Bygga ihop med motor samma lager och ringar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

bmw-slangen wrote:
Viper89 wrote:Angående honingen. Varför honar man egentligen?
Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).
även för att kolv ringarna ska "slita in sig" så att dom inte läcker komp ner i blocket
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det går faktiskt riktigt bra att höna loppen själv. För en så enkel renovering skulle jag nöja mig med biltema honingsverktyg. Har testat själv med gott resultat, även med nya kolvar och ringar, tänk på att det finns olika grovlek på stenarna, en lite grövre än den som följer med är alltid att rekommendera!
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Carlsson wrote:
bmw-slangen wrote:
Viper89 wrote:Angående honingen. Varför honar man egentligen?
Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).
även för att kolv ringarna ska "slita in sig" så att dom inte läcker komp ner i blocket
Dagens kolvringar sliter inte in sig, det var förr i tiden
User avatar
salle1001
Posts: 324
Joined: 08 May 2007, 18:46
Location: helsingborg

Post by salle1001 »

fulingbusen wrote:
Carlsson wrote:
bmw-slangen wrote: Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).
även för att kolv ringarna ska "slita in sig" så att dom inte läcker komp ner i blocket
Dagens kolvringar sliter inte in sig, det var förr i tiden
De va de jävligaste! :shock: har en orginal m20 den nya sortens ringar då?
Man lär varje dag!
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

johankihl wrote:Det går faktiskt riktigt bra att höna loppen själv. För en så enkel renovering skulle jag nöja mig med biltema honingsverktyg. Har testat själv med gott resultat, även med nya kolvar och ringar, tänk på att det finns olika grovlek på stenarna, en lite grövre än den som följer med är alltid att rekommendera!
Har funderat på att skaffa ett sånt verktyg. Kanske kan vara värt att prova om du säger att det går och om man kan spara en slant. Annars handlar jag inte ofta på biltema :wink:
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

RickardP wrote:
johankihl wrote:Det går faktiskt riktigt bra att höna loppen själv. För en så enkel renovering skulle jag nöja mig med biltema honingsverktyg. Har testat själv med gott resultat, även med nya kolvar och ringar, tänk på att det finns olika grovlek på stenarna, en lite grövre än den som följer med är alltid att rekommendera!
Har funderat på att skaffa ett sånt verktyg. Kanske kan vara värt att prova om du säger att det går och om man kan spara en slant. Annars handlar jag inte ofta på biltema :wink:
Jag honade ur loppen på min motor med biltemas verktyg, helt nöjd med resultatet :)
Nobbe

Post by Nobbe »

"Kolvrinagran ska slita in sig" :lol: :lol:

När bör man säga åt kolvringarna att sluta slita in sig isf? Eller man kanske ska smörja in dom men nån speciell pasta med slipmedel i som försvinner efter x antal mil?

Så länge oljefilmen finns där som det är tänkt så ska inget slitage öht öppstå.
User avatar
mickee30
Posts: 152
Joined: 15 Apr 2009, 22:33
Location: innerstaden
Contact:

Post by mickee30 »

Ja har köpt kolvar o stakar till mitt bygge men vill helst slippa byta ringarna pga priset och att man blivit arbetslös,

Dom har ifs gått överladdat 2 sommrar men vågar man stoppa ner dom i mitt block?

Blocket kommer vara nyhonat och motorrenoveraren såg inga direkta slitningar men sa att man alltid ska byta dom när man byter block för ringarna då dom sliter in sig i det gamla blocket? :(

Ska man byta då eller vågar man chansa?
m20b25 strokas till 2,7 liters med hx40
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Testa att mäta kolvringsgapet på varje kolvring och cylinder.
Detta gör man genom att sätta i kolvringen i cylinderloppet och mäter sedan "glipan" med bladmått. Se till så kolvringen sitter rakt i cylinder, ett tips är att vända kolven upponer för att trycka ner kolvringen med

Angående slitage på vevaxel/ram/vevlager gör man så som Johankihl sa, använder plastigage. Det är som en tråd man lägger mellan vevaxeln och lagret, sedan drar man ihop skiten (utan olja) Sedan tar man isär igen och kollar hur mycket "tråden" har plattats ut. Finns en skala man får med
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
mickee30
Posts: 152
Joined: 15 Apr 2009, 22:33
Location: innerstaden
Contact:

Post by mickee30 »

Hur mycke får de spela med när man sätter ner kolvringarna då?
m20b25 strokas till 2,7 liters med hx40
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

mickee30 wrote:Hur mycke får de spela med när man sätter ner kolvringarna då?
En halv milimeter vill jag minnas?
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Bödvar wrote:
mickee30 wrote:Hur mycke får de spela med när man sätter ner kolvringarna då?
En halv milimeter vill jag minnas?
Kan inte måtten exakt men det brukar vara olika beroende på vad för motor det är och vad för ring det är (kompressionsring, oljering osv)
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Jag honade mitt block med Biltema honingsverktyg.

Kan ju säga att det inte såg speciellt "bra" ut efteråt, såg mer ut som det vart "puttsat".

Men jag hoppas det räcker då loppen hade hyffsat fin honing från början.
Lär ju se vid ett komptest om det vart bra eller inte.
Post Reply