Page 2 of 3
Posted: 07 Apr 2009, 07:23
by Nisse977
Homegrown wrote:Du har en accumulerad bränsle volym i catchtanken om lågtryckspumen ej hänger med sjunker vätske nivån i tanken men soppa pumparna har fortfarande bränsle att pumpa , ska inte vara ngt problem.
Ja det är ju därför man har catchtank. Men jag kan ju inte ha nån tidsbegränsning för hur länge jag kan hålla gasen i botten innan catchtanken är slut. Tänker då på om man tex skulle utövar höghastighetskörning med gasen i botten en lite längre tid än vad en tur på strippen eller buskörning på gatan medför.
Posted: 07 Apr 2009, 07:40
by Thörn
vore ju trist om den där gamla junken pajar alltihop, jag skulle ju inte lita på en org -87 med xxxxx mil på nacken om resten är påkostat.
Klart värt det skaffa en intank pump dom kostar inte mycket i sammanhanget.

Posted: 07 Apr 2009, 08:00
by Nisse977
Thörn wrote:vore ju trist om den där gamla junken pajar alltihop, jag skulle ju inte lita på en org -87 med xxxxx mil på nacken om resten är påkostat.
Klart värt det skaffa en intank pump dom kostar inte mycket i sammanhanget.

Helt rätt, så vad ska jag då ha för pump? Finns det nått Bosch nummer?
Posted: 07 Apr 2009, 08:39
by RoDe
RoDe wrote:köp en walbro eller bosch intank pump o montera på originalarmaturen.
minimalt med modd.
skulle själv aldrig överväga o köra med original.
RoDe: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?[/quote]
jag vet inte hur bosch 040 ser ut. själv kör jag med en walbro intank som pumpar till catchtank och dubbla 044 därifrån. ska köras på e85.
mycket snack om att walbropumparna pajar med e85, men finns hur många som helst jag sett som använder den som förpump till catch.
Posted: 07 Apr 2009, 09:31
by Pimplaren
Varför krångla till det? du har ju matning och retur till tank från catch, sen rail-returen till catch, = soppa från 2 ställen.
Jag fixade tag i en saab biopower pump och monterade i min e28, lär garanterat räcka till att mata catchen och sen 2 st 044or, på e85! dock har jag en feet catchtank. 6" alurör och 20cm högt.
Posted: 22 Apr 2009, 12:09
by Nisse977
Pimplaren wrote:Varför krångla till det? du har ju matning och retur till tank från catch, sen rail-returen till catch, = soppa från 2 ställen.
Jag fixade tag i en saab biopower pump och monterade i min e28, lär garanterat räcka till att mata catchen och sen 2 st 044or, på e85! dock har jag en feet catchtank. 6" alurör och 20cm högt.
Har du pumpen i tanken?
Jag funderade på om man kan köra nån billig boschpump i tanken och att det räcker, eller att man sätter tex en 984 mellan pumpen i tanken och catchen?
Jag hade tänkt koppla som du sa. Soppa från tank och från retur in i catchen

Vet dock inte om det räcker ändå? 2 st 984 ska väl ge ca 185l/h x 2 = 370l/h vid 5 bars bränsletryck = 6l/min hur mycket lär då åka tillbaka till catchen vid fullgas?
Hmm.. funderar... Finns ju 4l catchtanks att köpa. Bör ju räcka för en stunds fullgaskörning
Annars, en fuelcell på 60L kanske är bättre att skaffa än att hålla på och böka med catch och extra pumpar osv.. ?
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=5480
Eller varför inte låta originaltanken vara kvar, ha en 30L fuelcell som matas av originaltankens lågtryckspump = 55+30l soppa och 30L catchfunktion...

Är det ingen som gjort så förut?
En fuelcell är lika uppbyggd oavsett om den är för dragrace eller racing va?
Posted: 22 Apr 2009, 14:46
by Nisse Järnet
Jag har en walbro intank som matar till en 1,5l catch via originalledningarna sen en AN8 som matning till railen och original som retur till catchen och sen retur tillbaka till originaltanken.
2 st 044 pumpar från catchen, vi får se om ett par veckor hur det funkar

Posted: 22 Apr 2009, 17:55
by Nisse977
Jag hade gärna kört Walbro intank jag med, men vågar inte då jag ska ha E85...
Får se om kanske kör med två Facet Redtop som matarpumpar + 4l catch.
Det är den där nedrans 300km/h körningen som ställer till det för mig. Hade jag bara kört bana skulle jag inte oroat mig så mycket, men ska man ligga och pressa en stund på max så går det åt lite soppa hehe!
Posted: 22 Apr 2009, 18:13
by Nisse Järnet
Jag med, men Walbron har ju funkat för många på E85 även om vissa haft problem, så jag testar. Kommer ändå logga bränsletrycket i sprutet så den klipper om trycket sviker =)
Posted: 22 Apr 2009, 20:58
by Snekast
Vad är det för strul med E85 och walbron?!
Posted: 22 Apr 2009, 21:02
by Scrazher
Snekast wrote:Vad är det för strul med E85 och walbron?!
vet ej, inte upplevt något i vilket fall.
Läst om ett fall med brända kol i pumpen... men JAG har inte sett några fler iaf.

Posted: 22 Apr 2009, 21:38
by Nisse Järnet
Snekast wrote:Vad är det för strul med E85 och walbron?!
Som Scrazher skrev så har vissa råkat ut för att pumpen lägger av med E85, men det verkar funka utan några som helst problem för många andra så jag vettefan vad det beror på.
Posted: 28 Apr 2009, 13:24
by Nisse977
Hittade lite prylar ang Walbro och E85 på nätet. En kille som mailat och frågat.
Ethanol (E85) with walbro pump
Hi!
I did some research in using E85 with Walbro 340 pump. I contacted Walbro and as I expected the answer was as follow:
____________________________________________________
Daniel,
In reply to your inquiry,
GSS340 is not designed for use in ethanol. Use in E85 will dramatically shorten the life of the pump.
Regards,
Diana Hutchinson
Sales Account Representative
TI Automotive Systems LLC
Aftermarket Sales
Phone: 989-872-7243
Fax: 989-872-4957
Email:
DHutchinson@US.TIAuto.com
---------------------------------------------------------------------
I had my toughts to test it for real... but now will I not do that.
Daniel
Posted: 28 Apr 2009, 16:55
by Nisse Järnet
Min heter nog inte 340? Aja vi får se hur länge den pallar

Posted: 29 Apr 2009, 10:29
by Nisse977
Härom dagen snackade jag med en Volvosnubbe som menade på att det inte alls är problem med Walbro och E85, han skulle köra det i sin 500hk 850.. Får väl se hur det går.
För min del blir det 2x Bosch 984 och antagligen 2x Facet Redtop som matarpumpar

Posted: 29 Apr 2009, 11:11
by Nisse Järnet
Ja det verkar skumt, måste nästan vara olika serier eller nåt?
Boschs pumpar ska ju tydligen inte heller klara E85 men det verkar dom ju göra iaf

Posted: 29 Apr 2009, 17:23
by Nisse977
Jävla bök när man inte vet vilken pump man ska våga lita på... Dock känns Saab Biopower pumpen värd att lita på då den kommer från en E85 bil
Idag mätte jag upp vad original lågtryckspump i tanken friflödar med
vatten
På
12v:
3,2 l/min vid samma nivå
2,9 l/min vid höjdskillnad på 0,5m
2,7 l/min vid höjdskillnad på 1,0m
På
14v:
3,8 l/min vid samma nivå
3,4 l/min vid höjdskillnad på 0,5m
3,0 l/min vid höjdskillnad på 1,0m
Så originalpumpen bör egentligen räcka till en bit eftersom höjdskillnaden i verkligheten max är ca 0,5m upp till catchtanken!? Skumt då specen på denna pump lär vara 130l/h = 2,16 l/min...?
Flödar pumpen mer på E85 eller bensin mot vatten eftersom vatten är lite "tjockare"?
Får pumpen 12v eller närmare de 14v som generatorn ger?