Page 2 of 2
Posted: 05 Apr 2006, 21:48
by Scrazher
JaJsEn wrote:när du inte har ett övertryck i systemet borde det väll knappast bli en lika stor tryckvåg mot LMM,
ja skulle personligen rekomendera att sätta den på sugsidan, den är trotts allt konstruerad för att jobba med undertryck o inte övertryck.
kolla på orginal turbobilar, där sitter den på sugsidan
o om man nu e så kåt på att få lite pysljud så kanske man är villig att ofra LMM =)
mvh Erik
Hmm mycket sant det också...
Min fundering landar då på hur det sitter på orginal turbo-bilar som också har dump? Nog för att det oftast sitter återcirkulerande (vilket kanske inte spelar någon roll i detta sammanhang) men ändå så får ju lmm beräkna soppa för luft som inte går in i motorn.
Eller är jag ute och cyklar?
Posted: 05 Apr 2006, 22:04
by JaJsEn
på en orginal turbobil med LMM så sitter det en återsirkulerande dump (om det sitter nån dump) det är det som är fördelen med den återcirkulerande dumpen , då drar man anslutningen som laddtrycket vill ut igenom till slangen MELLAN turbo och LMM då mäter inte LMM upp luften igen o bilen går som den ska.
bilar som har öppna dumpar orginal (vet ingen som har det faktiskt) så har dom troligtvis ett mappsensorstyrt sprut, då mäter den bara trycket i insuget (samt luft tämo i insuget).
mvh Erik
Posted: 06 Apr 2006, 06:24
by david__
ok.. n ue jag mer förvirrad än vad ja va från början..
men tror att ja ska testa att sätta den på tryck sidan denna gången.
har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
Posted: 06 Apr 2006, 11:55
by Kl4z
Tack för svar allihop! även om det vart ganska mycket diskussion mellan er!
Posted: 06 Apr 2006, 17:25
by JaJsEn
david__ wrote: har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
nupp, den dumpen funkar som den ska. så där funkar det att ha LMM på sugsidan
mvh Erik
Posted: 06 Apr 2006, 17:38
by david__
JaJsEn wrote:david__ wrote: har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
nupp, den dumpen funkar som den ska. så där funkar det att ha LMM på sugsidan
mvh Erik
ja dumpen funkar som den ska de vet ja. men ja menar att den dumpar ut i lmm , fattar ni? ja e dålig påatt förklara
Posted: 06 Apr 2006, 17:49
by JaJsEn
jo ja fattar, så funkar det på orginal turbobilar, så det är byygt för att funka, det är den bästa lösningen (enligt mig)
mvh Erik
Posted: 07 Apr 2006, 22:29
by Kl4z
Teoretiskt sett så måste det vara bättre att trycka igenom lmm eftersom att sug luft borde te sig på ett annat sätt när det blir tryck på det. = komprimerad luft tättare än sug luften????? rätta mej om ja har fel?
Posted: 09 Apr 2006, 07:40
by Erki87
nej lmm tar ingen skada men när du dumpar ut uppmätt luft så kommer ju motorn gå fett då det tror att den får mer luft än vad den egentligen får. har du dumpen på turbo tycker jag att du ska trycka igenom lmm då slipperdu de problemen.
mvh Eric
Posted: 09 Apr 2006, 07:48
by Erki87
nej lmm tar ingen skada men när du dumpar ut uppmätt luft så kommer ju motorn gå fett då det tror att den får mer luft än vad den egentligen får. har du dumpen på turbo tycker jag att du ska trycka igenom lmm då slipperdu de problemen.
mvh Eric
Posted: 09 Apr 2006, 10:50
by BMW-Izze
jättefarligt att det fetar litegrand när man växlar?
Posted: 09 Apr 2006, 11:22
by Strandholm
hur man gör en höna av en fjäder.
Posted: 09 Apr 2006, 17:24
by E21_Rille
kanske till och med kan få någon skön avgas-knall
Posted: 09 Apr 2006, 22:06
by Skunk
Är det inte bara bättre att ha LMM på sugsidan och köra med återcirkulerande avlastnings ventil? Då funkar ju det garanterat och så slipper du skador?
Enligt mig är denna ide snällare för motorn.
Hitta även 3 bra bilder fall det är till någon hjälp.
Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Posted: 09 Apr 2006, 23:16
by Kl4z
Men luften blir ju dumpad inan uppmätt luft?
Posted: 09 Apr 2006, 23:56
by Skunk
Kl4z wrote:Men luften blir ju dumpad inan uppmätt luft?
Den luften som dumpas och skickas tillbaka efter LMM är redan uppmätt.