Page 2 of 7
Posted: 20 Apr 2009, 18:50
by christian_h
tja.. det har hänt lite sen ja va å hämtade dom e30 karosserna av dig i vintras.
Ser riktigt bra ut gött å komma igång me skruvandet igen
Posted: 20 Apr 2009, 19:42
by Bödvar
Äckligt jävla vrålfrän!
Posted: 21 Apr 2009, 12:02
by dahmeer
Bödvar wrote:Äckligt jävla vrålfrän!
Det var inget dåligt betyg
Tackar.
Posted: 21 Apr 2009, 20:41
by dahmeer
Några bättre bilder på det färdigpunktade grenröret.
Innebär de översta gängade hålen på bilden att agget är vattenkylt? Det är fyra likadana... och om så är fallet hur kopplar man in vattnet lämpligast?
Posted: 03 Dec 2009, 10:02
by dahmeer
Bilen är eventuellt till salu utan drivlina/motor om jag får ett vettigt bud... hör av er via pm för mer info.
Mvh
Posted: 03 Dec 2009, 11:30
by Grefven
breddningar brukar bli helt vansinnigt fula men detta funkar fint. du skulle åkt 19" hjul dock för att få till stuket riktigt.
Posted: 03 Dec 2009, 17:43
by dahmeer
bullen! wrote:breddningar brukar bli helt vansinnigt fula men detta funkar fint. du skulle åkt 19" hjul dock för att få till stuket riktigt.
Jag har gillat dig ända sedan du hade 'El guapo' som avatar för några år sedan Bullen nu steg du ytterligare
Ang fälgarna så blev det för dyrt att hitta 19" med bredd och ET som funkade. Och eftersom jag är en sucker för racegrejer så fick det då bli dessa gamla wtcc-fälgar som ET:t stämmer på.
Mvh
Posted: 11 Jun 2010, 19:03
by dahmeer
Eftersom det är helt omöjligt att sälja saker nu för tiden så har jag bestämt mig för att försöka bygga ihop bilen.
Vi får se hur långt orken räcker denna gång
Har börjat svetsa ihop fjäderbenstornet nu iaf.
Justerade in max camber på topplagringen och sen har jag byggt så tight som det bara går mot den.
Går inte turbon och grenröret att få dit nu så blir det ett gjutet och en ny snurra från ppf tror jag...
Bildbevis.. Blir nog bra efter lite mer svetsning, slipande och spackel.
Posted: 24 Jun 2010, 22:52
by dahmeer
Blir lite tokigt nu med text och bilder eftersom jag gör flera poster på ett annat forum till en post här.
Lite mer svetsning och sen lite spackel på det.
Nu är snart fjäderbenstornet klart, ska bli skönt att gå vidare med annat. Misstänker att inte min hx40 kommer gå att få dit så jag har köpt en schwitzer s200 turbo istället som jag hoppas ska få plats. Den borde dyka upp nu i veckan.
I brist på annat så gjorde jag lite extra plats vid grenröret...
Fick min s200 turbo idag men den var tyvärr inte så mycket mindre än hx40in...
Blev trött på att det aldrig går som jag vill så jag tog fram rondellen och gick loss på hx40ins avgashus
Skar bort allt onödigt på det(int. wastegaten fästen.) så nu ser det ut att kunna funka snart.
TIIIGHT! Måste kapa och svetsa lite till men nu är det nära iaf!
Posted: 25 Jun 2010, 12:12
by Martinssonn
tycker du ska köra med hx40in, med 200an kommer det bli som en v70 2.4T dvs laddtryck vid 2000 varv.
jag har en s200 med ar 1.0 och 65ut på min m42b18, riktigt lågkomp, lite portad annars standard och jag har 0.5bar vid 3k och fullt runt 4-4.500 med en dålig laddtrycksstyrning ..
Posted: 25 Jun 2010, 16:05
by dahmeer
Kul med lite feedback!
Ja det är det jag är rädd för så jag ska göra allt jag kan för att få dit Holseten. I värsta fall får jag köpa ett nytt avgashus utan int. wg. Det går ju att chimsa upp motorn nån cm på avgassidan också då bör det gå fint. Jag får nog sälja s200an eller spara den och bygga något annat kul någon gång.
Posted: 26 Jun 2010, 20:00
by dahmeer
Idag har det hänt lite i garaget igen...
Stort tack till Micke som hjälpte mig idag, mycket roligare och lättare med sällskap i garaget.
Vi började med att kapa av en cm på alla grenrörspipor för att få in turbon mot toppen, sen punktade vi fast dem i toppflänsen samtidigt som vi hade avgashuset så tätt som det gick mot ventilkåpan.
Måste ragga tag i en annan svets nu för min funkar inte att helsvetsa med när det är trångt eftersom slangpaketet är kasst och det blir strömförande i munstycket...
Efter det var punktat testade vi det i bilen och det blev ungefär som förväntat, jag fick alltså ta fram rondellen och släggan igen
Men nu passar både hx40in och s200an!
Fick kapa ett litet snitt i fjäderbenstornet och banka in det lite. Imorgon hoppas jag kunna bli klar med allt slipande och spacklande för ett tag
Här kommer lite bilder på hur resultatet blev.
Kapat, bankat och svetsat
Lite spackel på det.
Här sitter s200an monterad, kommer dock köra med holseten då jag redan köpt alla flänsar och packningar till den.
Hur mycket rör sig en motor med orginal motorkuddar föresten? Är det lika bra att beställa hårdare kuddar direkt? Har bara någon cm mellan turbo och fjäderbenstorn.
Posted: 01 Jul 2010, 21:50
by dahmeer
Fyf*n vad tråkigt det är att spackla och slipa, men nu börjar jag iaf se ljuset i tunneln, en dag till sen får det räcka...
Posted: 01 Jul 2010, 21:56
by m_ellisson
Blir riktigt bra detta...lycka till
Posted: 02 Jul 2010, 00:12
by balobas
jävla fränt stuk på en 4-door! diggar skarpt!
Posted: 03 Jul 2010, 21:53
by dahmeer
Tack ska ni ha
Idag blev jag klar med fjäderbenstornet.. blev inte riktigt hundra procent nöjd men nu orkar jag fan inte slipa och spackla mer.
Nästa delmål får bli helsvetsa grenrör eller börja snickra på tryckrör.
Posted: 04 Jul 2010, 22:31
by dahmeer
Idag har större delen av dagen och kvällen tillbringats i garaget.
Började med att montera dit fjäderbenet på högersidan som jag tidigare tagit loss för att kunna svetsa.
Efter det plockade jag ur motorn och bilen rullades ut för att tvätta rent i motorutrymmet.
Sen monterades motorn i bilen igen och grenrör och turbo åkte i för att se hur det blev nu när det är lackat och ''klart''.
Har börjat snickra på ett IC-fäste också så jag kan börja dra tryckrör mm.
Bjuder på lite bilder också
Frisk luft.
Lite fräschare än innan iaf.
Trångt
Ett avgashus utan wg skulle inte göra ont.