju vara fel jag har ju inte mätt än.
Posted: 31 Oct 2009, 17:57
by Bmwandreas
Kan stämma. Du skulle haft 70cc topparna jag har liggandes här, då blir det lite lägre komp och de har större ventiler.
Posted: 31 Oct 2009, 18:51
by per haglund
Då får det väl bli dom slår en signal imorgon
Posted: 02 Nov 2009, 23:12
by per haglund
Idag kom stakarna från staterna det enda som inte har kommit än är turbon ifrån Avesta skogarna:) efter att ha kollat över topparna så verkar det som att det är 66.76cc i förbränings utrymmet o det ska ge 9.56 i komp förhållande, hoppas master Ärtan godkänner detta.
Posted: 03 Nov 2009, 20:05
by Vesa
Tufft bygge!
Vad var det för motor spec på gamla motorn?
Posted: 03 Nov 2009, 21:11
by per haglund
Idag kom turbon o det var en rejäl pjäs hoppas komma igång riktigt med grenrören i helgen.
Posted: 06 Nov 2009, 16:53
by Marko
Frän bil , kollat ett par ggr på den i lineupen på Kjula
Ska bli kul o se hur den går med en LS motor.
Nånting i stil/sound/gång/prestanda med denna motor vore ju coolt , ljudet av att de greppar är det enda som ska höras
http://www.youtube.com/watch?v=7BUk3F4GPsU
Dvs en knäpptyst motor som går som en symaskin/rent/snyggt från 600rpm tomgång och spoolar stora turbos snabbt i rpm registret
Mvh Marko
Posted: 06 Nov 2009, 20:17
by johankihl
Nu finns det flänsar i Byhåla så Ragge kan bygga klart sina grenrör. Det här kommer att bli ett rörkonstverk utan like innan turbo, grenrör, wastegates tryckröret osv får plats innanför huv och huvsidor.
Räkna med att detta är Sveriges mest potenta hotrod för gatbruk nästa år
Posted: 06 Nov 2009, 21:18
by Marko
johankihl wrote:Nu finns det flänsar i Byhåla så Ragge kan bygga klart sina grenrör. Det här kommer att bli ett rörkonstverk utan like innan turbo, grenrör, wastegates tryckröret osv får plats innanför huv och huvsidor.
Räkna med att detta är Sveriges mest potenta hotrod för gatbruk nästa år
I Usa verkar de åka uppåt 1000hp med orginal gjutjärnsgrenrör (om man vill göra det enkelt/billigt för sig själv dvs) , finns lite olika modeller på dem beroende på kaross.
Men om man siktar in sig på höga 9 i en relativt lätt bil (1400 kg) verkar modellen i US vara att köpa ett komplett motorpaket med insprutning för runt $1000 , byta till fränare budget OEM kamaxel(beggad för $100) ,patriot fjäder kit ,CM stötstänger , biffig bränslepump , hyffsat stora spridare + lite pyssel vid turbokonvertering.
Ett hyffsat shortblock (goda för 9 sek repor, verkar gå för runt $4-500 på Ebay och flertalet annonssidor.)
Med OEM GM kamaxel går ju motorerna riktigt fint om man siktar in sig på gatbruk i kombination med orginalspruten som föjer med motorerna gratis i princip.
Orginalspruten styr ju även de elektroniskt styrda automatlådorna 4L60E/4L65E/4L80E.
Helt ok växellådor med överväxel och effektiva turbiner med lockup.
Orginalspruten styr växlingspunkter baserat på varvtal eller hastighet och även lockup.
Man styr även linjetryck mm i lådan beroende på växlingspunkt/varvtal/vridmoment osv.
De uppgraderas till 2/3bars system lätt , dock kanske man saknar vissa funktioner som tex laddstyrning om man inte vill köra på enbart fjädertryck i wg.
En AMS 500/1000 laddstyrning i 2st eller 6st steg kanske funkar godtagbart.
Mao så är de riktigt lågbudget för höga 9 sek repor och bra respons/gassvar med relativt stora turbos för gatbruk.
Givetvis i en bil som studsar iväg på en någorlunda bra 60ft.
Mvh Marko
Posted: 08 Nov 2009, 19:15
by per haglund
Idag blev det ett grenrör konstruerat så nu ska man bara försöka göra ett till som ser likadant ut
Posted: 08 Nov 2009, 19:26
by johankihl
Det blir riktigt tufft! Grymt med en kollektor av böjar, inte helt enkelt att snida ihop antar jag?
Posted: 08 Nov 2009, 19:37
by per haglund
lite mer pyssel blir det men jag tycker det blir lite roligare att titta på eftersom det hamnar så synligt. skulle vilja veta vad man ska ha för gängor i grenrören för avgastemparna till bromsningen.
Posted: 08 Nov 2009, 19:44
by johankihl
per haglund wrote:lite mer pyssel blir det men jag tycker det blir lite roligare att titta på eftersom det hamnar så synligt. skulle vilja veta vad man ska ha för gängor i grenrören för avgastemparna till bromsningen.
Vill minnas att Ärtan sa 1/8", någon som kan bekräfta?