Page 2 of 4
Posted: 15 Jul 2008, 13:28
by Avvah
Jag har ZF-låda och 2,79 i bakaxeln, vi får se vad jag kan komma upp i med 17tummare (: borde ju vara runt 260-270 iaf (:
Posted: 15 Jul 2008, 15:17
by Nisse977
Vilken bil sitter det en 2,69 utväxling som passar e30?
Jag har 3,25 diff och ZF låda.. så den gör nog bara 240-250 eller nått.
Posted: 15 Jul 2008, 16:04
by Grefven
Nisse977 wrote:Snackar vi mätarfarter eller GPS hastigheter??
jag menar hastighet som är uträknat på utväxlingen. vet inte hur noga ett eftermarknadssprut räknar varven på motorn men jag antar att det är ganska exakt.
Posted: 15 Jul 2008, 20:47
by Clew
Nisse977 wrote:Vilken bil sitter det en 2,69 utväxling som passar e30?
Jag har 3,25 diff och ZF låda.. så den gör nog bara 240-250 eller nått.
2,79:1 sitter i 325eta till -85 om faktan jag hittar stämmer:
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00023.htm
Sen finns det väl iofs inte så många såna i Sverige...
Men det finns antagligen nån diff från e28 som är lägre eller lika låg som passar.
edit: Kom på att det finns Alpinor som har liknande utväxlingar (under 3:1) kanske inte så billigt iofs!
Posted: 15 Jul 2008, 20:50
by ILiveToRide
Nisse977 wrote:Vilken bil sitter det en 2,69 utväxling som passar e30?
Jag har 3,25 diff och ZF låda.. så den gör nog bara 240-250 eller nått.
Mmm.. 256km/h vid 7500varv (med orginal däck storlek räknat)
Skulle gjort 316km/h med 0,81 på femman
Posted: 15 Jul 2008, 22:25
by Grefven
2.64 2.79 2.93 finns om man åker e34 klump som många många väljer med potent maskin.
de är 525 tds(2.64 2.79) och 540 (2,93) som fanns med dom.
http://www.e34.de/e34/difftabelle.htm
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00023.htm
2,64 hade jag behövt som åker 1.1 på 5:an och varvar över 7k.
Posted: 15 Jul 2008, 23:22
by Nisse Järnet
ILiveToRide wrote:Nisse977 wrote:Vilken bil sitter det en 2,69 utväxling som passar e30?
Jag har 3,25 diff och ZF låda.. så den gör nog bara 240-250 eller nått.
Mmm.. 256km/h vid 7500varv (med orginal däck storlek räknat)
Skulle gjort 316km/h med 0,81 på femman
Min har 0.81 eller nåt på 6an
Posted: 16 Jul 2008, 00:13
by Jonte_smte
jag som tycker 320kmt är mycket med en e36 som har riktiga coilovers!!!! skulle inte vilja tänka tanken över hur det skulle vara i en e30 !!! själv tyckte jag 260i min e30 var nog!!!
Posted: 16 Jul 2008, 07:38
by Nisse977
ILiveToRide wrote:Nisse977 wrote:Vilken bil sitter det en 2,69 utväxling som passar e30?
Jag har 3,25 diff och ZF låda.. så den gör nog bara 240-250 eller nått.
Mmm.. 256km/h vid 7500varv (med orginal däck storlek räknat)
Skulle gjort 316km/h med 0,81 på femman
Jag varvar bara 7000rpm, så det blir nog lite mindre än 256km/h.
Om jag tar 256 / 7500 och sen gånger 7000 så får jag 238,9km/h det borde stämma va..
Hur långt är det meningsfullt att varva med en Z45 turbokam egentligen? Eller rättare sagt, hur långt drar den?När jag körde sugmotor hade jag en Schrick 284/272 kam. Med den kändes det som motorn drog bra till 6000-6500rpm någonstans, hade inte känts som nån mening att varva den till 8000rpm...
Nisse Järnet wrote:ILiveToRide wrote:Nisse977 wrote:Vilken bil sitter det en 2,69 utväxling som passar e30?
Jag har 3,25 diff och ZF låda.. så den gör nog bara 240-250 eller nått.
Mmm.. 256km/h vid 7500varv (med orginal däck storlek räknat)
Skulle gjort 316km/h med 0,81 på femman
Min har 0.81 eller nåt på 6an
Jag vill också ha en 6e växel!!!!!!!
