även för att kolv ringarna ska "slita in sig" så att dom inte läcker komp ner i blocketbmw-slangen wrote:Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).Viper89 wrote:Angående honingen. Varför honar man egentligen?
Bygga ihop med motor samma lager och ringar?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Det går faktiskt riktigt bra att höna loppen själv. För en så enkel renovering skulle jag nöja mig med biltema honingsverktyg. Har testat själv med gott resultat, även med nya kolvar och ringar, tänk på att det finns olika grovlek på stenarna, en lite grövre än den som följer med är alltid att rekommendera!
-
Dagens kolvringar sliter inte in sig, det var förr i tidenCarlsson wrote:även för att kolv ringarna ska "slita in sig" så att dom inte läcker komp ner i blocketbmw-slangen wrote:Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).Viper89 wrote:Angående honingen. Varför honar man egentligen?
De va de jävligaste!fulingbusen wrote:Dagens kolvringar sliter inte in sig, det var förr i tidenCarlsson wrote:även för att kolv ringarna ska "slita in sig" så att dom inte läcker komp ner i blocketbmw-slangen wrote: Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).

Man lär varje dag!
Har funderat på att skaffa ett sånt verktyg. Kanske kan vara värt att prova om du säger att det går och om man kan spara en slant. Annars handlar jag inte ofta på biltemajohankihl wrote:Det går faktiskt riktigt bra att höna loppen själv. För en så enkel renovering skulle jag nöja mig med biltema honingsverktyg. Har testat själv med gott resultat, även med nya kolvar och ringar, tänk på att det finns olika grovlek på stenarna, en lite grövre än den som följer med är alltid att rekommendera!

Jag honade ur loppen på min motor med biltemas verktyg, helt nöjd med resultatetRickardP wrote:Har funderat på att skaffa ett sånt verktyg. Kanske kan vara värt att prova om du säger att det går och om man kan spara en slant. Annars handlar jag inte ofta på biltemajohankihl wrote:Det går faktiskt riktigt bra att höna loppen själv. För en så enkel renovering skulle jag nöja mig med biltema honingsverktyg. Har testat själv med gott resultat, även med nya kolvar och ringar, tänk på att det finns olika grovlek på stenarna, en lite grövre än den som följer med är alltid att rekommendera!

Ja har köpt kolvar o stakar till mitt bygge men vill helst slippa byta ringarna pga priset och att man blivit arbetslös,
Dom har ifs gått överladdat 2 sommrar men vågar man stoppa ner dom i mitt block?
Blocket kommer vara nyhonat och motorrenoveraren såg inga direkta slitningar men sa att man alltid ska byta dom när man byter block för ringarna då dom sliter in sig i det gamla blocket?
Ska man byta då eller vågar man chansa?
Dom har ifs gått överladdat 2 sommrar men vågar man stoppa ner dom i mitt block?
Blocket kommer vara nyhonat och motorrenoveraren såg inga direkta slitningar men sa att man alltid ska byta dom när man byter block för ringarna då dom sliter in sig i det gamla blocket?

Ska man byta då eller vågar man chansa?
m20b25 strokas till 2,7 liters med hx40
Testa att mäta kolvringsgapet på varje kolvring och cylinder.
Detta gör man genom att sätta i kolvringen i cylinderloppet och mäter sedan "glipan" med bladmått. Se till så kolvringen sitter rakt i cylinder, ett tips är att vända kolven upponer för att trycka ner kolvringen med
Angående slitage på vevaxel/ram/vevlager gör man så som Johankihl sa, använder plastigage. Det är som en tråd man lägger mellan vevaxeln och lagret, sedan drar man ihop skiten (utan olja) Sedan tar man isär igen och kollar hur mycket "tråden" har plattats ut. Finns en skala man får med
Detta gör man genom att sätta i kolvringen i cylinderloppet och mäter sedan "glipan" med bladmått. Se till så kolvringen sitter rakt i cylinder, ett tips är att vända kolven upponer för att trycka ner kolvringen med
Angående slitage på vevaxel/ram/vevlager gör man så som Johankihl sa, använder plastigage. Det är som en tråd man lägger mellan vevaxeln och lagret, sedan drar man ihop skiten (utan olja) Sedan tar man isär igen och kollar hur mycket "tråden" har plattats ut. Finns en skala man får med
Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Kan inte måtten exakt men det brukar vara olika beroende på vad för motor det är och vad för ring det är (kompressionsring, oljering osv)Bödvar wrote:En halv milimeter vill jag minnas?mickee30 wrote:Hur mycke får de spela med när man sätter ner kolvringarna då?
Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk