200sx med 1JZ-GTE Mappat, 386 hk på hjulen..
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Nu har det hänt lite med bilen.
Ny turbo
Nytt avgas
Kammar från 2JZ eurospec på väg i med ställbara kamdrev
Karaktären på motorn förra året var inget att hurra över. Kammarna i 1JZan visade sig vara helt värdelösa, slutade helt att dra efter 6000. Mycket kort register. Med eurospeckammarna får man nån mm mer i lyft och ett par grader mer durration. Sen flyttar vi nog upp registret lite med kamdreven med. Den gamla turbon visade sig vara väldigt sliten och började gå tungt i lagren, verkade även läcka olja. Nya turbon är nån turbobanditenhistoria, blir intressant att se hur den funkar.
Ny turbo
Nytt avgas
Kammar från 2JZ eurospec på väg i med ställbara kamdrev
Karaktären på motorn förra året var inget att hurra över. Kammarna i 1JZan visade sig vara helt värdelösa, slutade helt att dra efter 6000. Mycket kort register. Med eurospeckammarna får man nån mm mer i lyft och ett par grader mer durration. Sen flyttar vi nog upp registret lite med kamdreven med. Den gamla turbon visade sig vara väldigt sliten och började gå tungt i lagren, verkade även läcka olja. Nya turbon är nån turbobanditenhistoria, blir intressant att se hur den funkar.
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Idag har vi kollat över vevhusventen lite. Var inget problem förra året men tänkte ta det säkra före o uppgradera lite i år... Blir separata rör från ventilkåporna samt ett rör från tråget ovan oljenivån. Dessa dras sen till en ny ordentligt ventilerad tank. Bilder på detta kommer.
Blir även lite omdragning av vattenrören, då förra årets setup va lite av en nödlösning....
Kylaren ska även få ny fläkt med ordentlig inkapsling.
Blir även lite omdragning av vattenrören, då förra årets setup va lite av en nödlösning....
Kylaren ska även få ny fläkt med ordentlig inkapsling.
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Liiite stora bilder bara
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Håller på för fullt med nya bränslesystemet, blir även en låda med löst lock över det hela för att klara reglerna.
Kammarna är ligger i och ventilspelet är uppmätt.
Ursäkta för dåliga mobilbilder...
Dubbla Wallbro med filter på varje pump
Ventilkåporna nylackade och anslutningar för vevhusvent är fixat
Fuelriail med 1/2" banjo
Nya regulatorn
Övre anslutningen används som luftning med en skottgenomgång i bakpartiet
Y-kors
Pumpar uppifrån
Kammarna är ligger i och ventilspelet är uppmätt.
Ursäkta för dåliga mobilbilder...
Dubbla Wallbro med filter på varje pump
Ventilkåporna nylackade och anslutningar för vevhusvent är fixat
Fuelriail med 1/2" banjo
Nya regulatorn
Övre anslutningen används som luftning med en skottgenomgång i bakpartiet
Y-kors
Pumpar uppifrån
johankihl wrote:Gött att ni jobbar på. Är denna 3l liksom 2jz? Är bilen tänkt för drifting?
Är väldigt kort slag på 1JZ, 71mm om jag minns rätt mot 2JZans 86mm. Är samma kolvdiameter dock.. De här motorerna gillar att varvas
Du skulle ha fått tag på ett 2JZ block med vev så du fått dig en 1.5JZ Säg till om du ska kasta orignal tändspolarna i soporna, är samma som på 2JZ och de är ju bevisa att de funkar så de lägger jag gärna beslag på för en peng isf
Stoppade i en 1JZ i min gamla MK3a, mycket trevlig motor!
1045whp Supra builder