feltama kanske har mycket skit men JAG tycker att dem har saker som fungerar precis lika bra som andra bra mycket dyrare gör. För min egen del köper jag hellre något som funkar billigt, än något som funkar lika bra men med ett finare märke på för det dubbla priset.Storås wrote:Keepan wrote:Man får tacka för det, jag är seriös med allt som innehåller ordet biluranium wrote:Trevligt projekt helt klart!
Du verkar händig och seriös med din förstabil.
Det vet jag fan inte om jag kan hålla med om ?? Du köper allt på feltema och du har stoppur när du mekar, allt ska tydligen gå så fort som möjligt och vara så billigt som möjligt ??
Mvh
Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
Biltema har faktiskt blivit bättre på kvalité. Och än sålänge har jag inte köpt något till själva bilen utan bara verktyg för att strippa ned den. Kommer tänka en och två gånger innan jag handlar nåt där som ska användas i bilen sen.Storås wrote:Keepan wrote:Man får tacka för det, jag är seriös med allt som innehåller ordet biluranium wrote:Trevligt projekt helt klart!
Det vet jag fan inte om jag kan hålla med om ?? Du köper allt på feltema och du har stoppur när du mekar, allt ska tydligen gå så fort som möjligt och vara så billigt som möjligt ??
Mvh
Förövrigt så är de ju bara demontering och vem vill inte ha bort skiten snabbt?

Glider E30 Touring -89 M20B27
Trevligt att man inte är ensamRickardP wrote:Kul bygge, man lär sig en hel del på sånt. Är i samma ålder och ska försöka pilla ihop min m30 motor med turbo vad det lider, men skulle va skönt att ha ett fast jobb först

Håller med dig om jobbet, skönt att man börjar se ljuset i tunneln när skolan börjar närma sig slut. Satt med polaren som hjälpa mig med motorn och drog fram en kalkyl på hur mycket det skulle kosta att få 400 driftsäkra hästar o de sluta ju på 120k med PPF produkter, på bara motorn!

Lycka till med ditt bygge!
Tada dam dam daaaah! (Lite bio-feeling blev de allt va?
)
Efter en lång o slitsam vecka utan att ha fått bosätta sig något i garaget så blev de tillslut en kväll där idag. Gick lös på innertaket till att börja med och sedan när farsan ville göra sällskap blev de lite skadegörelse på framvagnen
4 tröttsamma timmar blev de, var på så sjukt dåligt humör efter en sjukhusvistelse på morgonen så var tvungen att muntra upp mig lite... o de hjälpte
Var en stänger längst bak mot bakre rutan som jag fastnade på förrut. Efter lite lätt våld så fick jag ned den på 5 minuter, var nästan lite bittert att jag fastnade på den tidigare. Det var denna sak i ena änden man ska börja på: (Ursäkta kameran, han har fått fnatt nu)

Voilá

Efter lite slitande runt takluckan var skiten borta, 200 riksdaler om nån vill ha det

Notera C-stolparna på bilden före och på denna. Ägnade cirka 2 timmar åt att bara skrapa dem

Visst blev de fint? Tog även bort asfaltsmatta-light som satt uppe på hatthyllan.

Den högklassiga kniven i mitten har lyckats med allt detta

Detta lyckades jag o farsan åstadkomma tillsammans: En sönderdragen bult

Och detta: En sönderdragen spindelledsavdragare från biltema, undvik denna produkt! Vek sig vid bottnet på första användningen

Detta var när jag lämnade kontoret idag

Någon som på rak arm kan säga vad dessa rör används till och är för något? Samtliga går uppe i taket åt diverse olika håll. Kan kalla den första bilden härifrån för bild 1 osv.

Bild 2. Över förarsidan, framme...

Bild 3. Och förarsidan bak.

Det var allt för idag, blir troligtvis en till update imorgon!

Efter en lång o slitsam vecka utan att ha fått bosätta sig något i garaget så blev de tillslut en kväll där idag. Gick lös på innertaket till att börja med och sedan när farsan ville göra sällskap blev de lite skadegörelse på framvagnen

4 tröttsamma timmar blev de, var på så sjukt dåligt humör efter en sjukhusvistelse på morgonen så var tvungen att muntra upp mig lite... o de hjälpte

Var en stänger längst bak mot bakre rutan som jag fastnade på förrut. Efter lite lätt våld så fick jag ned den på 5 minuter, var nästan lite bittert att jag fastnade på den tidigare. Det var denna sak i ena änden man ska börja på: (Ursäkta kameran, han har fått fnatt nu)

Voilá

Efter lite slitande runt takluckan var skiten borta, 200 riksdaler om nån vill ha det

Notera C-stolparna på bilden före och på denna. Ägnade cirka 2 timmar åt att bara skrapa dem

Visst blev de fint? Tog även bort asfaltsmatta-light som satt uppe på hatthyllan.

