Page 2 of 3
Posted: 31 Jul 2008, 18:55
by maccan
eller så är jag blind :p
Posted: 31 Jul 2008, 19:52
by ecm_z28
på m20 sitter soppa relät vid lmm på 318 inte en blekaste... men kolla realoem..
Posted: 31 Jul 2008, 21:26
by Rille_Turbo
Hittar jag min haynes bok så ska jag kolla åt dig
Posted: 31 Jul 2008, 21:35
by maccan
Rille_Turbo wrote:Hittar jag min haynes bok så ska jag kolla åt dig
Det roliga är att jag har en :p för min bil!
men jag hittar ändå inte, förstår inte alla korsningsscheman hit o dit, är bara en massa siffror och sträck för mig :p
Men får väl sätta sig ner och kolla ordentligt eller nåt!
M.
Posted: 31 Jul 2008, 21:40
by maccan
Måste vara detta
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=35
Finns ju 3 st oranga så förmodar att det är någon av dom, bara hem o kolla imorgon vilken av dom det är. Någon som vet hur man kopplar förbi dom?
M.
Posted: 01 Aug 2008, 00:19
by Icee
Lyft på plasten som går mellan diganosutaget å batteriet kommer du hitta 2 eller 3 relä, minns inte vilket av dem de är
Posted: 01 Aug 2008, 12:07
by maccan
bytt alla oranga relärna till nya nu, funkar inte!
Någon som vet hur pass bra man ska höra soppapumpen på 318? :S
för det låter ingenting, inte ens när ja lägger mig ned vid tanken och lyssnar, den ska väl låta rätt bra när man vridit om tändningen?
M.
Posted: 01 Aug 2008, 12:43
by Fear This
har du ens mätt om du har ström fram till pumpen när du vrider på starten? har du inte de kan du ju rota med sopparelät etc.. har för mej precis som ice att de sitter under den långa svarta plastkåpan mot torpeden på 318
på 325 var man iaf tvungen att vrida på starten så pumpen går, alltså inte bara vrida på tändningen så den bygger upp tryck som många andra bilar.
mvh
Posted: 01 Aug 2008, 12:46
by Strandholm
Ett hett tips är att köra direktström på pumpen och se om den vill leva.
Har haft samma syndrom tidigare och då var det pumpen.
Posted: 01 Aug 2008, 13:12
by maccan
Fear This wrote:har du ens mätt om du har ström fram till pumpen när du vrider på starten? har du inte de kan du ju rota med sopparelät etc.. har för mej precis som ice att de sitter under den långa svarta plastkåpan mot torpeden på 318
på 325 var man iaf tvungen att vrida på starten så pumpen går, alltså inte bara vrida på tändningen så den bygger upp tryck som många andra bilar.
mvh
Som sagt så är jag inte så duktig på el så har ingen aning om hur man gör, får ta dit någon kunnig kompis eller liknanade då. Men en kompis sa att min pump är elektronisk så den borde sätta igång när man vrider på tändningen?. Men tror du att relät till pumpen är det som sitter mot torpeden? för satt ett oranget relä där vet jag!
MVH m
Posted: 01 Aug 2008, 13:49
by maccan
Amplify wrote:Ett hett tips är att köra direktström på pumpen och se om den vill leva.
Har haft samma syndrom tidigare och då var det pumpen.
Jo jag tänkte testa det nu när det verkar som det inte var relät.
Men vad var det för fel för dig då?
M.
Posted: 01 Aug 2008, 18:02
by Strandholm
mcn wrote:Amplify wrote:Ett hett tips är att köra direktström på pumpen och se om den vill leva.
Har haft samma syndrom tidigare och då var det pumpen.
Jo jag tänkte testa det nu när det verkar som det inte var relät.
Men vad var det för fel för dig då?
M.
pumpen var slut helt enkelt. Köpte en ny så funkade det utan prolem.
bilen funkade ibland. allra helst funkade den inte när man parkerat i ett pgarage i sthlm city och får bogsera bilen upp baklänges och lasta på trailer i spöregn
Posted: 01 Aug 2008, 18:25
by JErngren
mcn wrote:Kom på en till sak, när jag vrider på tändningen utan att starta den, så låter inte pumpen någonting. Vet inte om den gör det när den är fungerande för har inte tänkt på det. För på dom flesta bilar vad jag förstått så går pumpen igång och låter lite iaf när man vrider om nyckeln!
M.
Det ska inte göra heller. Den går igång när du försöker starta den och när motorn är igång. Men kolla hur kontaktstycket ser ut till pumpen. Ta bort Baksätet (bara det som går att sitta på) och sen ta bort den högra luckan (Det håll bilen åker framåt åt, den höger) och se ta bort det bakre kontaktstycket, det med 2st kablar på, den andra går till tankmätaren (3 kablar).
Du kan kolla med multimeter ifall spänning kommer fram på kontaktstycket, så kan du lätt utesluta säkring och relät.
Posted: 01 Aug 2008, 19:04
by maccan
Bra idé tack för den!
men är det säkring till pumpen också? inte bara relä? vilken isf är säkringen :s
mvh M
Posted: 02 Aug 2008, 11:34
by perf
Säkring 11, har jag för mig.
Min pump surrar ganska bra när den går. Du borde höra din om du sätter huvudet vid sittdynan höger bak.
Posted: 02 Aug 2008, 11:56
by maccan
perf wrote:Säkring 11, har jag för mig.
Min pump surrar ganska bra när den går. Du borde höra din om du sätter huvudet vid sittdynan höger bak.
Aha okej, kan det vara någon skillnad med tanke på att du har IS, eller?
M.
Posted: 02 Aug 2008, 12:07
by perf
Nej, samma skit.
Lyft ur baksätet och tvångsmata pumpen.