Page 2 of 2
Posted: 29 Dec 2008, 11:23
by knotan
Nobbe wrote:1gram är alltid 1gram
Dock vete fan hur man skulle lyckas att smida en impeller.
dem använder keronite istället, det är den nya bättre metoden
Posted: 29 Dec 2008, 11:34
by Andreas K
det kan inte vara så att det sitter billet hjul på typ förserie/test turbosar i ex hx40 fallet, det kan mao se olika ut från turbo till turbo utan någon större kostnadsskillnad? Dvs de hx40 som har billet hjul kommer ex direkt från scanias testverksamhet?
Posted: 29 Dec 2008, 20:16
by Snekast
tar ju sjukt lång tid att göra (en!) impeller verkar det ju som.
http://uk.youtube.com/watch?v=RSvgvNyHE ... re=related
Posted: 29 Dec 2008, 21:00
by Andreas K
men det är också sjukt dyrt att gjuta upp enstyck...
Posted: 29 Dec 2008, 21:13
by Snekast
Jo det är ju sant
Posted: 12 Jan 2009, 16:18
by Avvah
Lyfter lite,
Någon som vet med säkerhet om det finns Holset HX40 agg med 16 avgas och T3 fläns som inte är delad, dvs ej twinentry. Tacksam för svar så man kan börja leta (:
Posted: 12 Jan 2009, 17:10
by cerveza
Avvah wrote:Lyfter lite,
Någon som vet med säkerhet om det finns Holset HX40 agg med 16 avgas och T3 fläns som inte är delad, dvs ej twinentry. Tacksam för svar så man kan börja leta (:
nej ... har aldrig sett eller hört nått sånt, skulle inte vilja ha ett heller twinentry är där av en orsak på aggregaten
Posted: 12 Jan 2009, 20:35
by Avvah
cerveza wrote:nej ... har aldrig sett eller hört nått sånt, skulle inte vilja ha ett heller twinentry är där av en orsak på aggregaten
Fasen! Har ett fint grenrör för T3 som jag tänkte använda... Ingen som har något förslag på någon annan turbo i samma storlek som har T3 anslutning. motorn är en 2.8L M20 med portad topp och Z45 tanken är att landa runt 1 bar.
Eller är det pulssplit grenrör det ända rätta? (:
Posted: 12 Jan 2009, 20:51
by peppe
Ja bygg ett nytt rör och åk puls delat eller så fräser du bort delningen i avgashuset och använder 40in ändå.
Posted: 13 Jan 2009, 12:18
by Avvah
peppe wrote:Ja bygg ett nytt rör och åk puls delat eller så fräser du bort delningen i avgashuset och använder 40in ändå.
Faen, Ja varför var man inte smart nog och köpte ett delat grenrör från början det är frågan. Hur långt in sträcker sig delningen i avgashuset på en hx40? man borde ju tappa lite av turbons effekt.
Jag kanske inte ens ska ha ett HX40 med 16s avgas till min maskin M20B28 portad topp med Z45. kanske lika bra att satsa på större agg direkt i T4 storlek...
Posted: 13 Jan 2009, 12:37
by RoDe
Avvah wrote:peppe wrote:Ja bygg ett nytt rör och åk puls delat eller så fräser du bort delningen i avgashuset och använder 40in ändå.
Faen, Ja varför var man inte smart nog och köpte ett delat grenrör från början det är frågan. Hur långt in sträcker sig delningen i avgashuset på en hx40? man borde ju tappa lite av turbons effekt.
Jag kanske inte ens ska ha ett HX40 med 16s avgas till min maskin M20B28 portad topp med Z45. kanske lika bra att satsa på större agg direkt i T4 storlek...
lite trådar engående detta:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =twinentry
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =twinentry
har du smidda kolvar o stakar o ska plocka ut monstereffekt så ska du ha ett större agg.
kör du med svarvade originalkolvar så duger det gott o väl med en hx40 med 16 hus som ska räcka upp till en 600hk.
Posted: 13 Jan 2009, 12:53
by Avvah
Thx RoDe!
Nu har jag lite läsning framför mig, ska inte plocka någon monstereffekt, kanske runt 450hk motsv. Har v12 kolvar jag tänkte prova med, dock tror jag att det kommer bli väldigt lågt komp med dem e34 TDSvev och 130mm stakar.