Page 2 of 4
Posted: 15 Nov 2008, 20:19
by bumper
Försvinner BMW bilarna från strippen, så kommer iaf inte jag att åka och kolla.
Det är ju BMW som drar dit en.
Posted: 15 Nov 2008, 21:01
by pelko
Tycker det är både bra och "dåligt". Fördelarna väger emot nackdelarna och det bör ju gå att bygga något skyddstråg eller liknande under motorn som blir demonterbar.
Mvh Mathias
Posted: 15 Nov 2008, 21:03
by Magnaten
de e väl bara att göra som vissa raggar dragracers. linda några vuxenblöjor under motor/låda..SFI taggar kan man skriva ut själv
det är inte mkt som behövs för att stoppa lite läckage...
Posted: 15 Nov 2008, 21:18
by r.ivars
men är det inte sprängblöja då? Sån där asfrän med spännremmar och hela skiten?
Posted: 16 Nov 2008, 10:10
by bumper
Som sagt, det blir rena strippenbyggen som kommer att köra i framtiden.
Så kallade "gatbilar", som åker dit för skojs skull, kommer att försvinna vilket jag tycker är synd.
Hur många "gatbilar" med effekter med minst 500 hk kommer att försvinna? Jag tror det är säkert 90 %.
Nej, resultatet är att det blir att dessa bilar dyker upp på rejsa.nu event och liknande.
Posted: 16 Nov 2008, 10:25
by Masen
Jag tycker att det är bra.Finns det nå drygare än att som publik sitta och vänta på sanering?
Men trots att jag åker Volvo så vetef*n hur skiten ska få plats
Posted: 16 Nov 2008, 11:47
by Mikael S
Mer bilan på gatan och mindre på strippen helt enkelt då
Posted: 16 Nov 2008, 11:49
by JBlom
Skitkul för en annan som åker fläktkylt...
Får bli enbart gata då...
Posted: 16 Nov 2008, 11:59
by Mikael S
Blir lite förvirrad av att läsa reglementena. Men enda jag hittar när det gäller ET-reglementet är detta. dom flesta lokala tävlingar går väl efter ET reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf
Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33). 4,50 - 6,39 sek 1/8 mile (201,17 m) krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11.
För bilar med överladdning eller lustgassystem i säkerhetskategori Advanced ET
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
DRT 1.11 Nedre motorskydd
Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl.
Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten.
Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
Posted: 16 Nov 2008, 12:06
by St3v3
Borde väl gå göra en löstagbar plåt som man bara har monterad på tävlingar?
Posted: 16 Nov 2008, 12:11
by Clew
Magnaten wrote:Clew wrote:Ja då lägger jag då ingen energi på att köra rakt fram då. Hade tänkt att testa lite.
Det här kan väl vara krav på bilar med framkrafs det är ju ändå dom som brukar spränga lådor och kladda ner hela strippen.
det är just såna som "ska prova lite" som oftast kladdar ner strippen, har inte riktigt koll på hur mkt påfrestning det blir på bitarna när man mosar på lite på klistrat.
dom seriöst intresserade finner oftast en bra lösning på saneringbiten
detta var inte just direkt riktat mot dej
Jo det har du nog rätt i, det jag mena var att jag inte är så seriöst
intresserad av raktfram-åka, så det får ju helt enkelt vara för min del.
Nåt 5cm tråg är inte att tala om, då försvann min markfrigång nästan helt...
Det är ju ändå en publiksport och det är inte så kul att vänta på sanering, brukar vara på alla kjula och malmby evenemang då jag bor i närheten, och där ute har man nog väntat åtskilliga timmar totalt.
Men om man nu skulle bygga sig en blöja, är det någon som har koll på vad för material som kan vara lämpligt att lägga i den? Har sett sånt på summit, men det borde väl finnas nåt man kan få tag i på hemmaplan?
Posted: 16 Nov 2008, 12:16
by St3v3
Clew wrote:Nåt 5cm tråg är inte att tala om, då försvann min markfrigång nästan helt...
Det behöver ju inte sticka ner 5 cm under tråget, borde ju kunna ligga just under tråget med en 5 cm kant uppåt, om det finns plats dvs
Posted: 16 Nov 2008, 12:33
by Micke johansson
Trelleborgs packning som pite borna säger.. detta kommer bli jätte jobbigt
Posted: 16 Nov 2008, 12:39
by JohanH
Mikael S wrote:Blir lite förvirrad av att läsa reglementena. Men enda jag hittar när det gäller ET-reglementet är detta. dom flesta lokala tävlingar går väl efter ET reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdfFrån och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33). 4,50 - 6,39 sek 1/8 mile (201,17 m) krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11.
För bilar med överladdning eller lustgassystem i säkerhetskategori Advanced ET
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdfDRT 1.11 Nedre motorskydd
Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl.
Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten.
Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
Det lär ju betyda att 10sec o uppåt "klarar sig". Sen att dom som enbart kör stripp bör montera det ändå är väl en god gärning.
Regeln ger då ialla fall utrymme för "gatbilar" fortfarande. Skulle det införas rakt över så skulle EDPS o liknande bli bra mycket mindre.
Sen ang framkrafs så är det precis som någon nämnde ovan att seriösa förare bygger lådor som håller
För min egen del så ska det nog inte vara några problem att få dit lite plåt under motor/låda.
mvh johan
Posted: 16 Nov 2008, 12:59
by Doktorn
det är bara en plåt som behövs, e väl fan inget å lipa över!! Åk på mer än 1 dragrace tävling per sommar och du är så trött på saneringar att du skulle kunna hänga klantarslet som glömt dra nån slangkoppling och lägger olja över banan i ögonbrynen!!
Posted: 16 Nov 2008, 13:07
by Tian
Den som löser detta på ett regelmässigt sätt på en E-30 får gärna dela med sig hur han gjort..