Page 2 of 4

Posted: 17 Jun 2008, 20:24
by wuffee
Du... kammarna vi pratade om skulle passa som handen i handsken! de drar lätt till 10k.. dock hade jag inte velat varva så mycket, men ändå ;)..

Mvh
Uffe

Posted: 17 Jun 2008, 20:27
by suddis
hehe är nog lite virrig vilka kammar har vi pratat om? ;)

Posted: 17 Jun 2008, 20:30
by peppe
Vad är det för specs på kamaxlarna? Jag förstår dock inte varför du vill varva till 10k, då Volvo RC motorerna som är närmare 3l ger drygt 300hk MYCKET tidigare än så.

Du kommer ju få dreva ned vattenpump, generator ev. servo känns det som? Torrsump kanske bör stå på önskelistan?

Samt en rejäl svägningsdämpare, och en total balancering givetvis, stakar och kolvar e.t.c.

Vad är det för slag med 2.8 veven? Misstänker att det kommer bli goda kolvhastigheter, bra nog mycket mer än F1 utan större problem =)

Posted: 17 Jun 2008, 20:35
by FoX
hur kommer det funka med hydraliska tryckare om du ska varava upp åt 10 000rpm?

Jag tror inte dom hänger med så långt. Du kanske ska bygga om till mekaniska tryckare?

Posted: 17 Jun 2008, 20:36
by Christer K
lär bygga kortslagigt å större borr om du ska varva sådär mycket

Posted: 17 Jun 2008, 23:21
by suddis
härligt att folk kommer med ideer :) vet inte varför jag vill varva så mycket har väll alltid varit en dröm om en högvarvig bmw 6a, torrsump är ju som en bra ide, tror det bli å köra elektrisk vattenpump, undra hur man ska göra med generatorn blir å svarva ett drev till den, så ni tror inte hydralisk tryckare kommer palla 10k? allt kommer viktas in och balanseras, blir nog 2,5 liters veven då den har kortare slaglängd eller om man tar 2liters veven å borrar upp till 86mm borr?

Posted: 18 Jun 2008, 05:16
by peppe
Vad har dom alla för slag? Nej det kommer inte funka med hydrauliska tryckare dom brukar ju inte ens gilla lite häftigare kamaxlar.

Du lär ha stakar och kolvar också.

Mvh

Posted: 18 Jun 2008, 09:40
by suddis
hmm, jo blir då smidda kolvar å stakar, hur ska man lösa med tryckarna? finns det andra tryckare som pallar? eller måste man börja bygga om toppen? ska kolla upp det där med slaglängd på vevarna.

Posted: 18 Jun 2008, 09:59
by suddis
m50b20 har 66 i slag, m50b25 har 75, m52b28 har ?

Posted: 18 Jun 2008, 10:40
by suddis
kamaxlarna kommer inte ha så höga lyft, kankse max 12 helst kring 10-11. vet inte ännu. vad pallar lyftara å varva som max?

Posted: 18 Jun 2008, 15:27
by wuffee
Vi varvade 9000 med våran å då hängde de med iaf..

.

Posted: 18 Jun 2008, 19:48
by salle1001
var ska du köpa vetilfjädrarna?:)

Posted: 18 Jun 2008, 21:39
by moonzhine
ventilfjädrarna är nog minsta problemet :wink:

Posted: 18 Jun 2008, 21:46
by suddis
ventilfjädrarna är inga problem det vet jag, det är allt annat som ska palla med oxå. finns det andra lyftare som pallar mer änn orginal?

Posted: 19 Jun 2008, 07:58
by wuffee
jag pratade med köhler ang hyd. lyftarna.. och han rekomenderade att man köpte mekaniskatryckare eller byggde om de befintliga hyd. mekaniska.. Var lite mer pill, men blev bättre och mer exact när man väl fick till de!

Mvh
Uffe

Posted: 22 Jun 2008, 11:31
by roosen69
lite ot men nu har ja tagit ner fälgarna åt dig :D skulle ja kränga av däcken lr låta dom sitta och skulle du polera lr lacka dom....tänkte om du vill ja ska blåsa på nån shysst färg innan ja kommer upp me dom

Posted: 22 Jun 2008, 15:36
by suddis
härligt jens :P visst kan du få dra på nån snygg färg på dom om du känner för det ;)