300km/h med E30?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

300km/h med E30?

Post by Nisse Järnet »

Vågar man köra 300+ med en E30? Tänkte vad som händer med aerodynamiken över 260? Blir den lätt bak eller fram eller funkar det bra? Har en 4d med den lilla läppen på bakluckan, resten original.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Finns bara ett sätt att få reda på det, och det är att prova :)
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ticco har varit uppe i 300+ med sin E30 har jag för mig och han lever ju än.
Men det är inget jag skulle vilja pröva i vilket fall som helst...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ge bilen till mig så ska jag prova :twisted: :twisted: :twisted:

Hur fort har du testat att köra sen du monterade den 6-petade lådan då?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nisse977 wrote:Ge bilen till mig så ska jag prova :twisted: :twisted: :twisted:

Hur fort har du testat att köra sen du monterade den 6-petade lådan då?
260 :) Det känns ju helt ok iaf. Har Ticco kört 300 med sin så borde väl min greja det också :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Trevligt hehe! Och det var fortfarande lite drag kvar vid 260km/h antar jag?

En polare som är civilingenjör berättade att han har en kurskamrat som jobbar med bil-aerodynamik. Han säger att en kantig form är mer "stabil" än en rund form. Alltså om man har en bil typ Audi TT så kanske den känns stabil i hög hastighet, men i andra sekunden blir den väldigt ostabil. Det var ju också exakt det som hände dessa bilar, då de fick eftermontera en liten spoiler på baken för att distinkt bryta luftens gång över bilen = mer stabil.
Så en BMW E30 borde då istället vara lika stabil eller ostabil hela tiden. Inte ändra sig tvärt.

Men jag har ju inte testat själv, så jag ska inget säga ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

Det skulle vara intressant och veta hur mkt temperatur og "rpm" dom orginale hjullagrene på E30 var konstruerad for.

Men man ska ju inte ha den i over 300km/t over lang tid... :lol:
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

oddis wrote:Det skulle vara intressant och veta hur mkt temperatur og "rpm" dom orginale hjullagrene på E30 var konstruerad for.

Men man ska ju inte ha den i over 300km/t over lang tid... :lol:



haha komiskt nog var det exakt samma sak jag funderade på!

hur fan mår hjullagrena av 300km/t?

jag hade då iaf kollat upp det innan jag pressade skiten ur en e30 turbo.. ;)
Björn Strömberg
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jodå det är inga problem med orken iaf :)

Hur fort gick den snabbaste original E30in? Typ nån Hartge eller Alpina kanske?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Ärtan har väl varit upp över 300 km/h ?
Karl Jansson, 070-4406777
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Nisse Järnet wrote:Jodå det är inga problem med orken iaf :)

Hur fort gick den snabbaste original E30in? Typ nån Hartge eller Alpina kanske?


Dessa är starka kandidater:
Hartge H35-24 = 259km/h (varvbegränsat, 286hk M88)
Hartge H35s-24 =275km/h (330hk M88 i M3 kaross)
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

_Kalle_ wrote:Ärtan har väl varit upp över 300 km/h ?


Kardanhastigheten blev väl rätt hög för att våga snabbare?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jag har vart uppe i över 300 nästan dagligen med min supra senaste månaderna (nåja mellan växelåds/kopplingsrasen)
desing från 80 talet (en 89a) samma kaross sen 87 lr nått så en bmw från samma år måste väll vara minst lika välkonstruerad eller :lol:

vad jag vet så sitter både orginal hjullager å kardanlagring kvar sen den rullade ut från fabrik...
tyskarna lär vara lika bra på lager som japanerna hoppas jag :roll:
Nobbe

Post by Nobbe »

Man får ju inte glömma att en supra är en supra i samanhanget = världens bästa och snabbaste bil :wink:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Nobbe wrote:Man får ju inte glömma att en supra är en supra i samanhanget = världens bästa och snabbaste bil :wink:

haha aaa det va bara det jag ville höra :lol:

nejdå hjullager å kardansvängingar är nog inget man behöver oroa sej för om nu inte det är missljud eller obalans i skiten, men vem åker runt med det i en trimmad bil å andra sidan. då förtjänar man nästan å braka av vägen :?
Grefven

Post by Grefven »

det är det enda jag pratat om i 50 mil idag. att jag ska ha utväxling till 300+ för inte fan ska en chippad saab köra ifrån mig iaf.

hannes "tjuuuren" nordström har 315 på varvstoppen med sin ascona b 600+ hk volvo 16v) om jag inte är helt ute och cyklar. jag ska fråga honom personligen innan jag lovar för mycket. men då är den lika stabil som thomas qvick ungefär. men det går.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Snackar vi mätarfarter eller GPS hastigheter??
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply