e30 med agresiv m50

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Du... kammarna vi pratade om skulle passa som handen i handsken! de drar lätt till 10k.. dock hade jag inte velat varva så mycket, men ändå ;)..

Mvh
Uffe
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

hehe är nog lite virrig vilka kammar har vi pratat om? ;)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vad är det för specs på kamaxlarna? Jag förstår dock inte varför du vill varva till 10k, då Volvo RC motorerna som är närmare 3l ger drygt 300hk MYCKET tidigare än så.

Du kommer ju få dreva ned vattenpump, generator ev. servo känns det som? Torrsump kanske bör stå på önskelistan?

Samt en rejäl svägningsdämpare, och en total balancering givetvis, stakar och kolvar e.t.c.

Vad är det för slag med 2.8 veven? Misstänker att det kommer bli goda kolvhastigheter, bra nog mycket mer än F1 utan större problem =)
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

hur kommer det funka med hydraliska tryckare om du ska varava upp åt 10 000rpm?

Jag tror inte dom hänger med så långt. Du kanske ska bygga om till mekaniska tryckare?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by Christer K »

lär bygga kortslagigt å större borr om du ska varva sådär mycket
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

härligt att folk kommer med ideer :) vet inte varför jag vill varva så mycket har väll alltid varit en dröm om en högvarvig bmw 6a, torrsump är ju som en bra ide, tror det bli å köra elektrisk vattenpump, undra hur man ska göra med generatorn blir å svarva ett drev till den, så ni tror inte hydralisk tryckare kommer palla 10k? allt kommer viktas in och balanseras, blir nog 2,5 liters veven då den har kortare slaglängd eller om man tar 2liters veven å borrar upp till 86mm borr?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vad har dom alla för slag? Nej det kommer inte funka med hydrauliska tryckare dom brukar ju inte ens gilla lite häftigare kamaxlar.

Du lär ha stakar och kolvar också.

Mvh
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

hmm, jo blir då smidda kolvar å stakar, hur ska man lösa med tryckarna? finns det andra tryckare som pallar? eller måste man börja bygga om toppen? ska kolla upp det där med slaglängd på vevarna.
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

m50b20 har 66 i slag, m50b25 har 75, m52b28 har ?
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

kamaxlarna kommer inte ha så höga lyft, kankse max 12 helst kring 10-11. vet inte ännu. vad pallar lyftara å varva som max?
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Vi varvade 9000 med våran å då hängde de med iaf..
User avatar
salle1001
Posts: 324
Joined: 08 May 2007, 18:46
Location: helsingborg

.

Post by salle1001 »

var ska du köpa vetilfjädrarna?:)
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

ventilfjädrarna är nog minsta problemet :wink:
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

ventilfjädrarna är inga problem det vet jag, det är allt annat som ska palla med oxå. finns det andra lyftare som pallar mer änn orginal?
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

jag pratade med köhler ang hyd. lyftarna.. och han rekomenderade att man köpte mekaniskatryckare eller byggde om de befintliga hyd. mekaniska.. Var lite mer pill, men blev bättre och mer exact när man väl fick till de!

Mvh
Uffe
User avatar
roosen69
Posts: 226
Joined: 11 Jan 2008, 15:46
Location: Norrland

Post by roosen69 »

lite ot men nu har ja tagit ner fälgarna åt dig :D skulle ja kränga av däcken lr låta dom sitta och skulle du polera lr lacka dom....tänkte om du vill ja ska blåsa på nån shysst färg innan ja kommer upp me dom
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

härligt jens :P visst kan du få dra på nån snygg färg på dom om du känner för det ;)
Post Reply