300km/h med E30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
300km/h med E30?
Vågar man köra 300+ med en E30? Tänkte vad som händer med aerodynamiken över 260? Blir den lätt bak eller fram eller funkar det bra? Har en 4d med den lilla läppen på bakluckan, resten original.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ticco har varit uppe i 300+ med sin E30 har jag för mig och han lever ju än.
Men det är inget jag skulle vilja pröva i vilket fall som helst...
Men det är inget jag skulle vilja pröva i vilket fall som helst...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
260 Det känns ju helt ok iaf. Har Ticco kört 300 med sin så borde väl min greja det ocksåNisse977 wrote:Ge bilen till mig så ska jag prova
Hur fort har du testat att köra sen du monterade den 6-petade lådan då?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Trevligt hehe! Och det var fortfarande lite drag kvar vid 260km/h antar jag?
En polare som är civilingenjör berättade att han har en kurskamrat som jobbar med bil-aerodynamik. Han säger att en kantig form är mer "stabil" än en rund form. Alltså om man har en bil typ Audi TT så kanske den känns stabil i hög hastighet, men i andra sekunden blir den väldigt ostabil. Det var ju också exakt det som hände dessa bilar, då de fick eftermontera en liten spoiler på baken för att distinkt bryta luftens gång över bilen = mer stabil.
Så en BMW E30 borde då istället vara lika stabil eller ostabil hela tiden. Inte ändra sig tvärt.
Men jag har ju inte testat själv, så jag ska inget säga
En polare som är civilingenjör berättade att han har en kurskamrat som jobbar med bil-aerodynamik. Han säger att en kantig form är mer "stabil" än en rund form. Alltså om man har en bil typ Audi TT så kanske den känns stabil i hög hastighet, men i andra sekunden blir den väldigt ostabil. Det var ju också exakt det som hände dessa bilar, då de fick eftermontera en liten spoiler på baken för att distinkt bryta luftens gång över bilen = mer stabil.
Så en BMW E30 borde då istället vara lika stabil eller ostabil hela tiden. Inte ändra sig tvärt.
Men jag har ju inte testat själv, så jag ska inget säga
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
oddis wrote:Det skulle vara intressant och veta hur mkt temperatur og "rpm" dom orginale hjullagrene på E30 var konstruerad for.
Men man ska ju inte ha den i over 300km/t over lang tid...
haha komiskt nog var det exakt samma sak jag funderade på!
hur fan mår hjullagrena av 300km/t?
jag hade då iaf kollat upp det innan jag pressade skiten ur en e30 turbo..
Björn Strömberg
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
Nisse Järnet wrote:Jodå det är inga problem med orken iaf
Hur fort gick den snabbaste original E30in? Typ nån Hartge eller Alpina kanske?
Dessa är starka kandidater:
Hartge H35-24 = 259km/h (varvbegränsat, 286hk M88)
Hartge H35s-24 =275km/h (330hk M88 i M3 kaross)
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
_Kalle_ wrote:Ärtan har väl varit upp över 300 km/h ?
Kardanhastigheten blev väl rätt hög för att våga snabbare?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
jag har vart uppe i över 300 nästan dagligen med min supra senaste månaderna (nåja mellan växelåds/kopplingsrasen)
desing från 80 talet (en 89a) samma kaross sen 87 lr nått så en bmw från samma år måste väll vara minst lika välkonstruerad eller
vad jag vet så sitter både orginal hjullager å kardanlagring kvar sen den rullade ut från fabrik...
tyskarna lär vara lika bra på lager som japanerna hoppas jag
desing från 80 talet (en 89a) samma kaross sen 87 lr nått så en bmw från samma år måste väll vara minst lika välkonstruerad eller
vad jag vet så sitter både orginal hjullager å kardanlagring kvar sen den rullade ut från fabrik...
tyskarna lär vara lika bra på lager som japanerna hoppas jag
Nobbe wrote:Man får ju inte glömma att en supra är en supra i samanhanget = världens bästa och snabbaste bil
haha aaa det va bara det jag ville höra
nejdå hjullager å kardansvängingar är nog inget man behöver oroa sej för om nu inte det är missljud eller obalans i skiten, men vem åker runt med det i en trimmad bil å andra sidan. då förtjänar man nästan å braka av vägen
det är det enda jag pratat om i 50 mil idag. att jag ska ha utväxling till 300+ för inte fan ska en chippad saab köra ifrån mig iaf.
hannes "tjuuuren" nordström har 315 på varvstoppen med sin ascona b 600+ hk volvo 16v) om jag inte är helt ute och cyklar. jag ska fråga honom personligen innan jag lovar för mycket. men då är den lika stabil som thomas qvick ungefär. men det går.
hannes "tjuuuren" nordström har 315 på varvstoppen med sin ascona b 600+ hk volvo 16v) om jag inte är helt ute och cyklar. jag ska fråga honom personligen innan jag lovar för mycket. men då är den lika stabil som thomas qvick ungefär. men det går.