Bmw E30 318i turbo M10B18 (Uppdaterad!)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
ditt as, försökte du va rolig nu
ska prova här då.. håll i er nu pojkar å flickor..
just nu dricker vi sprit och ljuger i varandra lite grann.. men jag tror jag lyckades med dessa bilder.
här ser ni det slutgiltiga resultatet, en td04 13c agg med 70mm tryckrör, en till synes giganitsk intercooler (för turbon) och en gammal hederig saab dump.. Alltihop lirar inte riktigt med varandra, eftersom tryckrören är stor, ic:n likaså, och motor vill dra bäst vid 3500-7000+? ungefär.. shitflighten har jag ställt vid 5000rpm just nu, eftersom det inte lönar sig att varva mer än så för sen är det totalt stopp i maskineriet (tack td04a) men en film kommer snart, jag känner att bland alla er effekttokiga galningar, ska ni äntligen få se vad en mindre beemer klarar av med några piskrapp över ryggen
ska prova här då.. håll i er nu pojkar å flickor..
just nu dricker vi sprit och ljuger i varandra lite grann.. men jag tror jag lyckades med dessa bilder.
här ser ni det slutgiltiga resultatet, en td04 13c agg med 70mm tryckrör, en till synes giganitsk intercooler (för turbon) och en gammal hederig saab dump.. Alltihop lirar inte riktigt med varandra, eftersom tryckrören är stor, ic:n likaså, och motor vill dra bäst vid 3500-7000+? ungefär.. shitflighten har jag ställt vid 5000rpm just nu, eftersom det inte lönar sig att varva mer än så för sen är det totalt stopp i maskineriet (tack td04a) men en film kommer snart, jag känner att bland alla er effekttokiga galningar, ska ni äntligen få se vad en mindre beemer klarar av med några piskrapp över ryggen
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
juste, ska tillägga att den för tillfället vid 0,8 bars ladd klarar av att hålla en m3 3.0 bakom sig ända tills 4:an åker i, då blir det för tungjobbat för den stackars 8 ventilars M10:an
jag erkänner själv att det faktiskt känns lite häftigt... men inte hälften så häftigt som att gasa ur steckas m20 för fullt på 3.an 4:an å 5:an faktiskt, som jag fick göra tidigare ikväll.. respect till den vagnen säger jag bara! kort å gott ett satans as
jag erkänner själv att det faktiskt känns lite häftigt... men inte hälften så häftigt som att gasa ur steckas m20 för fullt på 3.an 4:an å 5:an faktiskt, som jag fick göra tidigare ikväll.. respect till den vagnen säger jag bara! kort å gott ett satans as
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
de mest spektakulära med denna motor är V.E.M.S sprutet, som har fungerat som den spegel som reflekterar mitt anlete varje dag..
blir lika imponerad varje gång jag vrider på nyckeln, de bästa jag köpt till en bil nån gång, någonsin genom tiderna... för denna peng (8900:-) kan man verkligen göra allt. så nog är M10:an kompatibel, ska följa upp den här tråden när ett vettigt turbo agg är monterat, mappat och sedan bromsat.. så man får svart på vitt vad den verkliga effekten är.. ska även väga hela egipaget när den är klar.
blir lika imponerad varje gång jag vrider på nyckeln, de bästa jag köpt till en bil nån gång, någonsin genom tiderna... för denna peng (8900:-) kan man verkligen göra allt. så nog är M10:an kompatibel, ska följa upp den här tråden när ett vettigt turbo agg är monterat, mappat och sedan bromsat.. så man får svart på vitt vad den verkliga effekten är.. ska även väga hela egipaget när den är klar.
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
hehe nja kunde ju som aldri somna, så man hamnade vid datorn igen ett tag
jejjemen, nu har viju svart på vitt att den gick 15 blankt på rakan idag, en sekund långsammare än petters m3 3.0.. då med lite ovan chafför.. men något lättare, typ 50 panner mindre lr nåt, haha.. allt för att de skulle gå fort.. meeen större turbo, spridare, mera ladd och lite finlir till nästa år så borde den gå någorlunda iaf..
jejjemen, nu har viju svart på vitt att den gick 15 blankt på rakan idag, en sekund långsammare än petters m3 3.0.. då med lite ovan chafför.. men något lättare, typ 50 panner mindre lr nåt, haha.. allt för att de skulle gå fort.. meeen större turbo, spridare, mera ladd och lite finlir till nästa år så borde den gå någorlunda iaf..
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
hehe sant.. nästa år ska bli inressant, på flera håll faktiskt..
njaaa hähä, de lät lite jobbit.. får väl kompensera med lite ladd iställe nerå, men tanigare än markus (som körde) kan man ju knappast bli.. inte levande iaf.. men som sagt, en vägning på kärran väntar väl nästa år också då, när den är klar som den är tänkt att vara..
njaaa hähä, de lät lite jobbit.. får väl kompensera med lite ladd iställe nerå, men tanigare än markus (som körde) kan man ju knappast bli.. inte levande iaf.. men som sagt, en vägning på kärran väntar väl nästa år också då, när den är klar som den är tänkt att vara..
