Sänka framvagnsbalken e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

Fear This wrote:kötta ur framvagnsbalken ända till styrväxelns höjd, lägg i plåt & förstärk på lämpligt sätt & nöj dej där, enkelt att göra & du sabbar inte väghållningen.
styrväxeln ligger ju högre än balken :)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

då är han körd om han inte vill punda eller göra distanser till p-ändarna då :lol:
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

vart lite rörigt med en del missuppfattningar nu.
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Sammanfattning:
Du kan flytta ner styrväxeln.(och kapa ur balken)
Men då bör du mäta BumpSteer.....och blir det för mycket, måste du flytta p-ändarna.
Det går även att flytta fram styrväxeln lite på e30, om det skulle vara till någon hjälp.

Du kan flytta ner hela framvagnsbalken, om du inte sänker bilen så mycket.
Sänkning av bilen och sänkning av balken, blir samma sak.
Både sänkning av bilen och balken blir två saker åt samma håll.
Detta löses genom att sänka bärarmen ute vid hjulen.


Jag håller på att ta fram ett sänkningskit till bärarmen....som ev. kan säljas senare.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Låter intressant ;)
Lackerare
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

iom at det er snakk om senking av styrväxel her..
Når man skal montere E36 växel på E30, bår den da settes i øverste eller nederste posisjon? (altså distans over eller under styrväxeln)?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Silverboy wrote:iom at det er snakk om senking av styrväxel her..
Når man skal montere E36 växel på E30, bår den da settes i øverste eller nederste posisjon? (altså distans over eller under styrväxeln)?
Jag har inte hunnit mäta på det....ännu.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

ok, må si disse tingene her var veldig interessant, da det er ett "nytt område" å lære seg. Har jo vært klar over at bærearmene helst ikke skal peke oppover, men er jo helt klart mange flere regler som gjelder her :?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Man bör väll vilja ha så raka styrstag som möjligt? Isånafall lär man nog ha distanserna under om bilen är sänkt.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

bump

Post by staffan »

Det måste ju gå att få till det på annat sätt än att behöva sänka axeln.
sänker du styrväxeln och lägger koögon (uniballs) istället för p ändar så kan du svarva till passliga distanser och pröva dej fram med bumpen.

alla som vill köra mer inpsirerat borde satsa på en ordentlig uppkollning av chassiet.

Bumpsteer är absolut det sista man vill ha i en bil man ska piska asfalt med.

har suttit och kollat på forumet om folk som bygger om bakvagnar, framvagnar och ändrar på geometrier av och ann och kan bara konstatera att mer än hälften inte har en aning om vad dom håller på med.
Läs och lär! finns bra böcker i ämnet.

ex1 How to make your car handle av Fred puhn. gamla bilar men man får ett hum iaf

ex2 väghållningsboken av G Malmberg

Bra att tänka på är att ändrar du en sak så ska det kompenseras någonannastans.

mvh
bmw=ajamisen iloa
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Strandholm wrote:Man bör väll vilja ha så raka styrstag som möjligt? Isånafall lär man nog ha distanserna under om bilen är sänkt.
Nja....grovt beskrivet....så ska styrstagen ha samma vinkel som bärarmen (om dom sitter i samma höjd)
Och, det är inte själva bärarmen som räknas....det är linjen genom kulorna.

Men kollar detta, genom att hissa hjulet upp och ner (utan fjäder) och mäter hur mycket hjulet styr. (hur mycket to-in förändras)
Men kan ändra beteendet genom att förlänga/förkorta själja styrväxeln...men helst genom att höja och sänka styrväxeln.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

ButterflyRacing wrote:
Strandholm wrote:Man bör väll vilja ha så raka styrstag som möjligt? Isånafall lär man nog ha distanserna under om bilen är sänkt.
Nja....grovt beskrivet....så ska styrstagen ha samma vinkel som bärarmen (om dom sitter i samma höjd)
Och, det är inte själva bärarmen som räknas....det är linjen genom kulorna.

Men kollar detta, genom att hissa hjulet upp och ner (utan fjäder) och mäter hur mycket hjulet styr. (hur mycket to-in förändras)
Men kan ändra beteendet genom att förlänga/förkorta själja styrväxeln...men helst genom att höja och sänka styrväxeln.
Gör det du så berättar du för oss andra sen. :lol:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: bump

Post by ButterflyRacing »

staffan wrote:Bumpsteer är absolut det sista man vill ha i en bil man ska piska asfalt med.
Detta gäller även RivStartsBilar.
Att vingla över strippen tar tid.

EDIT: För Drifting är det också viktigt.


staffan wrote:Läs och lär! finns bra böcker i ämnet.
Ja....och det finns kilometervis skrivet i ämnet på Rejsa.nu
staffan wrote:har suttit och kollat på forumet om folk som bygger om bakvagnar, framvagnar och ändrar på geometrier av och ann och kan bara konstatera att mer än hälften inte har en aning om vad dom håller på med.
Helt rätt. Men man kan göra underverk med små medel och lite hum om hur saker hänger ihop.
Vi ska inte göra PPF till ett väghållningsforum....men lite grumdkunskaper skadar aldrig.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

bp

Post by staffan »

Helt rätt. Men man kan göra underverk med små medel och lite hum om hur saker hänger ihop.
Vi ska inte göra PPF till ett väghållningsforum....men lite grumdkunskaper skadar aldrig.


Mycket sant.

i driftingen spelar faktiskt bumpsteeren kanske minst roll av alla bilsporter.Dock inte för mycket bp förstås :D
bmw=ajamisen iloa
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: bp

Post by ButterflyRacing »

staffan wrote: i driftingen spelar faktiskt bumpsteeren kanske minst roll av alla bilsporter.Dock inte för mycket bp förstås :D
Så kanske det är. Men att få ordning på BumpSteer är ganska enkelt....och en bra början.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply