Page 2 of 2
Posted: 04 Sep 2009, 17:05
by BRUZZE
Fear This wrote:kötta ur framvagnsbalken ända till styrväxelns höjd, lägg i plåt & förstärk på lämpligt sätt & nöj dej där, enkelt att göra & du sabbar inte väghållningen.
styrväxeln ligger ju högre än balken

Posted: 04 Sep 2009, 17:13
by Fear This
då är han körd om han inte vill punda eller göra distanser till p-ändarna då

Posted: 04 Sep 2009, 18:20
by Resgard
vart lite rörigt med en del missuppfattningar nu.
Posted: 04 Sep 2009, 18:37
by ButterflyRacing
Sammanfattning:
Du kan flytta ner styrväxeln.(och kapa ur balken)
Men då bör du mäta BumpSteer.....och blir det för mycket, måste du flytta p-ändarna.
Det går även att flytta fram styrväxeln lite på e30, om det skulle vara till någon hjälp.
Du kan flytta ner hela framvagnsbalken, om du inte sänker bilen så mycket.
Sänkning av bilen och sänkning av balken, blir samma sak.
Både sänkning av bilen och balken blir två saker åt samma håll.
Detta löses genom att sänka bärarmen ute vid hjulen.
Jag håller på att ta fram ett sänkningskit till bärarmen....som ev. kan säljas senare.
Posted: 04 Sep 2009, 19:07
by FugitivE
Låter intressant

Posted: 04 Sep 2009, 23:41
by Silverboy
iom at det er snakk om senking av styrväxel her..
Når man skal montere E36 växel på E30, bår den da settes i øverste eller nederste posisjon? (altså distans over eller under styrväxeln)?
Posted: 05 Sep 2009, 08:09
by ButterflyRacing
Silverboy wrote:iom at det er snakk om senking av styrväxel her..
Når man skal montere E36 växel på E30, bår den da settes i øverste eller nederste posisjon? (altså distans over eller under styrväxeln)?
Jag har inte hunnit mäta på det....ännu.
Posted: 05 Sep 2009, 09:08
by Silverboy
ok, må si disse tingene her var veldig interessant, da det er ett "nytt område" å lære seg. Har jo vært klar over at bærearmene helst ikke skal peke oppover, men er jo helt klart mange flere regler som gjelder her

Posted: 05 Sep 2009, 09:24
by Strandholm
Man bör väll vilja ha så raka styrstag som möjligt? Isånafall lär man nog ha distanserna under om bilen är sänkt.
bump
Posted: 05 Sep 2009, 09:37
by staffan
Det måste ju gå att få till det på annat sätt än att behöva sänka axeln.
sänker du styrväxeln och lägger koögon (uniballs) istället för p ändar så kan du svarva till passliga distanser och pröva dej fram med bumpen.
alla som vill köra mer inpsirerat borde satsa på en ordentlig uppkollning av chassiet.
Bumpsteer är absolut det sista man vill ha i en bil man ska piska asfalt med.
har suttit och kollat på forumet om folk som bygger om bakvagnar, framvagnar och ändrar på geometrier av och ann och kan bara konstatera att mer än hälften inte har en aning om vad dom håller på med.
Läs och lär! finns bra böcker i ämnet.
ex1 How to make your car handle av Fred puhn. gamla bilar men man får ett hum iaf
ex2 väghållningsboken av G Malmberg
Bra att tänka på är att ändrar du en sak så ska det kompenseras någonannastans.
mvh
Posted: 05 Sep 2009, 09:38
by ButterflyRacing
Strandholm wrote:Man bör väll vilja ha så raka styrstag som möjligt? Isånafall lär man nog ha distanserna under om bilen är sänkt.
Nja....grovt beskrivet....så ska styrstagen ha samma vinkel som bärarmen (om dom sitter i samma höjd)
Och, det är inte själva bärarmen som räknas....det är linjen genom kulorna.
Men kollar detta, genom att hissa hjulet upp och ner (utan fjäder) och mäter hur mycket hjulet styr. (hur mycket to-in förändras)
Men kan ändra beteendet genom att förlänga/förkorta själja styrväxeln...men helst genom att höja och sänka styrväxeln.
Posted: 05 Sep 2009, 09:43
by Strandholm
ButterflyRacing wrote:Strandholm wrote:Man bör väll vilja ha så raka styrstag som möjligt? Isånafall lär man nog ha distanserna under om bilen är sänkt.
Nja....grovt beskrivet....så ska styrstagen ha samma vinkel som bärarmen (om dom sitter i samma höjd)
Och, det är inte själva bärarmen som räknas....det är linjen genom kulorna.
Men kollar detta, genom att hissa hjulet upp och ner (utan fjäder) och mäter hur mycket hjulet styr. (hur mycket to-in förändras)
Men kan ändra beteendet genom att förlänga/förkorta själja styrväxeln...men helst genom att höja och sänka styrväxeln.
Gör det du så berättar du för oss andra sen.

Re: bump
Posted: 05 Sep 2009, 09:49
by ButterflyRacing
staffan wrote:Bumpsteer är absolut det sista man vill ha i en bil man ska piska asfalt med.
Detta gäller även RivStartsBilar.
Att vingla över strippen tar tid.
EDIT: För Drifting är det också viktigt.
staffan wrote:Läs och lär! finns bra böcker i ämnet.
Ja....och det finns kilometervis skrivet i ämnet på Rejsa.nu
staffan wrote:har suttit och kollat på forumet om folk som bygger om bakvagnar, framvagnar och ändrar på geometrier av och ann och kan bara konstatera att mer än hälften inte har en aning om vad dom håller på med.
Helt rätt. Men man kan göra underverk med små medel och lite hum om hur saker hänger ihop.
Vi ska inte göra PPF till ett väghållningsforum....men lite grumdkunskaper skadar aldrig.
bp
Posted: 05 Sep 2009, 10:23
by staffan
Helt rätt. Men man kan göra underverk med små medel och lite hum om hur saker hänger ihop.
Vi ska inte göra PPF till ett väghållningsforum....men lite grumdkunskaper skadar aldrig.
Mycket sant.
i driftingen spelar faktiskt bumpsteeren kanske minst roll av alla bilsporter.Dock inte för mycket bp förstås

Re: bp
Posted: 05 Sep 2009, 10:28
by ButterflyRacing
staffan wrote:
i driftingen spelar faktiskt bumpsteeren kanske minst roll av alla bilsporter.Dock inte för mycket bp förstås

Så kanske det är. Men att få ordning på BumpSteer är ganska enkelt....och en bra början.