E30M3 Lysholm (Såld)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
ScratcH wrote:Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar
Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?
du behöver inte kapa i spjällhusen. det är bara att ta bort mittenparet o korta axeln. på 3.8 måste du även korta tryckutjämnaren
här har du en bild på hur min ser ut med 3.8 spällhus före kortning av axel o tryckutjämnaren
ScratcH wrote:Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar
Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?
Nej för fan!
Bygg nytt insug med ny fläns mot toppen och nya runners istället.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Blown M5 "En tidigare version av motorn som funkade sådär, började med att låta kompressorn trycka mot spjällen = dålig ide .... Byggde då om till dubbla 80mm spjäll före kompressorn så blev det mycket bättre. "
Jag tänkte kapa spjällen en bit efter spridarfästet för att sedan svetsa på nya runners till plenumet. Känns inte helt rätt att göra så
M3JONAS agerade hemlig spion från M-avdelningen
Är det där långkompskolvar?
Ser ut som högkompade kolvar till sugmotor!?
Ser ut som högkompade kolvar till sugmotor!?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Till och med orig kolvarna har dome. Så de där har högre komp än orig kolvar. Det där lär du nog räknar lite på..
Precis: Ser ut som mina kolvar till min gamla sugmotor, de kolvarna gav ett komp på ca 12,2:1.
Kan ju iofs vara nerflyttade ringar och kortare avstånd ovanför kolvbulten.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Det kan inte vara standard komp om de inte gjort en mkt sämre utformning av kolvtoppen?
Har nya originalkolvar här, och det är ca 1mm neråt doom och knappt synliga ventilurtag.
Har nya originalkolvar här, och det är ca 1mm neråt doom och knappt synliga ventilurtag.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
De kan ju ha sänkt hela komphöjden, men då har jag svårt att se varför de skulle gjort så djupa ventilurtag. Skumt är det iaf...
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Kan vara en idé att kolla hor tjockt kolvtak det är på kolvarna om de är gjorda för sugmotor. På en sugmotor är det ofta viktigare att ha en lätt kolv än en som tål de höga tryck som blir vid överladdning.
Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare
Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Kan vara en idé att kolla hor tjockt kolvtak det är på kolvarna om de är gjorda för sugmotor. På en sugmotor är det ofta viktigare att ha en lätt kolv än en som tål de höga tryck som blir vid överladdning.
Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare Wink
Som glad amatör så är alla tips välkomna