E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

som peter säger så passar s38 spjällhuset. använd till cylinder 1.2.5.6. gummiskivorna ska funka bra uner tryck så länge dom är färska men som alla gummi sp åldras de.
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar :?:

Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

[quote]ost-färgat? :) ?

Blev något ljusare:

Image
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

ScratcH wrote:Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar :?:

Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?


du behöver inte kapa i spjällhusen. det är bara att ta bort mittenparet o korta axeln. på 3.8 måste du även korta tryckutjämnaren

här har du en bild på hur min ser ut med 3.8 spällhus före kortning av axel o tryckutjämnaren

Image
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ScratcH wrote:Frågan är vad BMW:s M avdelning säger när jag kapar av spjällhusen på mitten för att enbart använda de som flänsar :?:

Men om jag får tag i ett billigt så kanske....är det nån här som har ett liggandes?


Nej för fan!
Bygg nytt insug med ny fläns mot toppen och nya runners istället.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Blown M5 "En tidigare version av motorn som funkade sådär, började med att låta kompressorn trycka mot spjällen = dålig ide .... Byggde då om till dubbla 80mm spjäll före kompressorn så blev det mycket bättre. "


Jag tänkte kapa spjällen en bit efter spridarfästet för att sedan svetsa på nya runners till plenumet. Känns inte helt rätt att göra så :oops:


M3JONAS agerade hemlig spion från M-avdelningen 8)
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Trevligt paket från USA anlände för ett tag sen :lol:

Image

Image

Image
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Kapa inte sönder spjällen, köp en lösfläns å bygg helt nytt istället.. spjällen är ju värda stålars ;)..

Trevligt projekt i övrigt! :)

MVh
Uffe
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Är det där långkompskolvar?

Ser ut som högkompade kolvar till sugmotor!?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Till och med orig kolvarna har dome. Så de där har högre komp än orig kolvar. Det där lär du nog räknar lite på..
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Till och med orig kolvarna har dome. Så de där har högre komp än orig kolvar. Det där lär du nog räknar lite på..


Precis: Ser ut som mina kolvar till min gamla sugmotor, de kolvarna gav ett komp på ca 12,2:1.

Kan ju iofs vara nerflyttade ringar och kortare avstånd ovanför kolvbulten.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Beställde smidda std. komp kolvar.
Sänker kompet med en 3.5mm MLS.
Idén var om kompressor installationen strulade så kan motorn lätt återställas å köras som sugis. Så här i efterhand så kanske det inte var den smartaste av idéer.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det kan inte vara standard komp om de inte gjort en mkt sämre utformning av kolvtoppen?

Har nya originalkolvar här, och det är ca 1mm neråt doom och knappt synliga ventilurtag.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Har inte kollat med mina kolvar som sitter i men jag litar på att du vet vad du pratar om.
Ska höra med firman i usa om de skickat FEL...
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

De kan ju ha sänkt hela komphöjden, men då har jag svårt att se varför de skulle gjort så djupa ventilurtag. Skumt är det iaf...
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kan vara en idé att kolla hor tjockt kolvtak det är på kolvarna om de är gjorda för sugmotor. På en sugmotor är det ofta viktigare att ha en lätt kolv än en som tål de höga tryck som blir vid överladdning.

Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare ;)
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »


Kan vara en idé att kolla hor tjockt kolvtak det är på kolvarna om de är gjorda för sugmotor. På en sugmotor är det ofta viktigare att ha en lätt kolv än en som tål de höga tryck som blir vid överladdning.

Ursäkta om jag klankar ner på dina kolvar men försöker bara hjälpa dig att inte begå samma misstag som jag själv har gjort tidigare Wink


Som glad amatör så är alla tips välkomna :roll:
Post Reply