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
joo, får väl skriva en rad igen då..
till vintern blir det en uppdatering.. grenröret ska byggas om för extern wastegate, möjligtvis 50mm hks kopia, turbon blir en garret t04 med pulssplit (redan införskaffad) en modell saftigare dump, större spridare och en mustigare soppa pump..
till det uvändiga blir det något finare å fetare kjolpaket, ev kommer m3 breddningen på, har inte bestämt mig än
hellackering, ordentlig mappning å fulla spätt
får vi allt att fungera som det är tänkt, och hoppas på, så kanske man kan bromsa driftsäkra 250-280hk och använda kärran som bruksbil dag ut å dag in..
men som sagt, visar sig snart vart de bär iväg..
till vintern blir det en uppdatering.. grenröret ska byggas om för extern wastegate, möjligtvis 50mm hks kopia, turbon blir en garret t04 med pulssplit (redan införskaffad) en modell saftigare dump, större spridare och en mustigare soppa pump..
till det uvändiga blir det något finare å fetare kjolpaket, ev kommer m3 breddningen på, har inte bestämt mig än
hellackering, ordentlig mappning å fulla spätt
får vi allt att fungera som det är tänkt, och hoppas på, så kanske man kan bromsa driftsäkra 250-280hk och använda kärran som bruksbil dag ut å dag in..
men som sagt, visar sig snart vart de bär iväg..
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
Jahaja, tar väl å visar lite intresse och uppdaterar tråden litegranna då..
byggandet fortsätter i vintermörkret iaf.. motorn har lyfts ur å fått en liten översyn. Grenröret har numera gjorts om för separat wastegate, så man får bruk för 50mm hks-kopian som man slängt ut stålars på
sen har ett par grejjer rammlat iväg på eloxering,
och motorrummet har städats upp lite granna också
har tatt lite bilder på hur det kommer se ut på ett ungefär med den nya t04 turbon som ska stressa den lille latoxen i sommar
när jag plockade bort den gamla turbon och tryckrören så såg jag att en av siliconslangarna hamnat emot grenröret på ett ställe när det skakat till sig lite, så det har varit ett litet läckage där ett tag
aja, ska bli skoj att prova i sommar igen och se om det blir någe mera ösa.. ska väl börja fräscha till karossens utsida lite snart också..
m3 breddningen skippar jag nog iaf.. för mycket slipande och spacklande känns det som
återkommer väl med lite flera byggbilder då montering av den lite uppfräschade framvagnen och motorn börjar närma sig..
byggandet fortsätter i vintermörkret iaf.. motorn har lyfts ur å fått en liten översyn. Grenröret har numera gjorts om för separat wastegate, så man får bruk för 50mm hks-kopian som man slängt ut stålars på
sen har ett par grejjer rammlat iväg på eloxering,
och motorrummet har städats upp lite granna också
har tatt lite bilder på hur det kommer se ut på ett ungefär med den nya t04 turbon som ska stressa den lille latoxen i sommar
när jag plockade bort den gamla turbon och tryckrören så såg jag att en av siliconslangarna hamnat emot grenröret på ett ställe när det skakat till sig lite, så det har varit ett litet läckage där ett tag
aja, ska bli skoj att prova i sommar igen och se om det blir någe mera ösa.. ska väl börja fräscha till karossens utsida lite snart också..
m3 breddningen skippar jag nog iaf.. för mycket slipande och spacklande känns det som
återkommer väl med lite flera byggbilder då montering av den lite uppfräschade framvagnen och motorn börjar närma sig..
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
jahopp, har donat å trixat vidare lite granna..
skickade ett lass med grejjer på zinkning.. vart rätt sjysst måste jag säga, ger en speciell look på grejjorna..
så det har varit en ren fröjd att skruvat ihop allting sista tiden..
går det gott rammlar nog motorn i också under helgen..
sen är det väl egentligen bara lite el, byta lite lager i växellådan, och ett par packboxar i diffen kvar.. sen ska man väl kunna dänga lite efter vägarna med den igen
bodykit å lackering blir det lite senare i vår..
skickade ett lass med grejjer på zinkning.. vart rätt sjysst måste jag säga, ger en speciell look på grejjorna..
så det har varit en ren fröjd att skruvat ihop allting sista tiden..
går det gott rammlar nog motorn i också under helgen..
sen är det väl egentligen bara lite el, byta lite lager i växellådan, och ett par packboxar i diffen kvar.. sen ska man väl kunna dänga lite efter vägarna med den igen
bodykit å lackering blir det lite senare i vår..
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
johopp, nu ligger motorn i..
passade fint även i år
rev växellådan också för att kolla vad det var som lät så illa förra säsongen.. tänkte byta 4 lager och packboxarna å sen köra på bara..
skulle sluta på 2800 ungefär för allt, men då rammlade jag över en m535 låda istället som verkar vara nåra kronor billigare, som jag förmodligen kommer åka och hämta i veckan.. Skulle tydligen vara i okej skick också så ja satsar hellre på det tror jag
trucken på jobbet är bra till mycket...
å där har vi svikaren...
ajja, går det vägen är den startad å körbar till helgen igen..
sen ska det bara börjas slipas å spacklas å slipas ännu mer..
passade fint även i år
rev växellådan också för att kolla vad det var som lät så illa förra säsongen.. tänkte byta 4 lager och packboxarna å sen köra på bara..
skulle sluta på 2800 ungefär för allt, men då rammlade jag över en m535 låda istället som verkar vara nåra kronor billigare, som jag förmodligen kommer åka och hämta i veckan.. Skulle tydligen vara i okej skick också så ja satsar hellre på det tror jag
trucken på jobbet är bra till mycket...
å där har vi svikaren...
ajja, går det vägen är den startad å körbar till helgen igen..
sen ska det bara börjas slipas å spacklas å slipas ännu mer..