Den högklassiga kniven i mitten har lyckats med allt detta

Detta lyckades jag o farsan åstadkomma tillsammans: En sönderdragen bult

Och detta: En sönderdragen spindelledsavdragare från biltema, undvik denna produkt! Vek sig vid bottnet på första användningen

Detta var när jag lämnade kontoret idag

Någon som på rak arm kan säga vad dessa rör används till och är för något? Samtliga går uppe i taket åt diverse olika håll. Kan kalla den första bilden härifrån för bild 1 osv.

Bild 2. Över förarsidan, framme...

Bild 3. Och förarsidan bak.

Det var allt för idag, blir troligtvis en till update imorgon!
Keepan wrote:Dränera vadå? Vem behöver sånt skit?EkkeL wrote:dräneringsrör om ja inte är helt ute och cyklar
dränerar bort vatten som kommer in under listen vid tak luckan =)
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jaha, här skulle man fått bjuda på uppdatering men tyvärr så bestämde sig han där ovan för att jävlas lite extra med mig denna helg så han bjöd på en uppsvälld arm över natten. Så fick dessvärre tillbringa hela morgonen och eftermiddan på sjukan 
Och nu måste de bli biltvättande och plugg resten av kvällen så tyvärr får ni stå ut till nästa helg eller om jag hinner med nåt i veckan!

Och nu måste de bli biltvättande och plugg resten av kvällen så tyvärr får ni stå ut till nästa helg eller om jag hinner med nåt i veckan!
- Strandholm
correctomundoBmw*Alex wrote:Keepan wrote:Dränera vadå? Vem behöver sånt skit?EkkeL wrote:dräneringsrör om ja inte är helt ute och cyklar
dränerar bort vatten som kommer in under listen vid tak luckan =)
brukar bli fina rosthål i karossen när det börjar bli stopp i rören. :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Blev 2st lätta timmar i garaget ikväll för avkopplingensskull. Så uppdaterar lite också.
Började med att försöka få loss ena bromsskivan då jag tänkt göra en klocka av den som någon föreslog i någon annan E30 tråd. Fick iaf av bromsoket

Innan jag körde fast på denna lilla insexskruv som de känns som att man måste vara 2 för att uppnå framgång

Gick vidare på att frigöra motorn lite för eventuellt urlyft i helgen, så denna lilla plastbehållare åkte ut

Var smart nog att skruva av locket på den innan jag lyfte bort behållaren och ja, ni kan ju själva beskåda det nere i hinken

Avslutar med lite översiktsbilder så ni ser att ni inte missat nåt

De var allt för idag. Är ledig imorgon så ska försöka köra ett pass på förmiddagen och ge den där bakvagnen ett helvete. Får se hur de går, over and out!
Började med att försöka få loss ena bromsskivan då jag tänkt göra en klocka av den som någon föreslog i någon annan E30 tråd. Fick iaf av bromsoket

Innan jag körde fast på denna lilla insexskruv som de känns som att man måste vara 2 för att uppnå framgång

Gick vidare på att frigöra motorn lite för eventuellt urlyft i helgen, så denna lilla plastbehållare åkte ut

Var smart nog att skruva av locket på den innan jag lyfte bort behållaren och ja, ni kan ju själva beskåda det nere i hinken

Avslutar med lite översiktsbilder så ni ser att ni inte missat nåt

De var allt för idag. Är ledig imorgon så ska försöka köra ett pass på förmiddagen och ge den där bakvagnen ett helvete. Får se hur de går, over and out!
3 timmar senare är detta vad jag åstadkommit: Började med att gå lös på bakvagnen igen med storsläggan men utan resultat. Ska försöka med värmepistol och att böja ner den med en kofot samtidigt som någon annan kör släggan nån dag.
Fortsatte på bromsskivan och fick experthjälp av morsan vilket resulterade i en runddragen insex
Men ledsnade inte så fort utan tog tag i grenröret istället och nådde framgång, vid starten:

Tadaa! Muttrarna på undersidan var inte roliga, kommer nog ha träningsverk i axeln imorgon. Skönt att dem satt löst iaf. Kunde inte få upp det ensam så får ligga tills vidare

Fick ge upp på vänsterskivan och gick lös på högersidan där skivan redan var lös från förra ägaren så behövde bara ta bort oket och voilá

En pissig insats av förra ägaren också, kommer nog bli mysigt att åtgärda den där skruven sen
Syftar på den lite blanka ytan av hjulnavet. Svårt att se här...

