M50 kammar ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: M50 kammar ?

Post by Loordan »

Och hur påverkars avgasvärdena? Mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: M50 kammar ?

Post by Evinrude »

Går inte igenom SBP med dubbla insugskammar iaf.
Men då man ändå har hobbykväll innan så kan man lika gärna byta kam oxå. :P
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: M50 kammar ?

Post by Loordan »

Okej, Effektmässigt då? Har inte hört om några exakt siffror men hur ändras motorns karaktär?mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M50 kammar ?

Post by Nisse Järnet »

Drar längre än standard.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: M50 kammar ?

Post by Loordan »

inget nämnvärt i det nedre registret då? mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M50 kammar ?

Post by Sten »

Loordan wrote:inget nämnvärt i det nedre registret då? mvh
Oxå nyfiken på detta!
KristianP
Posts: 40
Joined: 23 May 2010, 00:47

Re: M50 kammar ?

Post by KristianP »

Evinrude wrote:Går inte igenom SBP med dubbla insugskammar iaf.
Men då man ändå har hobbykväll innan så kan man lika gärna byta kam oxå. :P
Kan du/någon utväckla de där? Har ni labbat med en riktig avgastest?

För de flesta brukar ju få ha en besiktnings mapp för att rulla igenom. Prestanda och avgasvärden brukar ju inte gå hand i hand
mbfidde
Posts: 546
Joined: 01 May 2011, 22:04
Location: Markaryd

Re: M50 kammar ?

Post by mbfidde »

KristianP wrote:
Evinrude wrote:Går inte igenom SBP med dubbla insugskammar iaf.
Men då man ändå har hobbykväll innan så kan man lika gärna byta kam oxå. :P
Kan du/någon utväckla de där? Har ni labbat med en riktig avgastest?

För de flesta brukar ju få ha en besiktnings mapp för att rulla igenom. Prestanda och avgasvärden brukar ju inte gå hand i hand
hobbykväll kan ju betyda att man plockar bort ev turbo anläggning ex, då kan man ju byta en insugskam samtidigt.
Fredrik Salomonsson
0735226071

e30 649,7hk
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M50 kammar ?

Post by Sten »

Sten wrote:
Loordan wrote:inget nämnvärt i det nedre registret då? mvh
Oxå nyfiken på detta!
Nån som kan berätta hur registret blir jämfört mot orginal?

Mera på topp eller mera linjärt?

Är det svårt att montera insugskam på avgas,nån som har lust att berätta hur man gör?
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: M50 kammar ?

Post by Daniel86 »

Skillnaden blir att effekten inte börjar dala efter 6000 utan istället håller den samma effekt till lite efter 7000.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M50 kammar ?

Post by Sten »

Aha,tack!
firefoxe34
Posts: 129
Joined: 18 Jun 2011, 09:20

Re: M50 kammar ?

Post by firefoxe34 »

okila nr på insugskammarna. någon som har en lista. på min tex så har jag olika nr. men det är insugskammar från en 325 och en 525. nr 887 på slutet finns även med 887m på slutet
525 e34 AKA 529 jakten på 700whp>>>>>> http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=59547" onclick="window.open(this.href);return false;<<<<<<
KristianP
Posts: 40
Joined: 23 May 2010, 00:47

Re: M50 kammar ?

Post by KristianP »

mbfidde wrote:
KristianP wrote:
Evinrude wrote:Går inte igenom SBP med dubbla insugskammar iaf.
Men då man ändå har hobbykväll innan så kan man lika gärna byta kam oxå. :P
Kan du/någon utväckla de där? Har ni labbat med en riktig avgastest?

För de flesta brukar ju få ha en besiktnings mapp för att rulla igenom. Prestanda och avgasvärden brukar ju inte gå hand i hand
hobbykväll kan ju betyda att man plockar bort ev turbo anläggning ex, då kan man ju byta en insugskam samtidigt.
Jag hade de tanke sättet också med min föra turbo konventerade bil. Får inte glöma att allt ska på igen efter besiktningen. När man väll står där så märker man att de blev lite väll mycket

I alla fall.. Jag märker om de går när jag gör min bes. mapp
Post Reply