Bamazonen (motorn plockas ihop)(igen)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Bmwandreas wrote:De är på G!
Ska bli kul att se vad man kan få ut ur M10an med stoor turbo och E85.
Har du bytt stakar i den?
Ja de blir nya stakar i den här motorn.
Kolvarna ser lite annorlunda ut mot dem gamla
så det blir lite längre stakar.
Samma längd som 3,8 stakarna.
Kan det bli problem vid bromsningen då jag har 5,40 utvxl?
eller tänker jag fel?
Några pollar till borde titta fram med ett modernare agg och E85
Ja vi får se.
mvh
Den e inte lång men den e smal
De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre )
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre )
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
-
- Posts: 50
- Joined: 20 Dec 2007, 13:06
- Location: umeå
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
jonas ohlsson wrote:va kul att se amman igen! den där bilen har bott i vårt garage i ett par år, jag känner igen grenröret också, har du köpt det från nån magnus?
Jag hittade tillslut en bil MadMagnus grenröret passade i.
När jag va upp och hämtade amman nämde Matte dig
och vi pratade lite om varv och staklager.
Vad kör du för staklängd och maxvarv om man får va lite nyfiken?
mvh
Den e inte lång men den e smal
-
- Posts: 50
- Joined: 20 Dec 2007, 13:06
- Location: umeå
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
jonas ohlsson wrote:jag kör orginal stakar och har regulatorn vid 9000
Ok,men du har en ganska stygg pinne i toppen va?
Har fluktat en hel del på din sävartråd men inte hittat
vilken kam du kör med.
Sen förstår jag inte hur ni får vipporna att hålla.
Lär väl fråga vad för fjädrar du kör med också?
ska ta en funderare jag om inte det är läge för en värre kam
på min topp med.
mvh
Den e inte lång men den e smal
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre )
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Den e inte lång men den e smal
-
- Posts: 50
- Joined: 20 Dec 2007, 13:06
- Location: umeå
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
silverryggen wrote:Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre )
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Motor Nords racelager?? Antar att det är vanliga BMW S14 lager då eller? Ingen kan ju ta fram ett eget lager för tillverkning om man inte är enormt rika.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Bäckis wrote:silverryggen wrote:Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre )
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Motor Nords racelager?? Antar att det är vanliga BMW S14 lager då eller? Ingen kan ju ta fram ett eget lager för tillverkning om man inte är enormt rika.
Nä de stämmer det du skriver,det är Glyco racelager,går ju att handla på ABR eller nån vanlig återförsäljare.S14 lager har jag för mig man måste välja om man ska köra S38 stakarna.
mvh
Den e inte lång men den e smal
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Händer lite grann,beställt Kam av Bäckis(rupp rupp)
Fixat nya motorfästen,(tack Floffe)
Fått nya medbringaren till storlådan(tack Tjernell)
Grubblar på hur spakstället ska se ut,men de löser sig i helgen.
Velar en hel del på turbovalet också,blir iallafall ett modernt
lastbilsagg,lutar åt en HX50.
mvh
Fixat nya motorfästen,(tack Floffe)
Fått nya medbringaren till storlådan(tack Tjernell)
Grubblar på hur spakstället ska se ut,men de löser sig i helgen.
Velar en hel del på turbovalet också,blir iallafall ett modernt
lastbilsagg,lutar åt en HX50.
mvh
Den e inte lång men den e smal