Avslutade sedan med att tömma oljan, det var iaf tillfredsställande när nåt gick enkelt

Allt för idag, enjoy!
Fortsatte på bromsskivan och fick experthjälp av morsan vilket resulterade i en runddragen insex

Men ledsnade inte så fort utan tog tag i grenröret istället och nådde framgång, vid starten:

Tadaa! Muttrarna på undersidan var inte roliga, kommer nog ha träningsverk i axeln imorgon. Skönt att dem satt löst iaf. Kunde inte få upp det ensam så får ligga tills vidare

Fick ge upp på vänsterskivan och gick lös på högersidan där skivan redan var lös från förra ägaren så behövde bara ta bort oket och voilá

En pissig insats av förra ägaren också, kommer nog bli mysigt att åtgärda den där skruven sen

Syftar på den lite blanka ytan av hjulnavet. Svårt att se här...

Avslutade sedan med att tömma oljan, det var iaf tillfredsställande när nåt gick enkelt

Allt för idag, enjoy!
Var en lysande dag i garaget idag (eller blir igår med tanke på tidpunkten!).
Var ute större delen av dagen fram till 9. Lite småpyssel som inte krånglade för ovanlighetens skull och sedan den stora segern som kommer längre ner
Började med en städning, eller tja, plocka tillbaka alla verktyg och få lite ordning på lådorna osv. Såhär blev de:

Sen gick jag lös på vingen, trodde den skulle va limmad men satt bara faskskruvad från insidan så de va nice

Samma sak med emblemet, nada lim :O

Ett emblem i världsklass va?

Das magic wing, till salu om nån är intresserad.

Tomt...

Gick lös lite på asfaltsmattan och det gick riktigt bra med värme. Hårtork funkar de med

Nu kommer den stora segern över bakvagnen som tillslut fick ge upp. Farsan kom ut och bjussa på en konstruktion alá complicated. Trots mina stora tvivel lyckades det, fråga mig inte hur

Ett slag med släggan när spettet nått ner på golvet, sen var segern total

Lite "in action" bilder när vi plockade ner andra sidan sen

Tillslut var de bara handbromsvajern som inte gett med sig som jag trodde den skulle göra när bakvagnen gick ned, blev att klippa tillslut och den var inte helt lätt att tugga sig igenom

Såhär såg det ut när jag lämnade garaget

Nu är de bara dra bort bakvagnen. Sen blire att såga av avgasröret imorgon för att kunna plocka bort grenröret. Blir dessvärre inget motorlyft imorgon om inget oväntat händer
Var ute större delen av dagen fram till 9. Lite småpyssel som inte krånglade för ovanlighetens skull och sedan den stora segern som kommer längre ner

Började med en städning, eller tja, plocka tillbaka alla verktyg och få lite ordning på lådorna osv. Såhär blev de:

Sen gick jag lös på vingen, trodde den skulle va limmad men satt bara faskskruvad från insidan så de va nice

Samma sak med emblemet, nada lim :O

Ett emblem i världsklass va?

Das magic wing, till salu om nån är intresserad.

Tomt...

Gick lös lite på asfaltsmattan och det gick riktigt bra med värme. Hårtork funkar de med

Nu kommer den stora segern över bakvagnen som tillslut fick ge upp. Farsan kom ut och bjussa på en konstruktion alá complicated. Trots mina stora tvivel lyckades det, fråga mig inte hur

Ett slag med släggan när spettet nått ner på golvet, sen var segern total

Lite "in action" bilder när vi plockade ner andra sidan sen

Tillslut var de bara handbromsvajern som inte gett med sig som jag trodde den skulle göra när bakvagnen gick ned, blev att klippa tillslut och den var inte helt lätt att tugga sig igenom

Såhär såg det ut när jag lämnade garaget

Nu är de bara dra bort bakvagnen. Sen blire att såga av avgasröret imorgon för att kunna plocka bort grenröret. Blir dessvärre inget motorlyft imorgon om inget oväntat händer

- Christian.N
Storås wrote:Keepan wrote:Man får tacka för det, jag är seriös med allt som innehåller ordet biluranium wrote:Trevligt projekt helt klart!
Varför ska alla klaga på Biletema? Allt jag har gjort så tycker jag Biltema fungerar utmärkt!!! Aldrig i helvette att jag lägger mycket pengar på sånt som jag kan få billigt.. Är ändå inge människor som kommer hem till min verktygslåda och klagar på mina verktyg/saker...
Nej, många här på PPF verkar vara prylbögar!! Både när det gäller verktyg som motordelar.. Bara det KOSTAR as och låter BRA så är det bra... Varför inte köpa billigt på Biltema när man kan köpa fan 5st av nånting för samma pris som ½ av nåt annat!!!.....
Enköping, 073-3104393
- Christian.N