200sx med 1JZ-GTE Mappat, 386 hk på hjulen..

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

okej vad blir de för grejer i hjulupphägningen då?
ms racing
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

micke999 wrote:okej vad blir de för grejer i hjulupphägningen då?


k-sport coilovers
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Nu har det hänt lite med bilen.

Ny turbo
Nytt avgas
Kammar från 2JZ eurospec på väg i med ställbara kamdrev

Karaktären på motorn förra året var inget att hurra över. Kammarna i 1JZan visade sig vara helt värdelösa, slutade helt att dra efter 6000. Mycket kort register. Med eurospeckammarna får man nån mm mer i lyft och ett par grader mer durration. Sen flyttar vi nog upp registret lite med kamdreven med. Den gamla turbon visade sig vara väldigt sliten och började gå tungt i lagren, verkade även läcka olja. Nya turbon är nån turbobanditenhistoria, blir intressant att se hur den funkar.
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Idag har vi kollat över vevhusventen lite. Var inget problem förra året men tänkte ta det säkra före o uppgradera lite i år... Blir separata rör från ventilkåporna samt ett rör från tråget ovan oljenivån. Dessa dras sen till en ny ordentligt ventilerad tank. Bilder på detta kommer.
Blir även lite omdragning av vattenrören, då förra årets setup va lite av en nödlösning....
Kylaren ska även få ny fläkt med ordentlig inkapsling.
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Nu är kammarna omsvarvade för att passa i 1JZan.. Främre lagerytorna fick breddas och diametern för tätningen i framkant minskas. Nu väntar vi bara på kamdreven från england så kan dom läggas i och ställas in.

Bilder kommer inom kort...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

vad är de för turbo i år då?
ms racing
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

micke999 wrote:vad är de för turbo i år då?


Turbobanditens TB60, får se hur den lirar....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Gött att ni jobbar på. Är denna 3l liksom 2jz? Är bilen tänkt för drifting?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

skurt wrote:
micke999 wrote:vad är de för turbo i år då?


Turbobanditens TB60, får se hur den lirar....


den ska nog funka bra tror jag!! :D riktigt cool bil
ms racing
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

johankihl wrote:Gött att ni jobbar på. Är denna 3l liksom 2jz? Är bilen tänkt för drifting?


Japp, nu har det även blivit mer att göra då han fått spons från Streetperformance...

Nej den är på 2,5l och ja, drifting är d som gäller men även lite stripp...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Image
Image

Nya torbon o ny downpipe


Image

Kammarna har ramlat i


Image

Kamdrev

Image

Nytt soppasystem på gång..

Osså lite teaserbilder på polarens räser. kommer förhoppningsvis ut till sommaren

Image
Image
Image
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Liiite stora bilder bara :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

markus wrote:Liiite stora bilder bara :wink:


haha, ja jävlar va stora dom blev=)
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Nu tid bokad för mappning på PPF! Får vi se vad japanen kan prestera!
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Håller på för fullt med nya bränslesystemet, blir även en låda med löst lock över det hela för att klara reglerna.
Kammarna är ligger i och ventilspelet är uppmätt.
Ursäkta för dåliga mobilbilder...


Image
Dubbla Wallbro med filter på varje pump

Image
Ventilkåporna nylackade och anslutningar för vevhusvent är fixat

Image
Fuelriail med 1/2" banjo

Image
Nya regulatorn

Image
Övre anslutningen används som luftning med en skottgenomgång i bakpartiet

Image
Y-kors

Image
Pumpar uppifrån
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
tomsan
Posts: 87
Joined: 23 Jun 2007, 22:49
Location: Olofström

Post by tomsan »

Undrar vart du hittat det y korset?
MVH:Tommi
Saab?
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Post by RWHP »

johankihl wrote:Gött att ni jobbar på. Är denna 3l liksom 2jz? Är bilen tänkt för drifting?


Är väldigt kort slag på 1JZ, 71mm om jag minns rätt mot 2JZans 86mm. Är samma kolvdiameter dock.. De här motorerna gillar att varvas :D

Du skulle ha fått tag på ett 2JZ block med vev så du fått dig en 1.5JZ ;) Säg till om du ska kasta orignal tändspolarna i soporna, är samma som på 2JZ och de är ju bevisa att de funkar så de lägger jag gärna beslag på för en peng isf :)

Stoppade i en 1JZ i min gamla MK3a, mycket trevlig motor!


1045whp Supra builder
Post Reply