Bamazonen (motorn plockas ihop)(igen)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Rail och runners kan du få till bra pengar om du är intresserad....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

Bäckis wrote:Rail och runners kan du få till bra pengar om du är intresserad....


Kanon!
Kommer och handla spridare av dig med.
Stämmer det att ni har grejat "spacers" eller liknande
Så bilar med naven långt in kan få bromsat nu?

mvh
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

De är på G!

Ska bli kul att se vad man kan få ut ur M10an med stoor turbo och E85.
Har du bytt stakar i den?
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

Bmwandreas wrote:De är på G!

Ska bli kul att se vad man kan få ut ur M10an med stoor turbo och E85.
Har du bytt stakar i den?


Ja de blir nya stakar i den här motorn.
Kolvarna ser lite annorlunda ut mot dem gamla
så det blir lite längre stakar.
Samma längd som 3,8 stakarna.
Kan det bli problem vid bromsningen då jag har 5,40 utvxl?
eller tänker jag fel?
Några pollar till borde titta fram med ett modernare agg och E85
Ja vi får se.
mvh
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

De här kommer å bli sköj att följa :D

Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.

Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.

Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre :( )

Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu 8)

MVH//Tobbe P
Tobbe Pettersson. E30 320 tic limosine

trx878@hotmail.com
tel.070-209 23 28
jonas ohlsson
Posts: 50
Joined: 20 Dec 2007, 13:06
Location: umeå

Post by jonas ohlsson »

va kul att se amman igen! den där bilen har bott i vårt garage i ett par år, jag känner igen grenröret också, har du köpt det från nån magnus?
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

ser bra ut, får komma på ett studie besök i grannbyn ser det ut som :wink:
Paytax@hotmail.com
0735263996
Per Forsberg
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

jonas ohlsson wrote:va kul att se amman igen! den där bilen har bott i vårt garage i ett par år, jag känner igen grenröret också, har du köpt det från nån magnus?


Jag hittade tillslut en bil MadMagnus grenröret passade i. :D
När jag va upp och hämtade amman nämde Matte dig
och vi pratade lite om varv och staklager.
Vad kör du för staklängd och maxvarv om man får va lite nyfiken?

mvh
Den e inte lång men den e smal
jonas ohlsson
Posts: 50
Joined: 20 Dec 2007, 13:06
Location: umeå

Post by jonas ohlsson »

jag kör orginal stakar och har regulatorn vid 9000
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

jonas ohlsson wrote:jag kör orginal stakar och har regulatorn vid 9000


Ok,men du har en ganska stygg pinne i toppen va?
Har fluktat en hel del på din sävartråd men inte hittat
vilken kam du kör med.
Sen förstår jag inte hur ni får vipporna att hålla.
Lär väl fråga vad för fjädrar du kör med också?
ska ta en funderare jag om inte det är läge för en värre kam
på min topp med.
mvh
Den e inte lång men den e smal
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa :D

Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.

Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.

Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre :( )

Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu 8)

MVH//Tobbe P


tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Den e inte lång men den e smal
jonas ohlsson
Posts: 50
Joined: 20 Dec 2007, 13:06
Location: umeå

Post by jonas ohlsson »

då det gäller vipporna är det som bekant väldigt dåligt för livslängden att köra motorn mot ett tändningsbrytande varvskydd samt att jag har lättat ventilerna en del
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du har väl 0.8 på 5:an? Då är det inga problem att bromsa..

Kom ihåg att balansera denna motor:)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

silverryggen wrote:
Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa :D

Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.

Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.

Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre :( )

Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu 8)

MVH//Tobbe P


tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh



Motor Nords racelager?? Antar att det är vanliga BMW S14 lager då eller? Ingen kan ju ta fram ett eget lager för tillverkning om man inte är enormt rika.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

Bäckis wrote:
silverryggen wrote:
Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa :D

Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.

Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.

Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre :( )

Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu 8)

MVH//Tobbe P


tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh



Motor Nords racelager?? Antar att det är vanliga BMW S14 lager då eller? Ingen kan ju ta fram ett eget lager för tillverkning om man inte är enormt rika.


Nä de stämmer det du skriver,det är Glyco racelager,går ju att handla på ABR eller nån vanlig återförsäljare.S14 lager har jag för mig man måste välja om man ska köra S38 stakarna.
mvh
Den e inte lång men den e smal
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

Händer lite grann,beställt Kam av Bäckis(rupp rupp) :)
Fixat nya motorfästen,(tack Floffe)
Fått nya medbringaren till storlådan(tack Tjernell)
Grubblar på hur spakstället ska se ut,men de löser sig i helgen.
Velar en hel del på turbovalet också,blir iallafall ett modernt
lastbilsagg,lutar åt en HX50.

mvh
Den e inte lång men den e smal
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Skit kul att Mattes Amazon hittade ett nytts skönt hem, dock lite synd att han inte byggde klart den hade varit helt klart ball med 8V maskinen han skulle åka.

Se till att få bra snyt nu i maskin (lär inte vara probs. om du åker till grabbarna grus så dom får knappa lite)
Post Reply