Ny regel för dragracing.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Ny regel för dragracing.

Post by Bmwandreas »

Alla bilar under 12 sek ska vara utrustad med "motorblöja" så att det blir mindre saneringar nästa år.

Skapligt lätt att kunna montera det på en BMW :cry:
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Re: Ny regel för dragracing.

Post by Ximon »

Bmwandreas wrote:Skapligt lätt att kunna montera det på en BMW :cry:


Det ska väl inte vara några större problem 8)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vilket reglemente är detta?
Tänkte mest på vilka evenemang som kommer kräva det. Har svårt att se att det skulle bli krav till 2009 på t.ex Kjula?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Det är http://tsds.se/ regler.
Om de skrivs in i SBF:s Tekniska Dragracingreglemente lär alla tävlingar se till så dessa regler uppfylls.
Nu är det kanske inte så troligt att de skrivs in redan till nästa år.
Det skulle som sagt bli lite problem med besiktningen på EDPS för många då :)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det står i SBF under tekniska regler. Sid 15 här: http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Så det är ett regel på ALLA tävlingar.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

bra som fan, då jag som åskådare inte betalar för att se alla satans saneringar.
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Nått som ni kommer sälja?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Bmwandreas wrote:Det står i SBF under tekniska regler. Sid 15 här: http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Så det är ett regel på ALLA tävlingar.


Det är precis som Magnaten säger en bra regel.
Den har tidigare varit klasspecificerad och endast ett fåtal klasser har påverkats.
Regeln har funnits i reglementet för super-klasserna och Comp tidigare men nu verkar de tydligen ta steget att tillämpa den fullt ut.

Eftersom dragracing är en publiksport är detta ett steg i rätt riktning för att erbjuda publiken den bästa möjliga underhållningen. Dessvärre drabbas nog, som du säger Ärtan, många europeiska "orginalbilar".
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja hur fan monterar man en blöja på en E30 med framvagnsbalken 5mm under upphöjningen i tråget? Svår regel för eurobilar..
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

Bmwandreas wrote:Ja hur fan monterar man en blöja på en E30 med framvagnsbalken 5mm under upphöjningen i tråget? Svår regel för eurobilar..


då får helt enkelt bmw åkarna hålla sej på kinnekulle eller vid rödljusen på stan om dom inte hittar en lösning :)
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Det behöver inte vara en "blöja", går bra med en tråg med kant som går upp 2" eller vad det var och med uppsugande material i botten , bygger man ett sånt o sätter under hela skiten så funkar det väl?
Inte fartguppsvänligt men ska man envisas med dragracing så får det gå.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Ja då lägger jag då ingen energi på att köra rakt fram då. Hade tänkt att testa lite.
Det här kan väl vara krav på bilar med framkrafs det är ju ändå dom som brukar spränga lådor och kladda ner hela strippen.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

Clew wrote:Ja då lägger jag då ingen energi på att köra rakt fram då. Hade tänkt att testa lite.
Det här kan väl vara krav på bilar med framkrafs det är ju ändå dom som brukar spränga lådor och kladda ner hela strippen.


det är just såna som "ska prova lite" som oftast kladdar ner strippen, har inte riktigt koll på hur mkt påfrestning det blir på bitarna när man mosar på lite på klistrat.

dom seriöst intresserade finner oftast en bra lösning på saneringbiten

detta var inte just direkt riktat mot dej
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Kanonregel faktiskt, ingen vill stå å titta på saneringar, det går alltid att klämma in blöjan på samma sätt som det alltid går att tråkla dit en sprängmatta till lådan, visst, merarbete, men vi kommer alla va tacksamma i sommar.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

för en som inte är så insatt i det där, någon som har en bild på hur det ser ut?
Karl Jansson, 070-4406777
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Tur att jag kommer svänga med bilen istället och sen finns ju Uråsa för en annan...=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Post Reply