Page 2 of 7
Posted: 03 Aug 2008, 19:48
by Dahlstrom
RoDe wrote:det beror på om du ska köra med fördelare. gör du det så räcker det med en msd tändspole med inbyggt tändsteg som ppf har. det blir billigast också.
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Posted: 06 Aug 2008, 20:18
by Dahlstrom
Lite grejer grundlackade och slipning av ränder på ventilkåpan är påbörjat

Posted: 21 Aug 2008, 15:20
by Dahlstrom
Nu är det i princip bara tryckregulator, turbo och tryckplatta kvar att köpa.
Det som nyligen inhandlats:
MSI V.3
2st 984 pumpar
Vev och ramlager
Vattenpump
Oljepump M21
Kamrem
Arp-toppbultar
Kompsats
Sotsats
Har även hämtat toppen från PPF idag

Posted: 21 Aug 2008, 22:24
by CorsaManiac
Dahlstrom wrote:
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Jo...
Posted: 22 Aug 2008, 10:58
by Dahlstrom
CorsaManiac wrote:Dahlstrom wrote:
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Jo...
Okej, kan man styra det via megasquirt?
Posted: 22 Aug 2008, 11:59
by Scrazher
Dahlstrom wrote:CorsaManiac wrote:Dahlstrom wrote:
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Jo...
Okej, kan man styra det via megasquirt?
ja det går fint om du har rätt version, eller iaf inbyggt tändsteg.
Körde så på min m40 på orginalspole, funka fint.
Posted: 23 Aug 2008, 20:24
by Dahlstrom
Scrazher wrote:Dahlstrom wrote:
Okej, kan man styra det via megasquirt?
ja det går fint om du har rätt version, eller iaf inbyggt tändsteg.
Körde så på min m40 på orginalspole, funka fint.
Okej, Perfekt

jag har MSI v.3 med extrakoden. Är tänkt att köra med 8245 spolen som styrs med dwell
Posted: 24 Aug 2008, 21:41
by Dahlstrom
Nu är 2l motorn urplockad ur reservdelsbilen. Ska plockas stakar från den här motorn. Har även lastat upp kombin på släp o ska köras på skroten imorgon

Posted: 12 Oct 2008, 17:45
by Dahlstrom
Har inte hänt mkt pga av det här:
Nytt garage på gång
Har iaf hämtat blocket från ppf och lagt på lite grundfärg
Väntar bara på veven och lite grejer som kommer på måndag så kan jag skruva ihop motorn

Posted: 18 Oct 2008, 18:32
by Dahlstrom
Nu har jag fått på toppfärg, vattenpump och arp-bultarna

Posted: 19 Oct 2008, 19:31
by Dahlstrom
Fick hjälp av min morbror att fräsa nya ventilsäten med 15, 45 och 75 graders vinklar, borrat hål i toppen för kylkanalerna och kört med gängtapp i alla gängor i blocket
Ska man slipa in ventilerna med karborundum efter man fräst sätena? har nämligen hört lite olika om det där.
Ska självklart slipa ventilerna i en ventilslip vi har på skolan, tänkte slipa de 44 grader
Blir mkt bilder då jag har det här som projektarbete i skolan
Innan fräsning
Fräsning för hand
Fräs med 15 och 75 grader
Avgas färdig
Pizza paus
Alla avgas klara
Färdigt
Borrning
Gängning

Posted: 09 Nov 2008, 22:15
by Dahlstrom
Har hänt litegrann iaf
Har köpt ny kaross av silverryggen att bygga på istället för det rostiga fanskapet jag tänkte göra ordning tidigare
Alla ventiler är inslipade och klara, blocket honat, bättre beggade vippor inhandlade, en KKK k27 turbo har köpts oxo
Nya bilen

Posted: 10 Nov 2008, 03:00
by Resgard
ser ju bra ut detta!
Posted: 10 Nov 2008, 09:42
by Mattias Sandgren
Seriöst å snyggt! Det här följer vi!

Posted: 10 Nov 2008, 18:30
by Dahlstrom
Resgard wrote:ser ju bra ut detta!
Tackar Tackar

Posted: 10 Nov 2008, 18:31
by Dahlstrom
Mattias Sandgren wrote:Seriöst å snyggt! Det här följer vi!

Tackar
Är första gången jag renoverar en motor förutom gamla b23orna i skolan så tips o förslag mottages gärna
Posted: 11 Nov 2008, 21:22
by Dahlstrom
Skruva loss avgas och kompressorhuset från turbon idag då jag såg att det var metallspån i den påsvetsade böjen, märkte då att o-ringen var av eller så gick den av nu..
Alla vippor monterade och ventilspelet klart så toppen är klar att slänga på
Vad är de oranga pluttarna i ändarna på vipparmsbryggan till för? något viktigt?
Rengjort o klart
K24 och K27
Gamla och nya vipporna
Vad är de oranga gummigrejen till? Sitter ju bara en skruv innanför
