Page 2 of 2
Posted: 27 Feb 2007, 18:08
by Hemsö danne
sylta nr1 wrote:glöm inte bort vevaxeln bara i allt vevstaksbalanserande! Det är där det gör god nytta att ha balans! Även det småpengar i det stora hela. Finns nog många här som kan skriva under på vad gott en välbalanserad motor går!
man balanserar väl inte vevaxeln utan svänghjul va?...
Posted: 27 Feb 2007, 18:25
by Hemsö danne
Jag har en del bilder och så på viktning..kanske ska göra en tråd med info om just viktning för faqen?
Tror väl inte att folk tar illa upp om man använder deras bilder..eller
Posted: 27 Feb 2007, 18:41
by Nobbe
Hemsö danne wrote:man balanserar väl inte vevaxeln utan svänghjul va?...
Det bästa är att balansera allt var för sig.
Posted: 27 Feb 2007, 19:45
by Andersson
Stakar o kolvar väger man in, helst med en våg som klarar 0.1g är man nogrann så minskar risken för probl. senare. (Titta på Hemsö Dannes bilder).
Vev, svänghjul, tryckplatta, hub, vibrationsdämpare och remhjul balanseras.
Balansera först alla delar för sig sen montera ihop allt och balansera igen, innan man plockar ner allt så kan det vara en fördel om man märker upp saker som kan vridas fel vid ihopsättning av motorn senare.
Ex. remhjul.
Mvh/Henrik
Posted: 27 Feb 2007, 21:07
by Hemsö danne
Andersson wrote:Stakar o kolvar väger man in, helst med en våg som klarar 0.1g är man nogrann så minskar risken för probl. senare. (Titta på Hemsö Dannes bilder).
Vev, svänghjul, tryckplatta, hub, vibrationsdämpare och remhjul balanseras.
Balansera först alla delar för sig sen montera ihop allt och balansera igen, innan man plockar ner allt så kan det vara en fördel om man märker upp saker som kan vridas fel vid ihopsättning av motorn senare.
Ex. remhjul.
Mvh/Henrik
det här med vibrations dämpare förstår jag inte riktigt..är det samma sak som balansaxlar eller?
Posted: 27 Feb 2007, 21:27
by Andersson
Sitter på BMW:s M30 baserade motorer dvs. stora sexan, veven är så lång så det blir probl. med svängningar (torsion).
Man kan säga att dom har samma funktion.
Posted: 27 Feb 2007, 21:35
by Nobbe
Andersson wrote:Stakar o kolvar väger man in, helst med en våg som klarar 0.1g är man nogrann så minskar risken för probl. senare. (Titta på Hemsö Dannes bilder).
Vev, svänghjul, tryckplatta, hub, vibrationsdämpare och remhjul balanseras.
Balansera först alla delar för sig sen montera ihop allt och balansera igen, innan man plockar ner allt så kan det vara en fördel om man märker upp saker som kan vridas fel vid ihopsättning av motorn senare.
Ex. remhjul.
Mvh/Henrik
Om man nollbalanserar allt för sig så behöver man inte balansera en gång till när allt är ihop. Annars är man ju kass på att balansera. Vist, man ksa kolla så det är i balans när allt sitter ihop. Men nollar man allt så kan det inte bli annat än noll.