Posted: 16 Jul 2008, 08:22
by Vision79
Jag skulle inte sätta mig frivilligt och åka 300km/h i en e30...usch!..känns som dörrarna ska flyga ut när man passerar 200-250
Posted: 16 Jul 2008, 10:50
by Fredriktak
Bäckis, vad hade den Grå E21:an för utväxling på klumpen? Jag vill ha en klump med samma utväxling i min E30 den toppfarten räckte gott! Har samma låda som satt i E21:an liggandes, måste bara köpa lika bakaxelklump.. För det satt väll 328/M3 Zf låda i den? Den va sjukt rolig att spaka, men helt ok fartresurs, 250-260km/h teoretisk toppfart har jag för mig..
Kommer att utgå från att ha den toppfarten, när jag ska välja utxl på bakaxelklumpen, mer är fan bara hjärndött enligt mig, man vill ju kunna begravas utan en turbo fastbränd i nyllet. Eller främre bärarmen rakt igenom njuren..
MvH
Posted: 16 Jul 2008, 12:16
by Grefven
Fredriktak wrote:Bäckis, vad hade den Grå E21:an för utväxling på klumpen? Jag vill ha en klump med samma utväxling i min E30 den toppfarten räckte gott! Har samma låda som satt i E21:an liggandes, måste bara köpa lika bakaxelklump.. För det satt väll 328/M3 Zf låda i den? Den va sjukt rolig att spaka, men helt ok fartresurs, 250-260km/h teoretisk toppfart har jag för mig..
Kommer att utgå från att ha den toppfarten, när jag ska välja utxl på bakaxelklumpen, mer är fan bara hjärndött enligt mig, man vill ju kunna begravas utan en turbo fastbränd i nyllet. Eller främre bärarmen rakt igenom njuren..
MvH
alla kollisioner i en e30 över 100km/h gör att man hittar bärarmen bak njuren.
man kan ju köra saktare än sin teoretiska toppfart om man känner för det oxå =)
Posted: 16 Jul 2008, 16:37
by ecm_z28
bullen! wrote:Fredriktak wrote:Bäckis, vad hade den Grå E21:an för utväxling på klumpen? Jag vill ha en klump med samma utväxling i min E30 den toppfarten räckte gott! Har samma låda som satt i E21:an liggandes, måste bara köpa lika bakaxelklump.. För det satt väll 328/M3 Zf låda i den? Den va sjukt rolig att spaka, men helt ok fartresurs, 250-260km/h teoretisk toppfart har jag för mig..
Kommer att utgå från att ha den toppfarten, när jag ska välja utxl på bakaxelklumpen, mer är fan bara hjärndött enligt mig, man vill ju kunna begravas utan en turbo fastbränd i nyllet. Eller främre bärarmen rakt igenom njuren..
MvH
alla kollisioner i en e30 över 100km/h gör att man hittar bärarmen bak njuren.
man kan ju köra saktare än sin teoretiska toppfart om man känner för det oxå =)
jag har då alltid varit sugen på att bygga en puffra som varvar satan och har en toppfart över 300...
någon gång ska ja över 300 i en e30.. men det ända som är mindre säkert på vägen i 300 än en e30 är fan att åka 300+ i en suzuki swift..
Posted: 18 Jul 2008, 20:23
by AG
Alpina B7 Turbo (E24-E28) med sportlåda har 2,56 i "klumpen"
Dock ganska svårt att hitta en begagnad sådan !
Här är några bilder på min B7:a
http://www.garaget.org/?car=51631
Posted: 18 Jul 2008, 20:51
by Fredriktak
AG wrote:Alpina B7 Turbo (E24-E28) med sportlåda har 2,56 i "klumpen"
Dock ganska svårt att hitta en begagnad sådan !
Här är några bilder på min B7:a
http://www.garaget.org/?car=51631
wee, en alpina B7 Diff är på ingående till mig
Borde få den på måndag eller tisdag.
MvH
Posted: 18 Jul 2008, 20:55
by AG
B7 med "vanlig " låda har 2,79 , har du kollat vilken det är ?
Min bil varvar knappt 1700 rpm i 100 km/h på 5:an och då är det 1:1
/ Ando
Posted: 18 Jul 2008, 20:57
by Fredriktak
AG wrote:B7 med "vanlig " låda har 2,79 , har du kollat vilken det är ?
/ Ando
Nej har ju inte gjort det, om det är 2,79 vad innebär det för skillnad?
MvH