Page 2 of 22

Posted: 09 Sep 2008, 22:03
by jorgen
som peter säger så passar s38 spjällhuset. använd till cylinder 1.2.5.6. gummiskivorna ska funka bra uner tryck så länge dom är färska men som alla gummi sp åldras de.

Posted: 10 Sep 2008, 20:37
by ScratcH
Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar :?:

Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?

Posted: 10 Sep 2008, 20:42
by ScratcH
[quote]ost-färgat? :) ?

Blev något ljusare:

Image

Posted: 10 Sep 2008, 21:18
by jorgen
ScratcH wrote:Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar :?:

Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?


du behöver inte kapa i spjällhusen. det är bara att ta bort mittenparet o korta axeln. på 3.8 måste du även korta tryckutjämnaren

här har du en bild på hur min ser ut med 3.8 spällhus före kortning av axel o tryckutjämnaren

Image

Posted: 10 Sep 2008, 21:34
by M3JONAS
ScratcH wrote:Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar :?:

Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?


Nej för fan!
Bygg nytt insug med ny fläns mot toppen och nya runners istället.

Posted: 11 Sep 2008, 07:34
by ScratcH
Blown M5 "En tidigare version av motorn som funkade sådär, började med att låta kompressorn trycka mot spjällen = dålig ide .... Byggde då om till dubbla 80mm spjäll före kompressorn så blev det mycket bättre. "


Jag tänkte kapa spjällen en bit efter spridarfästet för att sedan svetsa på nya runners till plenumet. Känns inte helt rätt att göra så :oops:


M3JONAS agerade hemlig spion från M-avdelningen 8)

Posted: 11 Sep 2008, 20:04
by ScratcH
Trevligt paket från USA anlände för ett tag sen :lol:

Image

Image

Image

Posted: 11 Sep 2008, 20:12
by wuffee
Kapa inte sönder spjällen, köp en lösfläns å bygg helt nytt istället.. spjällen är ju värda stålars ;)..

Trevligt projekt i övrigt! :)

MVh
Uffe

Posted: 11 Sep 2008, 22:40
by M3JONAS
Är det där långkompskolvar?

Ser ut som högkompade kolvar till sugmotor!?

Posted: 11 Sep 2008, 22:49
by Bmwandreas
Till och med orig kolvarna har dome. Så de där har högre komp än orig kolvar. Det där lär du nog räknar lite på..

Posted: 11 Sep 2008, 23:01
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Till och med orig kolvarna har dome. Så de där har högre komp än orig kolvar. Det där lär du nog räknar lite på..


Precis: Ser ut som mina kolvar till min gamla sugmotor, de kolvarna gav ett komp på ca 12,2:1.

Kan ju iofs vara nerflyttade ringar och kortare avstånd ovanför kolvbulten.

Posted: 12 Sep 2008, 08:28
by ScratcH
Beställde smidda std. komp kolvar.
Sänker kompet med en 3.5mm MLS.
Idén var om kompressor installationen strulade så kan motorn lätt återställas å köras som sugis. Så här i efterhand så kanske det inte var den smartaste av idéer.

Posted: 12 Sep 2008, 09:24
by Bäckis
Det kan inte vara standard komp om de inte gjort en mkt sämre utformning av kolvtoppen?

Har nya originalkolvar här, och det är ca 1mm neråt doom och knappt synliga ventilurtag.

Posted: 12 Sep 2008, 09:49
by ScratcH
Har inte kollat med mina kolvar som sitter i men jag litar på att du vet vad du pratar om.
Ska höra med firman i usa om de skickat FEL...

Posted: 12 Sep 2008, 10:06
by Bäckis
De kan ju ha sänkt hela komphöjden, men då har jag svårt att se varför de skulle gjort så djupa ventilurtag. Skumt är det iaf...

Posted: 12 Sep 2008, 11:29
by M3JONAS
Kan vara en idé att kolla hor tjockt kolvtak det är på kolvarna om de är gjorda för sugmotor. På en sugmotor är det ofta viktigare att ha en lätt kolv än en som tål de höga tryck som blir vid överladdning.

Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare ;)

Posted: 12 Sep 2008, 14:04
by ScratcH

Kan vara en idé att kolla hor tjockt kolvtak det är på kolvarna om de är gjorda för sugmotor. På en sugmotor är det ofta viktigare att ha en lätt kolv än en som tål de höga tryck som blir vid överladdning.

Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare Wink


Som glad amatör så är alla tips välkomna :roll: